• Anonym (Privatlivet)

    Har din partner tillgång till dina mobil/dator?

    Läser i en annan tråd som blivit lite ot nu angående detta jag undrar.
    Vill inte fortsätta att spåra i den tråden med hänsyn till ts, så jag skapar en egen.

    Så, frågan är som rubriken säger.
    Har du din mobil/dator låsta med lösenord, fingeravtryck, mönster eller annat?

    Har din partner tillgång till lösenordet/pinkoden?

    Varför, varför inte?

    Min mobil och mina datorer är låsta med fingeravtryck och långa komplicerade lösenord. Ingen har tillgång till dem mer än jag.
    Jag tycker att sådana saker är högst privata, även om inget egentligen är direkt hemligt.

    Jag skriver ofta mina tanka som jag samlat i en mapp. Den vill jag inte att någon läser, inklusive min partner. Även om det inte är hemligt vad jag tycker så vill jag ha mina tankar ifred.

    Varför skulle det vara ett problem?

    Jag tänker att den som kräver tillgång till dessa saker måste ha problem med tilliten, inte lita på sin partner. 
    Personligen skulle jag inte orka ha ett sånt förhållande.

    Och i ärlighetens namn så skulle jag överväga att lämna om jag skulle ertappa partnern snokande i mina privata saker. Ungefär som på den tiden man skrev brev, inte läste man andras bre heller.

    I många fall är inloggningen till datorn samma som lösenordet till mailen, inte vill jag ha någon annan i min mailbox heller!

    Vad tycker ni om detta, hur gör ni?
    Är ni överens eller är det ett problem, och att en måste vika ner sig?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-07-07 22:07
    Hej alla som svarat som upplever mig som dömande.

    Jag vill bara säga att jag inte dömer någon och ber om ursäkt om jag i "stridens hetta" gått på för hårt.

    Ni gör som ni vill såklart, och jag gör som jag vill.

    Det finns inga rätt eller fel så länge man är överens och allt är frivilligt.

  • Svar på tråden Har din partner tillgång till dina mobil/dator?
  • Anonym (Privatlivet)
    Anonym (Assa) skrev 2019-07-07 21:26:25 följande:
    Sånt händer inte här heller, men jag skulle inte direkt bry mig om det hände eftersom jag inte har några viktiga hemligheter från honom. Tycker inte det har med vaken kontroll eller tillitsbrist att göra, utan mer att vi ser oss som en enhet utåt. Vem som svarar på eller skickar vilket meddelande är inte så noga, precis som det inte är så noga vems kort vi får med oss ut när vi ska handla.
    Jag håller på med en massa privata saker som ingen annan ska se. Jag har skrivit om det i ett inlägg men minns inte vilket.

    Var och en gör ju som de känner är bäst för dem.

    Min sambo har inte koden till mitt kort heller. Liksom jag inte har hans.
    Vi har ju inte gemensam ekonomi.
  • Anonym (Privatlivet)
    Brumma skrev 2019-07-07 21:35:37 följande:
    I början av din TS handlar det överhuvudtaget inte om kontroll. Inget om krav - du tar helt enkelt upp frågan om man har tillgång till sin partners mobil/daror osv. Sedan vänder du det till att det skulle handla om "krav på tillgänglighet"..

    Du ifrågasätter de som förklarar att det inte har med krav o tvång att göra- varför kan du FORTFARANDE inte ta in att det inte handlar om det? Att man INTE snokar?

    Varför ställer du frågan när du överhuvudtaget inte är intresserad av vad människor försöner berätta för dig?

    Är du faktiskt - på riktigt- intresserad av svaren eller vill du bara ha svar så att du kan vränga på dem så att de "passar" det du tror sig veta?
    Det blir väl lite så att man "eldar upp sig" i diskussionen.
    Och sen skrev jag inget av det du tar upp i kommentaren du citerade.

    Ja, jag är på riktigt intresserad av svaren.
    Ska göra ett tillägg i ts nu.
  • Anonym (Haha...)
    Anonym (Privatlivet) skrev 2019-07-06 17:43:46 följande:

    Ok, detta är alltså förklaringen. Det var intressant.

    Du har blivit bedragen och lurad, och det beklagar jag, så nu måste allt vara totalt transparent. Vadå "går inte in"?

    Är man dum i huvudet om man inte tycker som du eller?

    Det går inte in i skallen på dig heller hur jag resonerar.Ok, du är över 30!

    Wow... jag har barn i din ålder.

    (Bara som en parentes, eftersom du gör en sak av att du minsann är vuxen. )Nej, alla delar uppenbarligen inte på allt. Menar du att du helt 100% transparent i förhållande till din man? ALLT är helt vidöppet? Alltid?

    Jag förstår att du tycker så nu, men du har ännu så liten erfarenhet av livet.Det är inte ok, för DIG. För andra kanske det är det?

    Det kan finnas problem som behöver luftas som partnern inte behöver veta.

    Som t ex en väninna till mig, hon blir ofta dåligt behandlad av sin man. Han till och med slår henne ibland.

    Hon har en extra mobil som han inte ens vet om, i den har hon sina kontakter. Bl a kvinnojouren... tycker du att han ska ha insyn där också?

    Det är jättebra att du har en så bra relation, verkligen.Men du behöver inte totalsåga dem som inte har det. Eller?

    Och innan du säger det, nej jag sågar inte ert upplägg och era accesser till varandras mobil/dator. Jag sågar din fullständiga sågning av alla som inte tycker som du.

    Du sitter där och hånskrattar... det är jäkligt dålig stil.Återigen... "jag, jag, jag".

    Ala tycker inte som du.Du förstår nog inte vara denna kommentar var så komisk...


    Här är inlägget som jag svarade ?lilla gumman? till. Du och den som kallade mig en massa fula ord glömde att ta med vad jag svarade på. Det här som du skriver och jag citerar är en lång och hånfull text, EXTREMT nedlåtande och full av antaganden om mig som motsäger det jag redan berättat om mig själv,

    Ändå har du mage att bli upprörd över ?lilla gumman? som svar på detta.

    Och människan som gick in i tråden och direkt vände sig till mig bara för att skriva riktigt elaka glåpord och inte ett enda argument som handlade om trådens ämne, och att du spann vidare på det, diskuterade mig istället.

    Wow. Tack bägge två, ni fick mig att inse vilket slöseri med tid det är att ens gå in på den här sidan.

    Vill ni vara bittra nättroll som sprider hat och mobbar bakom tangentbordet, så gör det.

    Jag lämnar er.
  • Brumma
    Anonym (Privatlivet) skrev 2019-07-07 22:04:59 följande:

    Det blir väl lite så att man "eldar upp sig" i diskussionen.

    Och sen skrev jag inget av det du tar upp i kommentaren du citerade.

    Ja, jag är på riktigt intresserad av svaren.

    Ska göra ett tillägg i ts nu.


    Är inte riktig med på vad du menar med "Och sen skrev jag inget av det du tar upp i kommentaren du citerade." ?

    Det jag kommenterar om är ju sådant du skrivit i din TS samt i inlägg du skrivit. Hur du bemött och vridit på folks svar utan att ta in vad de faktiskt skriver...
  • EnAnonumius
    Anonym (Privatlivet) skrev 2019-07-07 20:56:41 följande:
    Precis, "jag tänker att..." innebär att det är vad som känns rimligt för mig.
    Och , personligen skulle jag inte varken orka eller vilja ha ett sånt förhållande.

    För mig skulle känslan vara kontroll, och brist på tillit. Vågar man inte låta partnern låsa sin "dagbok" så väljer jag hellre singellivet.
    Så tänker jag.
    Med "quote mining" så kan man "bevisa vad som helst".. Du klipper i din mening och tar bara tre ord ur en hel mening.

    Vi tar HELA meningen som dessa tre ord kommer ifrån? 
    Jag citerar:

    "Jag tänker att den som kräver tillgång till dessa saker måste ha problem med tilliten, inte lita på sin partner. "
    (slut citat)

    Så om jag tolkar dig rätt. Så är det rimligt för dig att utgå från att folk som har tillgång till sin partners lösenord har tillskansat dem genom "krav" för att de "saknar tillit till sin partner".

    För det är ju mer eller mindre det som förmedlas i den meningen.

    Dessutom är det faktiskt irrelevant om det är en "tanke" du har,  inte", det är ju dina ord/tankar du förmedlar i texterna du skriver. 

    Min fråga kvarstår även om du försökte "förtydliga". Tanke eller inte. Det är ju din tanke m.a.o dina åsikter du förmedlar. och du tar ju för givet att det är på ett visst sätt bland dem som har tillgång till sin partners lösenord.

    Så frågan kvarstår ju. Jag formulerar om frågan en smula. 

    Skulle vara intressant att veta varför dina tankar härleder till att det per se handlar om att det ligger krav bakom att folk har tillgång till sin partners lösen ord och att det är i basen för att "man måste sakna tillit" till varandra?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Privatlivet) skrev 2019-07-07 22:02:09 följande:
    Jag håller på med en massa privata saker som ingen annan ska se. Jag har skrivit om det i ett inlägg men minns inte vilket.

    Var och en gör ju som de känner är bäst för dem.

    Min sambo har inte koden till mitt kort heller. Liksom jag inte har hans.
    Vi har ju inte gemensam ekonomi.
    Vet du.. Jag skulle kunna ge mitt inloggad till ven som helst, även en främling, utan att denna person skulle kunna komma åt det privata filer/bilder och annat som jag vill hålla just privat. 

    Varför? Jo jag är inte så naiv och tror att det räcker med ett bara "långt krångligt lösenord" för att kunna skydda det jag vill ha privat.

    Jisses, om någon väljer att hacka in sig på din dator så kommer h*n ha tillgång till just det som du vill hålla privat om du enbart kör på "ett långt krångligt inloggnings lösenord".  Nej jag snackar inte om din sambo. Och nej jag säger INTE att du skall strunta i att ha "långt krångligt lösen ord". Men du är inte skyddad med enbart det om du trodde detta.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Haha...) skrev 2019-07-07 22:36:04 följande:
    Här är inlägget som jag svarade ?lilla gumman? till. Du och den som kallade mig en massa fula ord glömde att ta med vad jag svarade på. Det här som du skriver och jag citerar är en lång och hånfull text, EXTREMT nedlåtande och full av antaganden om mig som motsäger det jag redan berättat om mig själv,

    Ändå har du mage att bli upprörd över ?lilla gumman? som svar på detta.

    Och människan som gick in i tråden och direkt vände sig till mig bara för att skriva riktigt elaka glåpord och inte ett enda argument som handlade om trådens ämne, och att du spann vidare på det, diskuterade mig istället.

    Wow. Tack bägge två, ni fick mig att inse vilket slöseri med tid det är att ens gå in på den här sidan.

    Vill ni vara bittra nättroll som sprider hat och mobbar bakom tangentbordet, så gör det.

    Jag lämnar er.
    Sprida nätahat? 
    Det är omoget att ta till härskartekniker oavsett "anledning bakom".  

    Sedan att TS också är verklighetsfrånvänd med sina tankar det är ju ingen som kan säga något annat. Och jag gör allt för att bevisa det för TS med.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Haha...)
    EnAnonumius skrev 2019-07-07 15:57:48 följande:

    Patetisk och omogen kvinna du är som måste använda härskartekniker när du skall argumentera för din sak. 


    DET HÄR är det grövsta exemplet på härskartekniker i tråden, det är inte bara omoget, det är elakt och jag hade kunnat anmäla det men jag väljer att sluta lägga energi på ett forum fullt av nättroll som inte kan argumentera utan går in i trådar med sådana grova personpåhopp som detta.

    Du skriver även att ts är omogen och verklighetsfrånvänd pga hennes allmänna hållning i denna fråga och det är också mer av härskarteknik än att jag svarade ?lilla gumman? när hon använde info om att jag blivit bedragen av mitt ex emot mig som något slags veto på att hon inte lyssnade på mig eller vad jag sa utan hittade på helt egna anledningar till varför jag har det som jag har det nu med min man (dvs bra och fullt av tillit).

    Hon skrev att jag var svartsjuk och kontrollerande ENBART för att mitt ex var otrogen trots att jag berättat att jag och min man litar på varandra till 100%.

    Jag hade redan fått upprepa mig flertal gånger (precis som andra i tråden) att vi INTE går igenom varandra Mail och mappar bara för att vi självmant gav varandra pinkoder i början av förhållandet så att den andre kunde göra en spellista vid matlagning eller se på film osv.

    För en person som går ut stenhårt mot härskartekniker och dålig självinsikt så är det ironiskt att den som uppvisar båda dessa saker mest av alla är du själv.

    Nu stänger jag av aviseringarna från familjeliv, har varit medlem i ett år och skrivit till och från men inser att det inte ger mig något. Det finns trevliga och intressanta människor här och även roliga trådar men forumet är samtidigt fullt av just härskartekniker och mobbning.
  • EnAnonumius
    Anonym (Haha...) skrev 2019-07-08 07:51:12 följande:
    DET HÄR är det grövsta exemplet på härskartekniker i tråden, det är inte bara omoget, det är elakt och jag hade kunnat anmäla det men jag väljer att sluta lägga energi på ett forum fullt av nättroll som inte kan argumentera utan går in i trådar med sådana grova personpåhopp som detta.

    Du skriver även att ts är omogen och verklighetsfrånvänd pga hennes allmänna hållning i denna fråga och det är också mer av härskarteknik än att jag svarade ?lilla gumman? när hon använde info om att jag blivit bedragen av mitt ex emot mig som något slags veto på att hon inte lyssnade på mig eller vad jag sa utan hittade på helt egna anledningar till varför jag har det som jag har det nu med min man (dvs bra och fullt av tillit).

    Hon skrev att jag var svartsjuk och kontrollerande ENBART för att mitt ex var otrogen trots att jag berättat att jag och min man litar på varandra till 100%.

    Jag hade redan fått upprepa mig flertal gånger (precis som andra i tråden) att vi INTE går igenom varandra Mail och mappar bara för att vi självmant gav varandra pinkoder i början av förhållandet så att den andre kunde göra en spellista vid matlagning eller se på film osv.

    För en person som går ut stenhårt mot härskartekniker och dålig självinsikt så är det ironiskt att den som uppvisar båda dessa saker mest av alla är du själv.

    Nu stänger jag av aviseringarna från familjeliv, har varit medlem i ett år och skrivit till och från men inser att det inte ger mig något. Det finns trevliga och intressanta människor här och även roliga trådar men forumet är samtidigt fullt av just härskartekniker och mobbning.
    Ja du använde dig av härskartekniken "lilla gumman", d.v.s förminskning.

    Vilken härskarteknik använd jag?
    Jag har gått igenom alla härskartekniker jag vet som finns.
    Så du får gärna nämna vilken härskarteknik jag använde mig av.

    Ingen av de kända härskarteknikerna som finns, kvalar mitt utlåtande om dig under. Så, bra försök där. Men du nådde inte ända fram, med tekniken att försöka göra två (elller tre) fel till ett rätt.

    Nej jag har inte sagt att TS är omogen, jag har bara sagt att TS är verklighetsfrånvänd. För det är just det TS är. Verklighetsfrånvänd.

    Fast om du läser TS, TrådStart så ser du ju att hon säger att de, som har tillgång till sin partners lösenord, "måste ha problem med sin partner", sakna "tillit" och inte "lita på sin partner" så nej du är knappast ensam om att bli anklagad för en massa saker av TS. TS anklagar ju folk i grupp per se redan i sin trådstart för en massa saker som inte lever som hon. Hon riktar ju knappast hela sin trådstat till dig. Att skriva, som TS gjorde, att man "måste ha problem" med sin partner, och att man saknar "tillit"  och inte "litar på partnern", är just en beskrivning av vad svartsjuka är. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Åsa)

    Jag kan inte ens lösenordet till min egen Mail eller Facebook eftersom jag aldrig loggar ur och inte loggar in från andra enheter som jobbdatorn tex. Och vem använder internetcaféer nuförtiden?

    Lösenordet till telefonen och datorn kan min man, vi har samma till alla våra datorer, i-pads och telefoner.

    Jag har inte ens tänkt på det här eller diskuterat det hemma, det faller sig bara naturligt.

Svar på tråden Har din partner tillgång till dina mobil/dator?