• Anonym (Anony­m)
    Thu 13 Jun 2019 00:48
    1565 visningar
    13 svar
    13
    1565

    Löneanspråk personlig assistent?

    Håller på att söka sommarjobb som PA. Har ingen relevant utbildning för jobbet, ingen tidigare erfarenhet av jobbet och är i yngre 20 års åldern. Kommer att jobba heltid på rullande schema, men ej natt eller jour. Nu frågar de efter löneanspråk. Jag har inte den blekaste aning om vad jag ska säga... Med tanke på min ålder och avsaknad av såväl erfarenhet som utbildning på området, tänker jag föreslå 100 kr/h - 16 000 kr/mån. Är det rimligt? Eller är det för mycket?

  • Svar på tråden Löneanspråk personlig assistent?
  • Curran­t
    Thu 13 Jun 2019 00:56
    #1

    Snarare lite,ring facket och fråga vad du bör ligga på

  • Anonym (Lite)
    Thu 13 Jun 2019 05:19
    #2
    +1

    Nej. Det är väldigt lågt även om du inte har så mycket erfarenhet.

    Medellönen inom den privata sektorn 2018 var 140,50 k /Tim.

    Du ska nog ha runt en 120-130kr/Tim beroende på om det är kommunalt eller privat och hur duktig/drivande du är. Sen är du ju berättigad OB.

    Men som Currant sa - ring facket.

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 14:13
    #3
    Anonym (Lite) skrev 2019-06-13 05:19:58 följande:

    Nej. Det är väldigt lågt även om du inte har så mycket erfarenhet.

    Medellönen inom den privata sektorn 2018 var 140,50 k /Tim.

    Du ska nog ha runt en 120-130kr/Tim beroende på om det är kommunalt eller privat och hur duktig/drivande du är. Sen är du ju berättigad OB.

    Men som Currant sa - ring facket.


    Oj, så pass mycket alltså?! :o
    Det är privat kan tilläggas.


    Är så dålig på det här med fack...Vilket fack organiserar PAs? Vårdförbundet?

  • Curran­t
    Thu 13 Jun 2019 14:20
    #4

    Generellt brukar privat ha bättre lön än kommunen, men det är inte alltid så. Vart bor du? Storstad eller liten ort?

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 14:35
    #5
    Currant skrev 2019-06-13 14:20:48 följande:

    Generellt brukar privat ha bättre lön än kommunen, men det är inte alltid så. Vart bor du? Storstad eller liten ort?


    Förort till huvudstaden :)
  • Curran­t
    Thu 13 Jun 2019 14:45
    #6

    [quote=79688543][quote-nick]Anonym (Anonym) skrev 2019-06-13 14:35:07 följande:[/quote-nick]Förort till huvudstaden :)[/

    Okej ja men du bör ligga på 120 minst. Bor nu nära huvudstaden så har en personlig assistent bättre lön än någon som bor i en liten kommun där det är ont om jobb.

    Personlig assistent behövs alltid särskilt där du bor.

    Jag jobbar som personlig assisten när jag va 23, är 30 i dag. Då hade jag en lön på 130kr i h, kan tillägga att jag bor i Linköping.

  • Anonym (Humla­n)
    Thu 13 Jun 2019 15:18
    #7

    Hej!

    Ett löneanspråk är vad du tänkt dig i lön, det är helt fritt och förhandlingsbart, det man måste tänka på är att ha lite att gå på för man kan få följdfrågor varför man just begär den lönen man gör och då är det bra att kunna framföra.

    Man ska inte vara rädd för att ta i ordentligt när dom frågar om löneanspråk, det är den lönen du får dras med och löneökningarna brukar vara låga.

    Säg att du begär 140kr/h då kan dom komma med ett motbud som antingen ligger i närheten eller avfärda helt och säga 120kr/h är vad vi kan erbjuda. Därför är det viktigt att ta reda på vad minimum är för under det ska du inte ha, då är det en oseriös arbetsgivare som troligtvis utnyttjar personalen.

    Finns många arbetsgivare som bara tänker på pengar och vill ha så billig personal som möjligt, då måste man stå på sig och tänka vill jag verkligen jobba här, man måste hålla kvar vid sitt värde och även om du är oerfaren så ska du ha lönen som yrket kan ge dig.

    Personliga assistenter är fantastiska människor som har viktiga arbetsuppgifter och ska få betalt för det fantastiska dom gör.

    Alla är vi nya någon gång i livet men bara för att man är ny ska man inte vara billig att anställa, lite krav måste man ha även som ny.

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 16:26
    #8
    Anonym (Humlan) skrev 2019-06-13 15:18:31 följande:

    Hej!

    Ett löneanspråk är vad du tänkt dig i lön, det är helt fritt och förhandlingsbart, det man måste tänka på är att ha lite att gå på för man kan få följdfrågor varför man just begär den lönen man gör och då är det bra att kunna framföra.

    Man ska inte vara rädd för att ta i ordentligt när dom frågar om löneanspråk, det är den lönen du får dras med och löneökningarna brukar vara låga.

    Säg att du begär 140kr/h då kan dom komma med ett motbud som antingen ligger i närheten eller avfärda helt och säga 120kr/h är vad vi kan erbjuda. Därför är det viktigt att ta reda på vad minimum är för under det ska du inte ha, då är det en oseriös arbetsgivare som troligtvis utnyttjar personalen.

    Finns många arbetsgivare som bara tänker på pengar och vill ha så billig personal som möjligt, då måste man stå på sig och tänka vill jag verkligen jobba här, man måste hålla kvar vid sitt värde och även om du är oerfaren så ska du ha lönen som yrket kan ge dig.

    Personliga assistenter är fantastiska människor som har viktiga arbetsuppgifter och ska få betalt för det fantastiska dom gör.

    Alla är vi nya någon gång i livet men bara för att man är ny ska man inte vara billig att anställa, lite krav måste man ha även som ny.


    Håller i mångt och mycket med i det du säger, men samtidigt har jag ingen som helst erfarenhet eller utbildning på området. Därtill ska jag bara jobba med det 2 månader nu under sommaren. (Annars pluggar jag på universitet). Jag tänker att så länge lönen minst matchar fullt CSN (vilket 100 kr/h före skatt väl gör!) så spelar det väl egentligen ingen större roll för mig. Men generellt sett, och särskilt om det är något man ska jobba med på heltid, ska man absolut vara noga med att löneförhandla ordentligt! :) 
  • Anonym (PA)
    Thu 13 Jun 2019 17:32
    #9

    Jobbar själv som personlig assistent, men inom kommunen. Är utbildad undersköterska, men har inte så mycket arbetserfarenhet då jag är ung. Jag får i grundlön 24 500 kr före skatt. Dock tillkommer ju OB på kvällar och helger, så det brukar bli ett par tusen extra.

    Tycker du faktiskt bör fundera på hur hög lön du behöver för att överleva en hel månad ekonomiskt. Minst 20 000 tycker jag att du bör få för en heltidstjänst. Stå på dig!

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 17:41
    #10
    Anonym (PA) skrev 2019-06-13 17:32:01 följande:

    Jobbar själv som personlig assistent, men inom kommunen. Är utbildad undersköterska, men har inte så mycket arbetserfarenhet då jag är ung. Jag får i grundlön 24 500 kr före skatt. Dock tillkommer ju OB på kvällar och helger, så det brukar bli ett par tusen extra.

    Tycker du faktiskt bör fundera på hur hög lön du behöver för att överleva en hel månad ekonomiskt. Minst 20 000 tycker jag att du bör få för en heltidstjänst. Stå på dig!


    Som sagt, det är bara ett sommarjobb under 2 månader, jag bor fortfarande hemma och jag klarar mig väl på CSN under terminerna. Därför räcker 100 kr/h egentligen rent krasst sett. Men visst, du har en poäng! :)
  • Anonym (PA)
    Thu 13 Jun 2019 19:02
    #11
    Anonym (Anonym) skrev 2019-06-13 17:41:44 följande:

    Som sagt, det är bara ett sommarjobb under 2 månader, jag bor fortfarande hemma och jag klarar mig väl på CSN under terminerna. Därför räcker 100 kr/h egentligen rent krasst sett. Men visst, du har en poäng! :)


    Okej missade att det var ett sommarjobb, men tycker ändå du borde kunna kräva en hyfsad lön för antar att du kommer göra likadant jobb som de ordinarie.
  • Anonym (PA)
    Thu 13 Jun 2019 19:02
    #12
    +1
    Anonym (Anonym) skrev 2019-06-13 17:41:44 följande:

    Som sagt, det är bara ett sommarjobb under 2 månader, jag bor fortfarande hemma och jag klarar mig väl på CSN under terminerna. Därför räcker 100 kr/h egentligen rent krasst sett. Men visst, du har en poäng! :)


    Okej missade att det var ett sommarjobb, men tycker ändå du borde kunna kräva en hyfsad lön för antar att du kommer göra likadant jobb som de ordinarie.
  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 19:44
    #13
    Anonym (PA) skrev 2019-06-13 19:02:28 följande:
    Okej missade att det var ett sommarjobb, men tycker ändå du borde kunna kräva en hyfsad lön för antar att du kommer göra likadant jobb som de ordinarie.
    Jo, du har rätt antar jag :) 
Svar på tråden Löneanspråk personlig assistent?