• Anonym (Oroli­g)
    Mon 8 Jul 2019 19:59
    966 visningar
    6 svar
    6
    966

    Oplanerat gravid? Hur tidigt märker man?

    Hur tidigt kan man känna om man är gravid? Vad är sannolikheten att man råkar pricka in en gravidet precis vid ägglossningen? Jag är rädd för att jag har ?råkat? bli med barn och jag känner mig både orolig och smått förtvivlad över detta.

    Jag och min pojkvän (sen bara några veckor tillbaka) hade sex för ca 9 dagar sen. Allt gick bra tills han skulle ?dra ut den? efter att han hade kommit. Då gled kondomen av och blir kvar i mig! Som tur var kunde han få tag i den efter lite letande med fingrarna och vi fick ut den tillsammans. Trots detta fick jag panik eftersom att jag visste att det var precis rätt dag för ägglossning (jag kan känna när jag får äl, och jag hade fått det tidigare på samma dag).

    Dagen efter händelsen så tog jag ett dagen-efter-piller. Jag har dock hört/läst att de är helt verkningslösa om ägget redan hunnit bli befruktat. Pillret avbryter inte en pågående gravidet - det förhindrar/förskjuter bara ägglossningen (vilken jag redan hade fått).

    Nu har det som sagt gått cirka 9 dagar efter incidenten och jag känner sedan ett par dagar tillbaka en molande värk i nedre delen av magen. Jag har försökt övertyga mig om att det är min mens som kanske är på gång tidigare (eftersom att jag tog ett akut p-piller), men det har ännu inte börjat blöda. Jag ska inte ha min ordinarie mens förrän om en vecka och brukar aldrig ha ont i magen så här långt i förväg. Jag läste att man kan få ont i magen när ett befruktat ägg fäster i livmodern - någon som känt av det så tidigt? Stämmer dessvärre med tidpunkten eftersom det tar ca en vecka för ägget att vandra genom äggledaren.

    Jag och min pojkvän har pratat mycket sedan det hände och medan han har varit den mer oroliga av oss, så har jag försökt vara lugn och nästan skämta bort situationen. Vår plan är att ta ett graviditetstest inom kort, oavsett om jag börjar blöda eller ej (för att vara på den säkra sidan).

    Ju fler dagar som går , desto med börjar jag dock få panik och ångest. Nu känner jag mig orolig på riktigt och smått övertygad om att jag är gravid. Det passar verkligen inte med vår livssituation just nu och även om jag vill göra abort, så är det en process jag bävar inför.

    Någon som varit med om en liknande situation? Kan man känna att man är gravid redan efter en dryg vecka? Hur orkar jag ta mig igenom detta?

  • Svar på tråden Oplanerat gravid? Hur tidigt märker man?
  • Anonym (Sofie­)
    Fri 19 Jul 2019 19:51
    #1

    Jag har en dotter som blev till av ett misstag (killen råkade komma i mig), jag tog dagen efter piller. Trodde inte en chans i världen att jag var gravid. Men i instruktionen till pillret stod det att man skulle göra ett graviditetstest. Jag testade några dagar innan beräknad mens. Och där syndes ett svagt streck, trodde det var fel på testet och gjorde 3 test innan jag ens trodde på att jag var gravid.

    Det passade inte alls att skaffa barn där och då egentligen. Jag har tidigare viljat bli gravid men just där och då ville jag inte. Men jag pallade inte med att göra abort även om det fanns i tankarna. Jag hade nyss fått nytt jobb, var provanställd och skulle vara det 5 månader till och skulle separera från killen. Jag hade fått en egen lägenhet. Men graviditeten gjorde att vi fick tänka om. Vi behöll, vi satsade på förhållandet, graviditeten påverkade inte min anställning. Nu är hon 1,5 år. Trots att det inte var rätt tidpunkt så gick det toppebbra för oss. Vi är ihop fortfarande och funderar på att köpa hus och har pratat om att skaffa syskon om ett par år.

    Så det kan sluta bra även om det är fel tidpunkt. Men känns det helt fel så testa så fort som möjligt, men ändå inte för tidigt. så ni kan fundera på hur ni ska göra. Hoppas det blir bra för er hur det än blir.

  • Fri 19 Jul 2019 19:59
    #2

    Risk att bli gravid vid oskyddat sex är ungefär 40%. Lite olika beroende på ålder och individ förstås. Men vill bara lugna dig med att om du skulle vara gravid så vet du ju om det jättetidigt. Då är det bara några celler som ska ut. Det blir det en medicinsk abort, du tar två piller och får en kraftig mens. Värre är det oftast inte. Så skulle du vara gravid och inte vill behålla är det verkligen inte hela världen.

  • Sat 20 Jul 2019 21:08
    #3

    Han får byta till en mindre kondom så den inte glider av.

  • Sun 21 Jul 2019 12:42
    #4
    Noname00 skrev 2019-07-20 21:08:47 följande:

    Han får byta till en mindre kondom så den inte glider av.


    Eller knipa åt den med fingrarna när han drar ut.
  • Sun 21 Jul 2019 12:43
    #5
    Noname00 skrev 2019-07-20 21:08:47 följande:

    Han får byta till en mindre kondom så den inte glider av.


    Hade han kommit så hade den kanske hunnit slakna helt innan han drog ut den och kondomen ska ju passa på en erigerad balle.
  • Anonym (A)
    Sun 21 Jul 2019 12:51
    #6
    Noname00 skrev 2019-07-20 21:08:47 följande:
    Han får byta till en mindre kondom så den inte glider av.
    Håller med
Svar på tråden Oplanerat gravid? Hur tidigt märker man?