• Sun 30 Jun 2019 11:39
    2023 visningar
    21 svar
    21
    2023

    Liv eller Astrid

    Min dotter är snart 2 veckor gammal och jag kan absolut inte bestämma mig vad hon ska heta. Står mellan Liv eller Astrid. Tycker att båda namnen är vackra och ståtliga men är rädd att Liv är lite svårt att uttala och kanske är lite opraktiskt, samt att Astrid kanske för hårt?

    Vilket skulle ni valt och varför?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Liv eller Astrid
  • GGN
    Fri 12 Jul 2019 06:07
    #11

    Inez.

  • Mon 15 Jul 2019 12:37
    #12

    Astrid.

    Jag avskyr namn som är både namn och annat i det svenska språket; Liv, Björn, Sten, Bror, Lina, osv.

  • Mon 15 Jul 2019 12:41
    #13

    Dessutom är Astrid mer internationellt gångbart än Liv.

    Jag tycker överlag att namn som är extremt inhemska, blir svåra så snart barnet får luft under vingarna och beger sig utanför detta avlånga lands gränser.

    I den moderna världen gör man bäst i att välja internationellt gångbara namn.

  • Maw
    Mon 15 Jul 2019 20:49
    #14
    +3
    Fritidsmamman skrev 2019-07-15 12:41:26 följande:

    Dessutom är Astrid mer internationellt gångbart än Liv.

    Jag tycker överlag att namn som är extremt inhemska, blir svåra så snart barnet får luft under vingarna och beger sig utanför detta avlånga lands gränser.

    I den moderna världen gör man bäst i att välja internationellt gångbara namn.


    Trams. Jag fattar inte att folk envisas med att tänka såhär. Exakt vilka problem kommer ett barn som heter Liv att stöta på utomlands? Att det uttalas lite fel? Att namn ska vara "internationella" bygger på feltänket att man i andra länder värderar att svenskar har lättigenkännliga namn, att det ger någon slags fördel. Men jag lovar att William och Hjalmar har samma chanser - och att folk troligtvis tycker Hjalmar är ett roligare och mer intressant namn. Inte för att det påverkar något heller, mest att det kan bli ett roligt småpratsämne. Det finns inget "svårt" med det. Jerker och Birger (i engelsktalande länder, märk väl att de inte utgör hela världen heller) undantagna då.
  • Mon 15 Jul 2019 21:56
    #15
    +1
    Fritidsmamman skrev 2019-07-15 12:41:26 följande:

    Dessutom är Astrid mer internationellt gångbart än Liv.

    Jag tycker överlag att namn som är extremt inhemska, blir svåra så snart barnet får luft under vingarna och beger sig utanför detta avlånga lands gränser.

    I den moderna världen gör man bäst i att välja internationellt gångbara namn.


    Liv Tyler verkar ha klarat sig bra.
  • Mon 15 Jul 2019 22:16
    #16

    Båda är väldigt vackra, ta det som hon mest ser ut som


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Mon 15 Jul 2019 22:22
    #17

    Mellan just dessa namn röstar jag på Astrid. Liv är ett för kort namn, blir lite avhugget för mig. Ett alternativ till liv hade annars varit Livia. Är personligen väldigt förtjust i det namnet. Hoppas du hittar rätt namn till din dotter. :)

  • Mon 22 Jul 2019 19:57
    #18
    +1
    Stripedpanda skrev 2019-06-30 11:39:06 följande:

    Min dotter är snart 2 veckor gammal och jag kan absolut inte bestämma mig vad hon ska heta. Står mellan Liv eller Astrid. Tycker att båda namnen är vackra och ståtliga men är rädd att Liv är lite svårt att uttala och kanske är lite opraktiskt, samt att Astrid kanske för hårt?

    Vilket skulle ni valt och varför?


    Astrid.
    Vackert, och låter som en kulturfigur. Bra framtid för henne.
  • Mon 22 Jul 2019 21:08
    #19
    +1

    Associerar till Astrid Lindgren så Astrid får min röst framför Liv.

    Liv är vackert men som du säger så kan uttalet ändras både internationellt och här på hemmaplan beroende på dialekt.

  • Mon 22 Jul 2019 21:12
    #20
    +1

    Liv är ett svårt namn. Det känns inte som ett namn.

    Röstar Astrid!

  • Mon 22 Jul 2019 21:14
    #21

    Liv tycker jag! Vackert och ståtligt. På sonens förskola(hans avdelning) finns tre Astrid, så lite uttjatat.


    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
Svar på tråden Liv eller Astrid