• Anonym (Ts)
    Thu 13 Jun 2019 01:31
    4893 visningar
    36 svar
    36
    4893

    Elstöt barn

    Börjar med att säga att jag ringt 1177. De sa till mig att avvakta.

    Hämtade sonen idag på förskolan. Utanför en av avd finns en elektroniskfotoram upphängd som var stängd men sladden var i eluttaget.

    Stod och pratade med hans pedagog

    Plötsligt hör jag sonen gallskrika och ser att locket till adaptern fallit av. Tar upp sonen och ser två små streck på hans ena finger. Som om han rivit sig. Plus en mörk prick typ på fingret bredvid. Ser då när jag återigen kollar kontakten att det är som ett taggigt chip i den. Första tanken är då att han rivit sig på den. Men sen kom oron. Fick han kanske en stöt. Därav att jag kontaktade 1177.

    Sonen har betet sig helt som vanligt. Ätit och sover nu så klart. Men jag fixar inte att sova nu. Tänker om jag borde åkt in med honom och vill ju smälla till mig själv som inte gjorde det direkt.

    1177 bad mig ta det lugnt och trodde inte det var någon fara men sa att jag kunde gå till vc imorgon o visa fingrarna.

    Vad tror ni? Någon som varit med om liknande? Sonen är 1,5 år.

    Ska jag fortsätta vara orolig? Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Elstöt barn
  • Anonym (Mamma till fyra)
    Thu 13 Jun 2019 01:48
    #1

    Du kan lita på 1177.s bedömning och avvakta. Har inte varit med om samma, men min son lyckades ha in en spik i ett eluttag när han var 2 år. Fick dylika tecken på handen som din son. Ringde också och rådfrågade och fick samma svar som du. Sonen är idag 12 år och allt gick bra. Skaffade dock säkerhetsanordningar till samtliga faror i hemmet efter incidenten. Var nybliven tvåbarnsmamma vid tillfället och hade inte tänkt på att jag då hade mindre tid än innan att hålla koll på sonen. Ta det lugnt och försök få lite sömn

  • Anonym (ånger­manlän­ning)
    Thu 13 Jun 2019 01:53
    #2

    Troligen rev han sig det låter som det. Vet inte hur det är kopplat där på förskolan men har dom jordfelsbrytare där vilket man brukar ha nu då borde strömmen gått. Sen har jag själv fått en stöt när jag höll på koppla med en sak och någon hade stoppat i kontakten när jag var ute en sväng. Säkringen slog till direkt men jag kände lite myror i armen ett tag. Dock fick jag inga märken och vad jag vet inga men och det var många år sedan. Jag var iofs 18år så jag tålde nog mer men jag tror inte att det är någon fara med honom. Troligen rev han sig tror inte att du behöver oroa dig. Fortsätter du att känna dig osäker då kan du kolla upp honom men jag tror inte att det är någon fara. 

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 06:30
    #3

    Tack så mkt för era svar. Blev lite sömn till slut. Era svar lugnade lite. Tack.

    Nu funderar jag bara på om jag ska gå till vc med honom eller ej...?

  • Thu 13 Jun 2019 06:40
    #4

    Det är så att får han han fått en elstöt så ska han in direkt och göra EKG. Så tror du han fått det ska du skita fullständigt i vad 1177 säger, då de tyvärr är väldigt okunniga om el skador. Detta är standard och något man lär ut till alla som jobbar inom el, tyvärr är elektriker själva dåliga på att följa det.

    Elstötar kan få ditt hjärta att flimra, du kanske inte märker det förens det har stannat. Det kan gå låg tid mellan stöten och dödsfallet.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 07:18
    #5
    Don3 skrev 2019-06-13 06:40:44 följande:

    Det är så att får han han fått en elstöt så ska han in direkt och göra EKG. Så tror du han fått det ska du skita fullständigt i vad 1177 säger, då de tyvärr är väldigt okunniga om el skador. Detta är standard och något man lär ut till alla som jobbar inom el, tyvärr är elektriker själva dåliga på att följa det.

    Elstötar kan få ditt hjärta att flimra, du kanske inte märker det förens det har stannat. Det kan gå låg tid mellan stöten och dödsfallet.


    Men ska det inte till en väldigt kraftig elstöt för att det ska leda till döden? Jag hör ju vad du säger och vet att man ska ha fullständig respekt för elstötar. Men det sista lät så dramatiskt bara :-/ även om jag vet att elstötar i allra högsta grad kan orsaka dödsfall.

    På 1177 menade de att han ju varit normal, kissat normalt osv och att jag då borde känns mig lugn men kanske visa upp hans hand på vc idag om jag vill känna mig lugnare. Så får de bedöma huruvida vi ska gå vidare.

    Usch! Jag blir så arg! Varför har man såna saker på en tillgänglig nivå för barn!!! Som dessutom är sönder!! Jag blir arg!!
  • Thu 13 Jun 2019 07:40
    #6

    Men fick han ens en stöt? Va det öppna trådar? Bara för locket lossnat betyder inte att det går att få en stöt. Dessutom om han fått det borde strömmen ha gått.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 07:53
    #7
    mammatill6 skrev 2019-06-13 07:40:41 följande:

    Men fick han ens en stöt? Va det öppna trådar? Bara för locket lossnat betyder inte att det går att få en stöt. Dessutom om han fått det borde strömmen ha gått.


    Osäker. Men han grät väldigt mkt. Både jag o pedagogen reagerade på att han grät ovanligt mkt.

    Det var liksom som ett chip eller vad man ska kalla det. Grönt med massa små ?piggar? på. Ingen aning vad sådana kallas.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 07:55
    #8

    Tittar jag nu på pekfingret så ser det rött ut. Lite som ett mini mini brännmärke faktiskt så vi ska åka in med honom till vc

  • Thu 13 Jun 2019 08:12
    #9

    I väggen är det 230v och oftast säkrat 10a, för att räknas som ofarlig är det max 50v och ström över 0,03a räknas ge livshotande skador.

    Så få en stöt av ett vägguttag är allvarligt i el sammanhang.

  • Thu 13 Jun 2019 08:19
    #10
    Anonym (Ts) skrev 2019-06-13 07:55:22 följande:

    Tittar jag nu på pekfingret så ser det rött ut. Lite som ett mini mini brännmärke faktiskt så vi ska åka in med honom till vc


    Du ska kräva EKG det är inget de ska ha något tyckande om.

    www.sef.se/medlem/arbetsmiljo/sakerhetskultur/elsakerhet/
Svar på tråden Elstöt barn