• Anzil
    Thu 27 Jun 2019 18:48
    1063 visningar
    9 svar
    9
    1063

    Jag upplever/oroar mig att jag stinker illa hela tiden

    Jag vet inte riktigt varför jag har denna oro men jag känner bara en sådan ångest att jag skall lukta svett hela tiden. Trots att jag kanske duschar, så kan jag på samma dag lukta mig under armhålan och känna av svett lukt. Dock är jag osäker hur stark den är, liksom så att omgivningen kan känna av det.

    Jag har nu införskaffat mig duschhandskar och vet inte om det kommer hjälpa egentligen, men det kanske hjälper att skrapa bort bakterier och annat som gör så att kroppen luktar?

    Många säger att man skall låta bli att raka sig under armhålan. Nu funderar jag på att raka mig under armhålan, funderar lite på om det kanske kan bero på det?

    Förövrigt, att låta bli raka sig under armhålan är det någonting som ser äckligt ut för omgivningen?

    När jag ser någon annan ha orakad hår under armhålan så bryr jag mig inte. Men andra kanske tänker och tycker någonting annat?

    Jag har låtit bli att raka mig mer för att många säger att håret under armhålan hjälper en att inte lukta illa.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Jag upplever/oroar mig att jag stinker illa hela tiden
  • Thu 27 Jun 2019 19:02
    #1

    Jag tycker man luktar mer svett med hår under armarna... doften fastnar i håret liksom. Men det är ju tänkt så för att det ska vara en sexuell signal :) ny svett luktar inte dåligt, det är gammal svett som gör det.

    Men vad använder du för deo? Kanske borde prova någon annan med mer effekt?

  • Anzil
    Thu 27 Jun 2019 19:19
    #2
    Mightmare skrev 2019-06-27 19:02:03 följande:

    Jag tycker man luktar mer svett med hår under armarna... doften fastnar i håret liksom. Men det är ju tänkt så för att det ska vara en sexuell signal :) ny svett luktar inte dåligt, det är gammal svett som gör det.

    Men vad använder du för deo? Kanske borde prova någon annan med mer effekt?


    Jag har hört att deo är inte bra för kroppen så jag har slutat använda deo för länge sedan.

    Angående det där sexuella signalen är det någonting som jag borde ändå låta bli att raka mig så att man fortsätter ha dessa sexuella signaler?

    Jag har hört det där med sexuella signalerna/lukten, jag tycker det är rätt intressant. Någonting ytterligare som fått mig att låta bli att raka mig under armhålorna.


  • Thu 27 Jun 2019 21:03
    #3

    Jag tror hår under armarna ger mer svettlukt och det är väl lite det dom vill åt som ser det som viktigt sända ut så mycket feromoner som möjligt. Fast jag föredrar nog att människor inte luktar svett (inte gammal svett iaf) så rakad armhåla, regelbunden tvätt med tvål & vatten och därefter en bra deo är nog mitt tips för minimera dålig lukt.

  • Anzil
    Fri 28 Jun 2019 03:41
    #4
    flygrl skrev 2019-06-27 21:03:54 följande:

    Jag tror hår under armarna ger mer svettlukt och det är väl lite det dom vill åt som ser det som viktigt sända ut så mycket feromoner som möjligt. Fast jag föredrar nog att människor inte luktar svett (inte gammal svett iaf) så rakad armhåla, regelbunden tvätt med tvål & vatten och därefter en bra deo är nog mitt tips för minimera dålig lukt.


    Angående att man vet att man passar för varandra rent genetisk. Är det enbart för varandras etnicitet?

    Liksom att man kanske kommer enbart dras till eventuella partner som är etnisk svensk, om man skulle just råka vara etnisk svensk?

    Tack för svar!
  • Fri 28 Jun 2019 05:56
    #5

    Ja on du inte använder deo så luktar du svett, det är liksom givet.

    Nej etnicitet har inget med doftattraktion att göra.

  • Fri 28 Jun 2019 22:27
    #6
    Anzil skrev 2019-06-28 03:41:17 följande:

    Angående att man vet att man passar för varandra rent genetisk. Är det enbart för varandras etnicitet?

    Liksom att man kanske kommer enbart dras till eventuella partner som är etnisk svensk, om man skulle just råka vara etnisk svensk?

    Tack för svar!


    Jag tror det här med attraktion är väldigt komplext och va jag förstått är inte ens forskarna överens om doften spelar nån avgörande roll. För mig är det helt uppenbart att vi människor har förmågan attraheras över etnicitets gränserna och det bygger jag bla. på att jag själv som är svart huvudsakligen attraheras av vita.
  • Fri 28 Jun 2019 22:53
    #7

    Svettlukten påverkas också av vad du äter, dricker och vilken vätslebalans du har.

    Äter du mycket starka kryddor så påverkar det svettlukten.

    Får du inte i dig tillräckligt med vätska får du en dålig vätskebalans och då blir svetten mer koncentrerad (luktar mer).

    Kör på alkoholfri deo och eventuellt även parfymfri, så kommer du bort från allt ohälsosamt med deo.

    Jag kör på Nivea efter att ha fått problem med att det kliar av alkoholbaserad deo, det har funkat jättebra i säkert 15-20 år.

  • Sun 30 Jun 2019 01:26
    #8

    Alltså.. Vuxna människor mitt i sommaren som inte använder deodorant luktar allt som oftast väldigt mycket svett!

    Finns nog betydligt värre saker än lite deodorant i armhålan. Jag menar.. Du använder väll schampo och tvål och tvättmedel osv?

    Köp en deo så slipper du gå runt o stinka

    Ps. Hår i armhålan ger mer svettlukt som fler nämnt.

  • Anzil
    Sun 30 Jun 2019 08:53
    #9
    Sphynx skrev 2019-06-30 01:26:03 följande:

    Alltså.. Vuxna människor mitt i sommaren som inte använder deodorant luktar allt som oftast väldigt mycket svett!

    Finns nog betydligt värre saker än lite deodorant i armhålan. Jag menar.. Du använder väll schampo och tvål och tvättmedel osv?

    Köp en deo så slipper du gå runt o stinka

    Ps. Hår i armhålan ger mer svettlukt som fler nämnt.


    Jag tror att jag själv nu har märkt att man faktiskt luktar betydligt mindre när man rakar sig. Det var en rekomendation av någon som sa att man inte skulle göra det för att det återfuktar huden så man inte stinker eller någonting sådant.

    Jag har rakat mig under armhålan och känner ingenting, det känns dessutom fräscht och härligt.

    Känns bara så dåligt nu när jag tänker efter. Jag undrar hur många i min ongivning som har stått utmed mitt illa luktande, om det nu har märkts.
Svar på tråden Jag upplever/oroar mig att jag stinker illa hela tiden