• Mon 8 Jul 2019 19:15
    894 visningar
    58 svar
    58
    894

    Sexrobotar- hot mot relationer?

    För några månader sen hade vi en diskussion om sexrobotar och att de skulle slå ut vanlig tvåsamhet och familjebildning när de kommer ut på marknaden. Nu har jag läst en skönlitterär bok som tar upp just detta. Den heter Bobby Love, skriven av Marina Nilsson och kom ut i våras.

    Företaget Swerotica har tagit fram en sexrobot för kvinnor, den är naturligtvis en perfekt älskare och kunnig i alla tänkbara sexuella varianter. Orgasmgaranti medföljer. Men den kan också konversera, lyssna och ge komplimanger och kvinnan kan programmera in de varianter som hon gillar mest så sköter han förförandet också. Men även en robot kan bli tråkig och förutsägbar och utvecklingen går mot än mer förfinade produkter - eller är det tvärtom...?

    Berättelsen i sig känns inte osannolik och personrobotar är redan på gång. Boken är visserligen en satirisk framtidssaga som ger pikar både åt samhällsutvecklingen, kommersialismen och vår syn på relationer. Men bakom den humoristiska fasaden tar den upp vår tid behov av "quick fix" och här finns en del beska sanningar om relationspsykologi och det faktum att det man säger sig vilja ha i en relation inte alltid är det man innerst inne önskar. 
    Jag rekommenderar den till de som är intresserade av ämnet, finns att låna på närmaste bibliotek. Den som drabbats av en släng av feministskräck behöver inte oroa sig, radikalfeminister lär inte gilla berättelsen och författaren är uppfriskande självironisk vad gäller sitt eget kön.

  • Svar på tråden Sexrobotar- hot mot relationer?
  • Anonym (why not)
    Mon 8 Jul 2019 20:01
    #1

    Väldigt intressant ämne. Har följt utvecklingen sedan Real dollseran började.

    Tänkte nog att vi skulle komma hithän, med människoliknande robotar och sexdockor. Även serien Äkta människor som var väldigt tidig, tog ju upp detta ämne, och borde sändas nu istället när verkligheten faktiskt kommit ikapp och de står för dörren att revolutionera vår tid, kanske även fylla ett nödvändigt hål?

    Incels har ju blivit en realitet, för att kvinnor inte längre behöver "onödiga" män och kräver någor utöver det vanliga för att ens vara intresserade av sex och romantik. Barn kan födas ändå och män har väl sällan haft det vad kvinnor behöver långsiktigt om det inte vore för just försörjningsbehovet genom historien.

    Män har nog alltid behövt kvinnor mycket mer än tvärtom för att fylla sitt sexbehov och dämpa ensamheten eftersom de är sämre på att skapa nära relationer.

    Du undrade om såna dockor kan vara ett hot mot relationer?

    Jag tror att de kan vara det, samtidigt som kvinnor kommer slippa  pressen och blir av med de sk oönskade männen,  som äntligen  kan få sina behov tillgodosedda om än artificiellt av kravlös, envägskommunikation.

    Männen som kommer att investera i såna robotar, är ju inte de männen kvinnor bryr sig om iallafall. De männen kommer aldrig att nöja sig med en låtsasmänniska med spelade affection som alltid säger ja. Ingen utmaning när de kan få "The real things". 

    Men kvinnor kommer säkert att märka av bristen på uppmärksamhet, föreställningen att bli konkurrerad om. Det kommer att bli synligt att marknaden krympt, att färre män slås om deras gunst så att säga.Debatten kommer att förändras speciellt på forum som dessa.

    Kanske kommer dessa män också lyckligare, även om deras känslomässiga utveckling och kvinnosyn kommer att ha stor påverkan på samhället och deras världsbild.

    Ska läsa den boken. Tack för tipset. Vad tror du själv om det hela, och efter du läst boken?

    Skulle du själv kunna ha sex med en sådan robot? Fanns ett avsnitt om detta i en känd Netflixserie Black Christmas, där en kvinna skaffade en sådan mansdocka. Ganska erotiskt och skrämmande samtidigt. Tror att intresset för såna är betydligt mindre än för män.

  • Mon 8 Jul 2019 20:28
    #2

    Jag säger som tidigare, jag tror inte att sexrobotar kommer att bli något annat än ännu ett onaniredskap. Driften att reproducera sig genom parbildning är så stark att man inte ändrar på den på några generationer. Sen tar du upp en viktig sak, oförutsägbarheten. Även den bästa robot blir snart tråkig och det vet vi att kvinnor inte gillar tråkiga, snälla och förutsägbara män, även om de säger sig göra det. Själva spelet, jakten, förförelsen är inte oväsentlig i sammanhanget.

    Jag föredrar en äkta kvinna alla dar i veckan men om jag skulle behöva ett onaniredskap skulle jag nog föredra en välgjord docka framför en robot. Att älska med en maskin känns inte superhett måste jag säga och att samtala med en sådan verkar helt ointressant. Som att spela teater.

    Du då?

  • Anonym (Tjejk­ompise­n)
    Mon 8 Jul 2019 20:31
    #3

    Programmera in hur den ska bete sig? Eh, nej tack. Hade kanske varit lite kul om det var en AI som kunde anpassa sig efter hur man beter sig och utveckla en helt egen personlighet efter hand. Men inte om man ska sitta och bestämma. 

    Tror aldrig heller att det kommer kunna ersätta en människa om den inte har en extremt avancerad AI. Typ som i Westworld (de som blev medvetna). Och blev de så avancerade skulle de säkert få mänskliga rättigheter och då blir det inga sexslavar ändå. 

  • Mon 8 Jul 2019 20:40
    #4
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2019-07-08 20:31:27 följande:
    Programmera in hur den ska bete sig? Eh, nej tack. Hade kanske varit lite kul om det var en AI som kunde anpassa sig efter hur man beter sig och utveckla en helt egen personlighet efter hand. Men inte om man ska sitta och bestämma. 

    Tror aldrig heller att det kommer kunna ersätta en människa om den inte har en extremt avancerad AI. Typ som i Westworld (de som blev medvetna). Och blev de så avancerade skulle de säkert få mänskliga rättigheter och då blir det inga sexslavar ändå. 
    En robot som utvecklar egen personlighet, är du verkligen säker på att det är vad du vill ha? Läs boken så kanske du ändrar dig...

    Annars håller jag med, allt riskerar att bli pinsamt och förutsägbart.
  • Mon 8 Jul 2019 20:45
    #5

    Även om sexrobotar kan var mer lockande för män generellt så misstänker jag att män kan nöja sig med mindre avancerade och därmed billigare robotar. En poäng i boken var att kvinnor kräver en mer avancerad produkt som kan kommunicera och variera sig. De blir dyrare och var därför både mer lönsamma och en större utmaning för forskare/tillverkare.

  • Anonym (WW)
    Mon 8 Jul 2019 21:20
    #6

    Har tänkt på det där sedan jag såg West World där det fanns robotar som var idebtiska med riktiga människor. 

    Hade gärna haft sex med en väldigt naturtrogen robot (el flera) och programmera in att uppfylla alla ens perversa fantasier :)

    Ja jag tror det hade varit ett hot för många relationer och att många män hellre hade valt en sexrobot.

    Såg för övrigt en artikel om att man skulle redan nu lagstifta mot att ha typ bordeller med dockor/robotar (finns redan dockbordeller) eftersom det skulle kunna skada kvinnor eftersom män då skulle överföra det de gjorde med robotar/dockor med riktiga kvinnor. Men jag tror mer det rör sig om att kvinnor är rädda för konkurrensen.

  • Mon 8 Jul 2019 21:34
    #7

    Ändå upplever jag att det är fler kvinnor än män som är negativa till att leva i relationer, det är oftast kvinnor som tar initiativ till skilsmässa och kvinnor som klarar sig bättre som singlar eller separerade. Och kvinnor som mest beklagar sig över dåligt sex. I så fall borde kvinnor anamma avancerade sexrobotar lika mycket som män, dessutom slipper de risken att ett hemsläp från krogen visar sig vara en våldsman.

  • Anonym (WW)
    Mon 8 Jul 2019 22:21
    #8
    Tecum skrev 2019-07-08 21:34:35 följande:
    Ändå upplever jag att det är fler kvinnor än män som är negativa till att leva i relationer, det är oftast kvinnor som tar initiativ till skilsmässa och kvinnor som klarar sig bättre som singlar eller separerade. Och kvinnor som mest beklagar sig över dåligt sex. I så fall borde kvinnor anamma avancerade sexrobotar lika mycket som män, dessutom slipper de risken att ett hemsläp från krogen visar sig vara en våldsman.
    Kvinnor klagar mer än män menar du och ser sig själva som offer ? 

    Tror att män har större behov av att ha sex utan något mer medans kvinnor oftare önskar mer närhet och kärlek. 
  • Mon 8 Jul 2019 22:36
    #9
    Anonym (WW) skrev 2019-07-08 22:21:29 följande:
    Kvinnor klagar mer än män menar du och ser sig själva som offer ? 

    Tror att män har större behov av att ha sex utan något mer medans kvinnor oftare önskar mer närhet och kärlek. 
    Nja, snarare att kvinnor har mindre behov av att leva i relationer, i synnerhet när deras fertila tid är över. Du skrev ju "Män har nog alltid behövt kvinnor mycket mer än tvärtom för att fylla sitt sexbehov och dämpa ensamheten eftersom de är sämre på att skapa nära relationer." Det stämmer ju, män mår sämre av singelliv och separation än kvinnor, rent generellt.
  • Anonym (Verkl­igen att jobba emot män)
    Mon 8 Jul 2019 22:39
    #10
    Anonym (WW) skrev 2019-07-08 21:20:26 följande:

    Har tänkt på det där sedan jag såg West World där det fanns robotar som var idebtiska med riktiga människor. 

    Hade gärna haft sex med en väldigt naturtrogen robot (el flera) och programmera in att uppfylla alla ens perversa fantasier :)

    Ja jag tror det hade varit ett hot för många relationer och att många män hellre hade valt en sexrobot.

    Såg för övrigt en artikel om att man skulle redan nu lagstifta mot att ha typ bordeller med dockor/robotar (finns redan dockbordeller) eftersom det skulle kunna skada kvinnor eftersom män då skulle överföra det de gjorde med robotar/dockor med riktiga kvinnor. Men jag tror mer det rör sig om att kvinnor är rädda för konkurrensen.


    Konstigt att de då vill förbjuda bordeller med robotar

    Bevisligen är det att de är emot mäns alla sexuella behov
Svar på tråden Sexrobotar- hot mot relationer?