• Anonym (Priva­tlivet­)
    Fri 5 Jul 2019 11:47
    9431 visningar
    488 svar
    -3 +1
    488
    9431

    Har din partner tillgång till dina mobil/dator?

    Läser i en annan tråd som blivit lite ot nu angående detta jag undrar.
    Vill inte fortsätta att spåra i den tråden med hänsyn till ts, så jag skapar en egen.

    Så, frågan är som rubriken säger.
    Har du din mobil/dator låsta med lösenord, fingeravtryck, mönster eller annat?

    Har din partner tillgång till lösenordet/pinkoden?

    Varför, varför inte?

    Min mobil och mina datorer är låsta med fingeravtryck och långa komplicerade lösenord. Ingen har tillgång till dem mer än jag.
    Jag tycker att sådana saker är högst privata, även om inget egentligen är direkt hemligt.

    Jag skriver ofta mina tanka som jag samlat i en mapp. Den vill jag inte att någon läser, inklusive min partner. Även om det inte är hemligt vad jag tycker så vill jag ha mina tankar ifred.

    Varför skulle det vara ett problem?

    Jag tänker att den som kräver tillgång till dessa saker måste ha problem med tilliten, inte lita på sin partner. 
    Personligen skulle jag inte orka ha ett sånt förhållande.

    Och i ärlighetens namn så skulle jag överväga att lämna om jag skulle ertappa partnern snokande i mina privata saker. Ungefär som på den tiden man skrev brev, inte läste man andras bre heller.

    I många fall är inloggningen till datorn samma som lösenordet till mailen, inte vill jag ha någon annan i min mailbox heller!

    Vad tycker ni om detta, hur gör ni?
    Är ni överens eller är det ett problem, och att en måste vika ner sig?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-07-07 22:07
    Hej alla som svarat som upplever mig som dömande.

    Jag vill bara säga att jag inte dömer någon och ber om ursäkt om jag i "stridens hetta" gått på för hårt.

    Ni gör som ni vill såklart, och jag gör som jag vill.

    Det finns inga rätt eller fel så länge man är överens och allt är frivilligt.

  • Svar på tråden Har din partner tillgång till dina mobil/dator?
  • sextio­talist
    Fri 5 Jul 2019 12:00
    #1
    +1

    Vi har inte heller tillgång till varandras mobiler eller datorer. Ingen av oss efterfrågar det heller, så det är ingen grej.

  • Anonym (Jo)
    Fri 5 Jul 2019 12:02
    #2

    Jo, det har vi.

  • Fri 5 Jul 2019 12:03
    #3
    +1

    Vi har våra saker för oss själva.
    Inget problem alls.

    Skulle inte vilja att min sambo var inte och tittade runt i mina privata saker.
    Skulle inte vilja titta igenom hans heller, inte ens om jag blev erbjuden.

  • Anonym (Priva­tlivet­) Trådstartaren
    Fri 5 Jul 2019 12:07
    #4
    Anonym (Jo) skrev 2019-07-05 12:02:21 följande:

    Jo, det har vi.


    Varför har ni det?
    Gäller det både mobilen och lösenordet till datorns inloggning?
    Eller ni kanske inte har egen inlogg heller?

    Menar inte att peka finger, utan är bara nyfiken på hur folk som är så öppna med det privata tänker. =) 
  • Fri 5 Jul 2019 12:12
    #5

    Datorn är olåst hemma. Till mobilen har vi men det har inte direkt varit något aktivt val utan mer "fan min mobil dog, kan jag ringa från din?" "Visst! Koden är 1337".

    Mejl, FB och övrig har ingen av oss. Kan knappt komma ihåg det själv...

    Min förra kille hade aldrig fått koden dock för han hade garanterat rotat igenom varenda fil men min nuvarande är betydligt mer respektfull än så. Och nej, det fanns ingen otrohet varken då eller nu, men ens privatliv är privat och det jag vill dela med mig av berättar jag.

  • Anonym (Haha.­..)
    Fri 5 Jul 2019 12:36
    #6
    IceKitten skrev 2019-07-05 12:12:57 följande:

    Datorn är olåst hemma. Till mobilen har vi men det har inte direkt varit något aktivt val utan mer "fan min mobil dog, kan jag ringa från din?" "Visst! Koden är 1337".

    Mejl, FB och övrig har ingen av oss. Kan knappt komma ihåg det själv...

    Min förra kille hade aldrig fått koden dock för han hade garanterat rotat igenom varenda fil men min nuvarande är betydligt mer respektfull än så. Och nej, det fanns ingen otrohet varken då eller nu, men ens privatliv är privat och det jag vill dela med mig av berättar jag.


    Samma som icekitten. Vi har koderna till datorerna och mobilerna men det är ju inget hemligt på dom. Hittar jag inte min kan han be mig ringa sin pappa tex från hans telefon och fråga en sak medans han lagar mat.

    Vi har inte varandras lösenord till Mail och Facebook men man är ju alltid inloggad där ändå.

    Sen betyder ju inte det här att vi läser varandras Mail på messenger! Eller nån annanstans.

    Jag skulle vilja vända på ts frågeställning och säga att det är brist på tillit om man har långa, komplicerade lösenord till sin dator och telefon för att man antar att partnern annars läser igenom ens superhemliga Mail.

    Det låter mer som någon som inte litar på sinpartner.

    Vi har knivar framme i köket också. Jag låser inte in dom på natten för att hindra min partner knivhugga mig i sömnen.

    Jag kan köpa hem en flaska vin till helgen och lägga i kylen utan att min partner halsar den på Torsdag morgon innan han kör till jobbet.

    Min partner vågar ha gemensam ekonomi med mig utan att tro att jag ska länsa alla konton och fly utomlands...
  • Fri 5 Jul 2019 12:38
    #7

    Min mobil och surfplatta är mina privata, där har inte min sambo o göra. Desamma gäller för honom. Har både fingeravtrycksläsning och kod.

    Jag är inte intresserad av hans telefon o han ska skita i vad jag har på mina grejer.

  • Fri 5 Jul 2019 12:46
    #8

    Tja... det är t.ex. ett problem om partnern behöver något, t.ex. ett lösenord, som finns på dennes dator. Jag har själv vid något tillfälle bett mina söner kolla något som jag behövde veta på min dator. 

    Samma kan gälla mobiler. Om någon glömmer sin mobil hemma, behöver något nummer eller liknande och någon är hemma och kan kolla det..... 

    Jag använder min mans dator ibland när jag är på undervåningen och sysslar med något där och vill ha lite musik eller någon dokumentär att lyssna på samtidigt. Jag kollar inte vad han har på sin dator annars. Det intresserar mig inte verkligen. 

    Visst, man kan nu säga att man vill ha sin privatsfär, men om någon annan skulle behöva komma åt (man kan ju också vara svårt sjuk/ha en olycka och ligga på sjukhus), så är det att krångla till om ingen annan kan komma åt. Sedan mina barn är vuxna är jag inte orolig att någon skulle kunna snoka i min dator. Ingen i vår familj gör det. 

  • Anonym (Rebec­ca)
    Fri 5 Jul 2019 13:48
    #9

    Jag kan lösenord till både min partners mobil och laptop (och han mina), men det är inget som används för att snoka. Jag har inget intresse av att läsa hans sms, mail, sökhistorik etc. utan de används enbart när det är praktiskt att jag använder hans grejer (med hans tillåtelse såklart).

    T.ex. när min sambo kör bil och vill att jag kollar nåt meddelande han fått eller att jag ska kolla hur långt det är kvar tills vi ska svänga om vi använder gps. Han har även vissa program på sin dator som jag inte har, så ibland har jag kunnat låna hans laptop för det och då måste jag ju såklart kunna hans lösenord för att ens ta mig in.

  • Fri 5 Jul 2019 13:50
    #10

    Bara för att man har lösenord m.m. till varandras saker så innebär det ju inte per automatik att likställer det med att man är inne och "snokar"?

    Han har lösenordet till min dator där min FB och mejl ligger helt öppen. Men litar på att han inte är där inne för att snoka i mina privata saker utan för att surfa eller kolla på netflix typ..

    Vi har även lösen till varandras mobiler och jag till hans surfplatta (vet inte om han har FB eller mejlen låst eller öppen då jag inte har kollat!).

Svar på tråden Har din partner tillgång till dina mobil/dator?