• Mejameja

    Har ni slutat ge barnen ris efter arseniklarmet?

    Känner flera som utesluter ris helt, framförallt till sina barn. 

    Jag har svårt att utesluta helt då det är en favorit hemma. Men får dåligt samvete varje gång vi äter det, blir väl en gång  i månaden och någon suchi ute i bland.


    Hur gör ni? 

    Finns något rismärke med mindre arsenik, om man vet? 

  • Svar på tråden Har ni slutat ge barnen ris efter arseniklarmet?
  • Anonym (Katja)

    Livsmedelsverket rekommenderar väl att barn under 6 år bara ska äta ris högst ett par gånger i veckan? Ger sällan mina barn ris av just den anledningen. Men dom får äta ris någon gång ibland men har inte dåligt samvete då eftersom det är så sällan.

  • Mejameja
    Anonym (Katja) skrev 2019-06-26 20:22:06 följande:

    Livsmedelsverket rekommenderar väl att barn under 6 år bara ska äta ris högst ett par gånger i veckan? Ger sällan mina barn ris av just den anledningen. Men dom får äta ris någon gång ibland men har inte dåligt samvete då eftersom det är så sällan.


    Ok är det ett par gånger i veckan de rekommenderar. Då behöver jag kanske inte ha så dåligt samvete då vi hemma äter typ en gång i månaden. 

    Men skolorna serverar ju också ris. Det borde de faktiskt sluta med. 
  • nnnnnnnn

    Koka det på rätt sätt så försvinner en hel del med kokvattnet.
    Rätt sätt för att undvika arsenik är att koka i rikligt med vatten,precis som du gör när du kokar spagetti, och sedan hälla av kokvattnet är riset är klart.

    Annars tycker jag att det funkar med matvete eller liknande, många gör också "blomkålsris" istället vilket antagligen är betydligt mycket nyttigare.

  • Mejameja
    nnnnnnnn skrev 2019-06-26 20:28:53 följande:

    Koka det på rätt sätt så försvinner en hel del med kokvattnet.
    Rätt sätt för att undvika arsenik är att koka i rikligt med vatten,precis som du gör när du kokar spagetti, och sedan hälla av kokvattnet är riset är klart.

    Annars tycker jag att det funkar med matvete eller liknande, många gör också "blomkålsris" istället vilket antagligen är betydligt mycket nyttigare.


    Jaha är det så? Har man då liksom kokat bort arseniken eller? 

    Trodde det låg lagrat i riset?
  • Mejameja
    Anonym (?) skrev 2019-06-26 20:28:59 följande:

    Hur gör de i Asien då där man bara äter ris?


    Tänkte precis på samma sätt. Så mycket ris som de äter där, borde alla blivit sjuka....
    Kanske inte är så farligt som man tror?
  • Anonym (?)
    Mejameja skrev 2019-06-26 20:46:41 följande:

    Tänkte precis på samma sätt. Så mycket ris som de äter där, borde alla blivit sjuka....

    Kanske inte är så farligt som man tror?


    Fast samtidigt så odlar de ju riset där.. arseniken i riset tillsätts väl när det fraktas iväg till Europa?
  • Mejameja
    Anonym (?) skrev 2019-06-26 20:48:48 följande:
    Fast samtidigt så odlar de ju riset där.. arseniken i riset tillsätts väl när det fraktas iväg till Europa?
    Arseniken finns väl i jorden och därmed får riset det i sig? 

    Det är väl inget som tillsätts? Finns väl ingen nytta med det?
  • Kusinen
    Anonym (?) skrev 2019-06-26 20:48:48 följande:

    Fast samtidigt så odlar de ju riset där.. arseniken i riset tillsätts väl när det fraktas iväg till Europa?


    Det tillsätts inte arsenik till riset. Arsenik finns i berggrunden ock kommer till riset via jorden och/eller vattnet.
  • Anonym (?)
    Kusinen skrev 2019-06-26 20:52:38 följande:

    Det tillsätts inte arsenik till riset. Arsenik finns i berggrunden ock kommer till riset via jorden och/eller vattnet.


    Ok.
Svar på tråden Har ni slutat ge barnen ris efter arseniklarmet?