• Anonym (Privatlivet)

    Har din partner tillgång till dina mobil/dator?

    Läser i en annan tråd som blivit lite ot nu angående detta jag undrar.
    Vill inte fortsätta att spåra i den tråden med hänsyn till ts, så jag skapar en egen.

    Så, frågan är som rubriken säger.
    Har du din mobil/dator låsta med lösenord, fingeravtryck, mönster eller annat?

    Har din partner tillgång till lösenordet/pinkoden?

    Varför, varför inte?

    Min mobil och mina datorer är låsta med fingeravtryck och långa komplicerade lösenord. Ingen har tillgång till dem mer än jag.
    Jag tycker att sådana saker är högst privata, även om inget egentligen är direkt hemligt.

    Jag skriver ofta mina tanka som jag samlat i en mapp. Den vill jag inte att någon läser, inklusive min partner. Även om det inte är hemligt vad jag tycker så vill jag ha mina tankar ifred.

    Varför skulle det vara ett problem?

    Jag tänker att den som kräver tillgång till dessa saker måste ha problem med tilliten, inte lita på sin partner. 
    Personligen skulle jag inte orka ha ett sånt förhållande.

    Och i ärlighetens namn så skulle jag överväga att lämna om jag skulle ertappa partnern snokande i mina privata saker. Ungefär som på den tiden man skrev brev, inte läste man andras bre heller.

    I många fall är inloggningen till datorn samma som lösenordet till mailen, inte vill jag ha någon annan i min mailbox heller!

    Vad tycker ni om detta, hur gör ni?
    Är ni överens eller är det ett problem, och att en måste vika ner sig?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-07-07 22:07
    Hej alla som svarat som upplever mig som dömande.

    Jag vill bara säga att jag inte dömer någon och ber om ursäkt om jag i "stridens hetta" gått på för hårt.

    Ni gör som ni vill såklart, och jag gör som jag vill.

    Det finns inga rätt eller fel så länge man är överens och allt är frivilligt.

  • Svar på tråden Har din partner tillgång till dina mobil/dator?
  • Anonym (Privatlivet)
    Anonym (Ulrika) skrev 2019-07-07 12:04:09 följande:
    Samma här min sambo vet inte att jag chattar här varför skulle jag säga det ...finns ingen anledning.
    Nej, finns ingen anledning.
    Det känns nästan som att en del vill göra sig till "ett" med sin partner. 
    Jag har svårt att förstå det, då jag själv behöver mycket space för att inte känna mig instängd.

    Vad skulle exempelvis vara anledningen till att han skulle veta att jag för denna diskussion?
    Eller att jag diskutera precis vad som helst... som ändå inte intresserar honom?

    Aldrig hade jag trott att denna tråd skulle ta sån skruv!
  • Anonym (Privatlivet)
    Brumma skrev 2019-07-07 12:13:27 följande:
    Jag ör snart 50 ;)

    Och ÅTERIGEN - man rotar inte för att man KAN. Tillgång är inte samma sak som att man snokar...

    Du är extremt nedlåtande mot de som inte gör som du. Du vill - självklart- respekteras för dina val att inte ge din partner dina inlogg. Något som är HELT upp till dig.

    Men det vore trevligt om du visade samma respekt som du själv kräver.
    Allvarligt talat så håller jag inte med om att jag är "extremt nedlåtande" mot någon alls.
    Inte mer än signaturen som kallade mig för "lilla gumman".

    Jag kanske gått på lite hårt någon gång, vilket jag inte är ensam om, och det är jag inte sämre än att jag kan be om ursäkt för om någon tog illa upp.
  • Brumma
    Anonym (Privatlivet) skrev 2019-07-07 12:17:43 följande:

    Allvarligt talat så håller jag inte med om att jag är "extremt nedlåtande" mot någon alls.

    Inte mer än signaturen som kallade mig för "lilla gumman".

    Jag kanske gått på lite hårt någon gång, vilket jag inte är ensam om, och det är jag inte sämre än att jag kan be om ursäkt för om någon tog illa upp.


    I det inlägget jag svarade på framatod du som väldigt nedlåtande..

    Om det inte var din avsikt ber jag om ursäkt.

    Men däremot visas väldigt lite förståelse för att det flera föraöker berätta.

    Att man inte läser bara för att man kan. Att man inte är privat bara för att man ger tillgång...
  • molly50
    Anonym (Privatlivet) skrev 2019-07-07 12:03:21 följande:
    Samma här, för oss är det självklart att ha sitt privata för sig själv.

    Ibland får jag en känsla av att det främst är de yngre, som tror att deras perfekta förhållanden och romantiska rosa fluff är för evigt.
    "Vi är gifta och då blablabla"... jo och hälften av äktenskapen slutar i skilsmässa.

    De yngre är uppväxta med all digital teknik, de var inte ens födda på den tiden t ex privata meddelanden kom i ett kuvert i posten. Då man lärde sig att man ALDRIG rotar i andras brev.
    Nu när allt finns samlat i en "burk" och man aldrig upplevt något annat kanske man helt enkelt inte har samma känsla för det privata som vi som är äldre har.
    Kanske?
    Jag är 45 +. 
    Och min man och jag har varandras login. Även om kanske hälften av alla äktenskap spricker.
    Vi snokar inte i varandras privata även om vi skulle kunna.
    Som någon skrev så kan man vara privat även fast man har varandras login.
  • Anonym (Privatlivet)
    molly50 skrev 2019-07-07 12:28:19 följande:
    Jag är 45 +. 
    Och min man och jag har varandras login. Även om kanske hälften av alla äktenskap spricker.
    Vi snokar inte i varandras privata även om vi skulle kunna.
    Som någon skrev så kan man vara privat även fast man har varandras login.
    Jag skulle inte känna det speciellt privat om det inte var otillgängligt för andra. Inklusive sambon.

    Som sagt har jag mycket, väldigt privata saker i min dator.
  • Anonym (Ehhhh)
    Anonym (Hepp) skrev 2019-07-06 09:46:40 följande:

    Gud va fånigt! Tror du din sambo skulle snoka efter företagshemligheter i din dator och skicka vidare eller vad? Tjänstefel..


    Fånigt?! Jag har ett arbete med strikt sekretess och skrivit under på att aldrig lämna ut koder till någon oavsett situation.

    Här handlar det INTE om vad jag tror eller inte. Min dator måste vara kodlåst och inte tillgänglig för någon annan än mig så varför skulle min partner ha tillgång till koden?
  • molly50
    Anonym (Privatlivet) skrev 2019-07-07 12:40:31 följande:
    Jag skulle inte känna det speciellt privat om det inte var otillgängligt för andra. Inklusive sambon.

    Som sagt har jag mycket, väldigt privata saker i min dator.
    Jag kan vara privat även fast min man har mitt login. Samma sak med honom.
    Vi snokar,som sagt,inte i varandras privata även om vi skulle kunna.
    Det har vi inget behov av.
    Är det något vi vill visa för den andre så gör vi det själva.
  • Brumma
    Anonym (Privatlivet) skrev 2019-07-07 12:40:31 följande:

    Jag skulle inte känna det speciellt privat om det inte var otillgängligt för andra. Inklusive sambon.

    Som sagt har jag mycket, väldigt privata saker i min dator.


    Där har du skillnaden :)

    Vi är lika privata båda två (och fler med oss).

    Skillnaden är att för att du ska känna dig privat behöver du minimera tillgången till dina saker.

    Jag känner mig privat ändå eftersom jag vet att min man inte snokar fast han kan.

    Jag har också massor av privata tankar o känslor i min mobil/dator. Saker jag skriver på FL tex. Jag har inte MINDRE privatliv än du, jag känner bara inte behovet av att "låsa om mig" för att veta att jag får behålla det privata privat ;)
  • Anonym (Haha...)
    Anonym (Berta) skrev 2019-07-07 08:34:36 följande:

    Jag kan inte förstå revirtänkande och ?jag ska ha ett privatliv? när man är i ett förhållande. Jag och min man kan både koderna till varandras telefoner. Inte för att vi sitter och kollar den andres sms eller telefonlistor utan ibland har det uppstått tillfällen då den ena inte haft telefon och något behövde kollas upp, eller något skulle skrivas upp på inköpslistan, eller vi behövde ringa upp någon och telefoninnehavaren inte kunde göra det själv tex för att hen körde bil/bytte blöja/var kladdig om händerna av någon anledning eller något helt annat.

    Vi har två iPads i familjen och dessa är fritt fram för såväl oss vuxna som för våra barn att använda. Någon dator har vi inte i familjen utom att vi vuxna har varsin jobbdator. Dessa har vi inte varandras lösenord till men det är för att både har arbetsgivare som förbjuder att man låter någon annan använda ens jobbdator. Vi vill inte riskera bli avskedade direkt. Dessutom tror jag inte att min man skulle välja att ha några privata hemligheter på sin dator, det kan ju arbetsgivaren komma åt, och jag tror att han ser att privata saker är bättre att hållas privata från hans arbetsgivare. Så är det i varje fall för mig.

    Så visst, vi kan komma åt och läsa varandras telefonlistor, sms, de privata mail som finns på telefonerna, Facebook-konton etc om vi är inloggade på telefonerna, men varför skulle vi göra det? Skulle min man gå och läsa sådant på min telefon och jag fick veta det skulle jag börja fundera på varför han plötsligt känner behov av att göra det


  • Anonym (Haha...)
    MsFry skrev 2019-07-07 08:48:05 följande:

    Det är ju snarare du som har dålig läsförståelse.

    Vi som inte har varandras koder och inlogg LITAR PÅ VARANDRA men det finns inget behov av att ha varandras koder. Dessutom är det en garanti för våra vänner att deras eventuella hemligheter inte ens av misstag skulle kunna läsas av någon annan. Hur ni gör bryr jag mig inte om men jag förklarar varför vi inte delar mobil.


    Nej, sorry, men det är du. Eftersom du svarar konstigt även här. Du svarar inte alls på det jag skrev, goddag Yxskaft. Det JAG skrev som DU svarade på var att ni hela tiden skriver utifrån en påhittad situation som ingen av oss har där vi

    1. Har KRÄVT att få lösenorden.

    2. Sitter och går igenom våra partners mappar, dagböcker, Mail och sms.

    Du får göra som du vill men det är mer tillitsfullt att släppa kontrollen om vad partnern gör när man vänder ryggen till istället för att försäkra sig om att inget händer via olika verktyg.
Svar på tråden Har din partner tillgång till dina mobil/dator?