• Anonym (Dival­ater)
    Sat 6 Jul 2019 15:30
    375 visningar
    29 svar
    29
    375

    Ska man ta skit från en snorvalp?

    Tänk dig följande. Släktingars barn har flera gånger fått komma på besök hos dig i två veckor i taget och du har då tagit hand om barnen förstås och betalat för allt dessutom. I år måste du säga nej till det första datumet som föreslås men du ger ett annat datum bara några dagar senare. Då får du ett sms av ett av barnen i sena tonåren som "tackar" dig för att du har förstört hennes semester och hon skriver att hon är så arg. Hur skulle du tackla det och skulle hon få hälsa på dig överhuvudtaget i framtiden? Vad säger det om tonåringen i fråga att hon hoppar på en äldre släkting så där?

  • Svar på tråden Ska man ta skit från en snorvalp?
  • Anonym (K)
    Sat 6 Jul 2019 15:37
    #1
    +2

    Vidarebefordra det det snorvalpens föräldrar. De har ett uppfostringsproblem. Har de någonsin erbjudit sig att betala för barnens vistelse? Har du avböjt dig ersättning?

  • Sat 6 Jul 2019 15:41
    #2
    +1
    Anonym (K) skrev 2019-07-06 15:37:41 följande:
    Vidarebefordra det det snorvalpens föräldrar. De har ett uppfostringsproblem. Har de någonsin erbjudit sig att betala för barnens vistelse? Har du avböjt dig ersättning?
    Exakt! Man ska inte ta skit av någon så visa det för hennes föräldrar och skriv gärna ett skarpt svar till snorvalpen också, hon är ju i sena tonåren och behöver förstå vad hon gjort och vad det får för konsekvenser.
  • Anonym (Anna)
    Sat 6 Jul 2019 15:41
    #3
    +1

    Tyvärr är många gånger tonåringar egoistiska i sitt tänkande. Det går över, men det är klart att det upplevs som mycket oförskämt. Jag tror du gör bäst i att inte bemöta det negativa utan mer: Hoppas du kan komma xx datum xx. Ser fram emot ditt besök.

  • Sat 6 Jul 2019 15:45
    #4

    jag hade som sagt vidarebefodrat smset till hennes föräldrar och sagt att så länge dom inte lätr henne att visa hänsyn och vara tacksam så är hon inte välkommen hem till dig mera.

  • Sat 6 Jul 2019 15:47
    #5
    +2
    Anonym (Anna) skrev 2019-07-06 15:41:34 följande:
    Tyvärr är många gånger tonåringar egoistiska i sitt tänkande. Det går över, men det är klart att det upplevs som mycket oförskämt. Jag tror du gör bäst i att inte bemöta det negativa utan mer: Hoppas du kan komma xx datum xx. Ser fram emot ditt besök.
    Men visst dåligt betee3nde är okej och ska skrattas bort bara för att det är "så tonåringar är" haha jag hade varit väldigt tydlig med att hon inte är välkommer så länmge hon inte lägger ner attityden.
  • Sat 6 Jul 2019 15:48
    #6
    Anonym (Anna) skrev 2019-07-06 15:41:34 följande:
    Tyvärr är många gånger tonåringar egoistiska i sitt tänkande. Det går över, men det är klart att det upplevs som mycket oförskämt. Jag tror du gör bäst i att inte bemöta det negativa utan mer: Hoppas du kan komma xx datum xx. Ser fram emot ditt besök.
    Ts betalar allt är snäll ocvh öppnar sitt hem för denna ungdom och blir bemött såhär. Såklart ts ska kunna säga ifrån på allvar.
  • Ess
    Sat 6 Jul 2019 15:49
    #7
    +1

    Hade bara svarat: Ok, då ställer vi in helt.

  • Sat 6 Jul 2019 15:53
    #8
    Ess skrev 2019-07-06 15:49:55 följande:
    Hade bara svarat: Ok, då ställer vi in helt.
    Ja faktiskt. Hade varit min första tanke också. Tyo "bra då gör jag annat den veckan. Så vi ställer in det helt. Du får hitta något annat att göra" Men hade även vidarebefodrat till hennes föräldrar om dotterns beteende. 
  • Anonym (Dival­ater) Trådstartaren
    Sat 6 Jul 2019 16:08
    #9
    +1

    Föräldrarna är värre än ungen så där har jag inget att hämta tyvärr. Men ungen är för gammal för att bete sig så här och som någon skrev så tar jag ingen skit och speciellt inte av en liten snorunge som jag har gjort så mycket för.

    Föräldrarna som har mycket god ekonomi har aldrig erbjudit att betala något men det är inte så att jag behöver pengarna heller. Men å andra sidan så hade det ju varit trevligt att få en fråga iofs om föräldrarna ska skicka med lite pengar. Det vore ju god ton och allmänt hyfs. Har haft en kompis barn på besök ensam en gång och då insisterade kompisen på att hennes tonåring skulle betala för oss flera gånger när vi åt ute och dessutom när vi handlade hem mat några gånger också. Kompisen hade vett att uppskatta att jag öppnade mitt hem för hennes tonåring i två veckor.

  • Anonym (K)
    Sat 6 Jul 2019 16:15
    #10
    Anonym (Divalater) skrev 2019-07-06 16:08:26 följande:

    Föräldrarna är värre än ungen så där har jag inget att hämta tyvärr. Men ungen är för gammal för att bete sig så här och som någon skrev så tar jag ingen skit och speciellt inte av en liten snorunge som jag har gjort så mycket för.

    Föräldrarna som har mycket god ekonomi har aldrig erbjudit att betala något men det är inte så att jag behöver pengarna heller. Men å andra sidan så hade det ju varit trevligt att få en fråga iofs om föräldrarna ska skicka med lite pengar. Det vore ju god ton och allmänt hyfs. Har haft en kompis barn på besök ensam en gång och då insisterade kompisen på att hennes tonåring skulle betala för oss flera gånger när vi åt ute och dessutom när vi handlade hem mat några gånger också. Kompisen hade vett att uppskatta att jag öppnade mitt hem för hennes tonåring i två veckor.


    Är de trevliga att ha på besök?

    Om föräldrarna är tappade kan kanske du uppfostra slyngeln? Är de inte roliga att ha att göra med kan föräldrarna skicka dom på seglarläger eller nåt. Allt varar inte för evigt.
Svar på tråden Ska man ta skit från en snorvalp?