• Fri 21 Jun 2019 19:04
    1916 visningar
    24 svar
    -1
    24
    1916

    Birma som vill gå ut

    Har en 8 mån gammal helig birma som ääääälskar att gå i koppel utomhus. Runt runt runt. Blir ledsen av att vara inne trots mycket lek. Han vill ha riktigt gräs, levande flugor (starka jaktinstinkter!) och spännande lukter, utforska utforska. Det enda han vill när han är inne är att gå ut igen.

    Han är ju en....katt helt enkelt. ?Trots? renrasig (vissa säger att raskatter inte kan vara ute).

    Kan vi släppa honom fri (med oss ute med honom, likt när han går i koppel) eller finns det risker/nackdelar som är utöver en ?vanlig? bondkatt t ex. Stöldrisk visst men det bedömer jag som låg risk. När kan man, om någonsin, släppa honom? Han är verkligen streetsmart och en vaken katt. Lyssnar till sitt namn osv och kommer springandes när man ropar.

  • Svar på tråden Birma som vill gå ut
  • Sat 22 Jun 2019 11:03
    #1

    Han behöver en kattkompis att leka med. Att ha en birma som utekatt tycker jag är oansvarsfullt, om du inte bor på landet.

  • Sat 22 Jun 2019 12:00
    #2

    Hur bor ni och hur ställer sig grannarna till utekatter?

  • Sat 22 Jun 2019 12:27
    #3

    Intressant att du tycker det, berätta gärna mera? Jag förstår att det kan vara så, när det gäller renrasiga katter som t ex birma. T ex sägs de ha dåligt lokalsinne och inte alltid hitta hem. Eller att se är naiva - vilket han verkligen inte känns som, snarare supersmart. Och att det är stöldrisk. Grejen är: jag kan inte märka någon skillnad på vår katt jämfört med andra katter. Vad är det som gör det oansvarigt som är värre än att ha andra katter ute?

  • Sat 22 Jun 2019 12:28
    #4
    -1

    Det går bra och vi bor i ett lugnt område långt borta från stor väg.

  • Dr Snuggl­es
    Sat 22 Jun 2019 12:29
    #5
    +1
    mammamagi skrev 2019-06-22 12:27:10 följande:

    Intressant att du tycker det, berätta gärna mera? Jag förstår att det kan vara så, när det gäller renrasiga katter som t ex birma. T ex sägs de ha dåligt lokalsinne och inte alltid hitta hem. Eller att se är naiva - vilket han verkligen inte känns som, snarare supersmart. Och att det är stöldrisk. Grejen är: jag kan inte märka någon skillnad på vår katt jämfört med andra katter. Vad är det som gör det oansvarigt som är värre än att ha andra katter ute?


    För det första så finns det stor risk att katten blir överkörd och för det andra så finns det vansinnigt elaka människor som är elaka mot djur.

    Man släpper inte ut katter i stan, då går man ut med katten i sele.
  • Sat 22 Jun 2019 12:57
    #6

    Bor ni i hus eller lägenhet?

    Vi bor i hus och vi har byggt en inhägnad och ett nätat rör så vår katt kan gå ut och in som den vill.

  • Sat 22 Jun 2019 13:06
    #7

    Vi bor också i hus. Ja en inhägnad har jag fått tips om från annat håll, det ska jag googla på! Tack för påminnelsen!

  • Sat 22 Jun 2019 13:09
    #8
    -1
    Dr Snuggles skrev 2019-06-22 12:29:42 följande:

    För det första så finns det stor risk att katten blir överkörd och för det andra så finns det vansinnigt elaka människor som är elaka mot djur.

    Man släpper inte ut katter i stan, då går man ut med katten i sele.


    Ja vansinnigt elaka personer finns det, överallt och utgör egentligen ett hot mot allt och alla, dygnet runt, året runt. Dock kan man inte leva livet med att undvika allting hela tiden dygnet runt året runt. Då blir man ju galen, på riktigt.

    Nej vi bor inte i stan.
  • Dr Snuggl­es
    Sat 22 Jun 2019 13:11
    #9
    mammamagi skrev 2019-06-22 13:09:00 följande:

    Ja vansinnigt elaka personer finns det, överallt och utgör egentligen ett hot mot allt och alla, dygnet runt, året runt. Dock kan man inte leva livet med att undvika allting hela tiden dygnet runt året runt. Då blir man ju galen, på riktigt.

    Nej vi bor inte i stan.


    Bor ni på landet så är det ok att släppa ut katten. Elaka människor är mest farliga för varelser som inte kan försvara sig exempelvis djur.

    Du behöver inte undvika allting, det räcker med att du undviker att släppa ut katten i stan.
  • Sat 22 Jun 2019 13:15
    #10
    mammamagi skrev 2019-06-22 13:06:20 följande:
    Vi bor också i hus. Ja en inhägnad har jag fått tips om från annat håll, det ska jag googla på! Tack för påminnelsen!
    Vår katt älskar sin "bur", han ska ut så fort som möjligt på morgonen. Sen blir det några promenader om dagen, sen vill han fort in i sin "bur" igen.
Svar på tråden Birma som vill gå ut