• Mon 8 Jul 2019 21:49
    1162 visningar
    20 svar
    20
    1162

    Högsby i Småland, hur är det?

    Någon som har koll på Högsby i Småland?
    Är det ett trevligt ställe att bo på?
    Har försökt googla lite men hittar inte så mycket.
    Vill veta allt.
    Hjälp! :)

  • Svar på tråden Högsby i Småland, hur är det?
  • Anonym (Skola­)
    Mon 8 Jul 2019 22:16
    #1

    Jag hade inte velat ha mina barn i skola där. Väldigt hög andel relativt nyanlända invandrare, vilket såklart påverkar undervisningen när många i klassen talar bristfällig svenska.

    De som är för en hög invandring kan för all del dra sitt strå till stacken i integrationsarbetet och sätta sina barn i skolor där fler talar bruten än flytande svenska, men jag är inte för en hög invandring och därmed känner jag inget som helst ansvar att äventyra mina barns skolgång för integrationens skull.

  • Anonym (Njeh)
    Mon 8 Jul 2019 23:56
    #2

    Jag har arbetat en del Högsby och har svårt att se någon charm där. Litet utbud av saker och aktiviteter och det tar en stund att åka till någon större stad - typ Oskarshamn. Ocharmigt, om man ska vara rak. Gatubilden är märkbart präglad av alla nyanlända. Ganska mycket social misär finns också enligt min erfarenhet. Många av de som bor i krokarna är folk som inte har medel nog för att ta sig därifrån.

    Vård och skola har jag inte så positiva erfarenheter av. Om jag vore du skulle jag undvika det. Det finns betydligt trevligare orter i regionen.

  • Tue 9 Jul 2019 08:33
    #3

    Oj det lät ju kanske inte så bra..
    tack för svaren!
    fler är välkomna!

  • Anonym (ellis­)
    Tue 9 Jul 2019 16:57
    #4

    Invaderat så till den milda grad och även eftersatt på många andra områden. Det enda alternativet idag om man inte vill drabbas av...sånt.... är att flytta ut i ödemarken och skaffa stora hundar och jaktlicens och att inte äga något stöldbegärligt .

  • Tue 9 Jul 2019 17:14
    #5

    Själva tätorten är väll ok. Finns inget att göra (om du inte gillar du att fiska finns det stora möjligheter) men den lider inte lika mycket som de mindre byarna i kommunen.

    Så hade klart valt högsby i den prisklassen på hus jämfört med andra byar i området.

    De har tagit mycket invandrare men de är mest i kring byarna. De flesta invandrarna i själv högsby är från tidigare Jugoslavien och de är lugna då de är 20-30 år sen de kom och har familj och barn idag.

    Men visst hade alla dagar i veckan siktat mot oskarshamn eller mönsterås istället. Mönsterås är ca 30 min till Kalmar vilket gör att utbudet att göra saker stiger rätt kraftigt.

  • Anonym (Herre­gud!)
    Tue 9 Jul 2019 17:55
    #6
    Anonym (Njeh) skrev 2019-07-08 23:56:44 följande:

    Jag har arbetat en del Högsby och har svårt att se någon charm där. Litet utbud av saker och aktiviteter och det tar en stund att åka till någon större stad - typ Oskarshamn. Ocharmigt, om man ska vara rak. Gatubilden är märkbart präglad av alla nyanlända. Ganska mycket social misär finns också enligt min erfarenhet. Många av de som bor i krokarna är folk som inte har medel nog för att ta sig därifrån.

    Vård och skola har jag inte så positiva erfarenheter av. Om jag vore du skulle jag undvika det. Det finns betydligt trevligare orter i regionen.


    Det tar 30 min till Oskarshamn - större stad. 60 min till Kalmar/Väst & ca 90 min till Borgholm på Öland
  • Anonym (Herre­gud!)
    Tue 9 Jul 2019 17:58
    #7
    Anonym (Njeh) skrev 2019-07-08 23:56:44 följande:

    Jag har arbetat en del Högsby och har svårt att se någon charm där. Litet utbud av saker och aktiviteter och det tar en stund att åka till någon större stad - typ Oskarshamn. Ocharmigt, om man ska vara rak. Gatubilden är märkbart präglad av alla nyanlända. Ganska mycket social misär finns också enligt min erfarenhet. Många av de som bor i krokarna är folk som inte har medel nog för att ta sig därifrån.

    Vård och skola har jag inte så positiva erfarenheter av. Om jag vore du skulle jag undvika det. Det finns betydligt trevligare orter i regionen.


    Det tar 30 min till Oskarshamn - större stad. 60 min till Kalmar/Västervik & ca 90 min till Borgholm på Öland.

    Det finns ingen jävla social misär & det är inte många nyanlända flyktingar heller. Skolan är helt säker även för "svenska" barn! Wtf!
  • Anonym (ellis­)
    Tue 9 Jul 2019 18:38
    #8
    Don3 skrev 2019-07-09 17:14:32 följande:

    Själva tätorten är väll ok. Finns inget att göra (om du inte gillar du att fiska finns det stora möjligheter) men den lider inte lika mycket som de mindre byarna i kommunen.

    Så hade klart valt högsby i den prisklassen på hus jämfört med andra byar i området.

    De har tagit mycket invandrare men de är mest i kring byarna. De flesta invandrarna i själv högsby är från tidigare Jugoslavien och de är lugna då de är 20-30 år sen de kom och har familj och barn idag.

    Men visst hade alla dagar i veckan siktat mot oskarshamn eller mönsterås istället. Mönsterås är ca 30 min till Kalmar vilket gör att utbudet att göra saker stiger rätt kraftigt.


    Mönsterås där man känt sig tvungen att skylta på arabiska om att man inte får plåga djur i Sverige....? Och dör den kända barnbruden kommer ifrån? Eller hon kommer inte därifrån, men du fattar...
  • Tue 9 Jul 2019 20:32
    #9
    Anonym (ellis) skrev 2019-07-09 18:38:10 följande:

    Mönsterås där man känt sig tvungen att skylta på arabiska om att man inte får plåga djur i Sverige....? Och dör den kända barnbruden kommer ifrån? Eller hon kommer inte därifrån, men du fattar...


    Nu skyltade de inte på arabiska utan skickade ut information till boende hos lokala bostadsbolaget. Då detta fick ta stora delar av flyktingarna som kom så är det väll bra att ge dem information på ett språk de förstår? För vad är meningen med att skicka information på ett språk de inte förstår när de nyligen kommit till landet.

    Den kända. Men långt från den enda. Detta är ett lagproblem och faktiskt inget kommunen kunde göra något åt. Så att de råkade vara just denna kommunen är rätt irrelevant.

    Om du vill hitta problem med flyktingvågen så kommer du hitta det överallt. Så välja bort orter med förhållandevis små problem som dessa är bara löjligt.
  • Tue 9 Jul 2019 20:38
    #10

    Tack för fler vinklar Don3

  • Anonym (ellis­)
    Tue 9 Jul 2019 20:39
    #11
    Don3 skrev 2019-07-09 20:32:21 följande:

    Nu skyltade de inte på arabiska utan skickade ut information till boende hos lokala bostadsbolaget. Då detta fick ta stora delar av flyktingarna som kom så är det väll bra att ge dem information på ett språk de förstår? För vad är meningen med att skicka information på ett språk de inte förstår när de nyligen kommit till landet.

    Den kända. Men långt från den enda. Detta är ett lagproblem och faktiskt inget kommunen kunde göra något åt. Så att de råkade vara just denna kommunen är rätt irrelevant.

    Om du vill hitta problem med flyktingvågen så kommer du hitta det överallt. Så välja bort orter med förhållandevis små problem som dessa är bara löjligt.


    Men flygblad då. Är det en förmildrande omständighet?

    Mönsterås är riktigt illa och det har gått fort. Dessutom förekommer även en utbrett drogproblematik och handel bland svenska ungdomar. Även i pluttbyarna runt omkring går det utför. I lilla Tålebo har en hord nyanlända flyttat in och börjat hota lokalbefolkningen. Det är ofattbart.

    m.facebook.com/kod291/posts/865659890465396
  • Tue 9 Jul 2019 20:52
    #12
    Anonym (ellis) skrev 2019-07-09 20:39:01 följande:

    Men flygblad då. Är det en förmildrande omständighet?

    Mönsterås är riktigt illa och det har gått fort. Dessutom förekommer även en utbrett drogproblematik och handel bland svenska ungdomar. Även i pluttbyarna runt omkring går det utför. I lilla Tålebo har en hord nyanlända flyttat in och börjat hota lokalbefolkningen. Det är ofattbart.

    m.facebook.com/kod291/posts/865659890465396


    Vad är det som behöver förmildras? Jag ser inte problemet. Ska man informera någon är det ju smartast på ett sätt de in förstå. Annars kommer ju ändå inte informationens fram.

    Droger har sålts runt mönsterås sen jag var ung. Då hade inte dagens flyktingvåg varit. Om du inte viste det har det sålts droger på så gott som varje ort i evigheter. Att du tror det är ett nytt problem är bara för du hittat någon att skylla på.
  • Tue 9 Jul 2019 20:55
    #13
    tuntemattomana skrev 2019-07-09 20:38:46 följande:

    Tack för fler vinklar Don3


    Är det hus du tänkt köpa? Det största problemet är nog att hitta jobb. Men varför är du intresserad av just högsby? Skulle vara bra att veta vad jag försöker beskriva och vad förutsättningarna är.
  • Anonym (ellis­)
    Tue 9 Jul 2019 21:36
    #14
    Don3 skrev 2019-07-09 20:52:42 följande:

    Vad är det som behöver förmildras? Jag ser inte problemet. Ska man informera någon är det ju smartast på ett sätt de in förstå. Annars kommer ju ändå inte informationens fram.

    Droger har sålts runt mönsterås sen jag var ung. Då hade inte dagens flyktingvåg varit. Om du inte viste det har det sålts droger på så gott som varje ort i evigheter. Att du tror det är ett nytt problem är bara för du hittat någon att skylla på.


    Jag mear att bara för att det var ett flygblad och inte en skylt så är det ingen förmildrande omständighet kring vad som pågår. Alla orter har absolut inte varit drogbelastade. I Mönsterås har det eskalerat något fruktansvärt de senaste tio åren. Jag har icke påstått att det i sig är ett nytt problem eller att just det är invandrarrelaterat.
  • Anonym (Njeh)
    Tue 9 Jul 2019 23:47
    #15
    Anonym (Herregud!) skrev 2019-07-09 17:58:36 följande:
    Det tar 30 min till Oskarshamn - större stad. 60 min till Kalmar/Västervik & ca 90 min till Borgholm på Öland.

    Det finns ingen jävla social misär & det är inte många nyanlända flyktingar heller. Skolan är helt säker även för "svenska" barn! Wtf!

    "Inte någon annanstans har andelen utrikes födda ökat lika snabbt som i Högsby. Nu närmar sig kommunen den ?tipping point?, som enligt forskningen inträffar när en välbärgad, vit medelklass flyr?"

    https://www.svd.se/hogsby-toppar-ligan-tagit-emot-flest-invandrare


    "Till exempel sjuksköterskan som oroar sig över att hälften av barnen i skolan av Ruda talar arabiska, utan att lärarna blir fler eller tvåspråkiga."


    http://www.barometern.se/kalmar/stor-oro-over-utflyttning-i-hogsby/


    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/stort-underskott-for-socialforvaltningen-i-hogsby


    "Många lyfter problemen i skolan, det är svårt att planera och att hitta personal. Lokalbristen är stor. Socialtjänsten är mycket hårt belastad på grund av de många ensamkommande. "


     


    "Högsby toppar listan över kommunmottagande per invånare. När regeringen i förra veckan delade ut nära 10 miljarder kronor till kommunerna för flyktingmottagandet fick Högsby 29,3 miljoner kronor. "


    https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/graensen-aer-snart-nadd-20212


    http://thoralf.bloggplatsen.se/2018/01/27/11510849-katastrofen-vantar-om-hornet-i-hogsby/


     


    Högst andel kommunmottagna i hela landet, sett till invånarantalet. Inte många? Är du allvarlig? Jag har bott och arbetat i mindre orter i olika delar av landet, och kan med handen på hjärtat säga att det är få platser som har känts lika deppiga som Högsby.

  • Anonym (Otäck­t)
    Wed 10 Jul 2019 07:00
    #16

    De jag har hört om Högsby är att det har skett ett hedersmord där. Jag hade inte flyttat dit!

  • Wed 10 Jul 2019 07:10
    #17
    Anonym (Otäckt) skrev 2019-07-10 07:00:20 följande:

    De jag har hört om Högsby är att det har skett ett hedersmord där. Jag hade inte flyttat dit!


    För 15-20år sen. Abbas hette han om du är nyfiken. Alla utom hans tjej (vars familj mördade han) är i fängelse/utvisade. Så det känns som ett dåligt argument. Kan du inte bo där någon blivit mördad är det inga ställen kvar att bo på.
  • Anonym (Otäck­t)
    Wed 10 Jul 2019 10:11
    #18
    Don3 skrev 2019-07-10 07:10:50 följande:

    För 15-20år sen. Abbas hette han om du är nyfiken. Alla utom hans tjej (vars familj mördade han) är i fängelse/utvisade. Så det känns som ett dåligt argument. Kan du inte bo där någon blivit mördad är det inga ställen kvar att bo på.


    Det är inte jag som ska flytta dit. Sa bara det enda jag vet om stället.
  • Wed 10 Jul 2019 10:16
    #19

    Om man letar ett ställe att bo på som har billiga hus så finns det ställen nära Högsby som är mysigare, tycker jag iaf. Långemåla tex. Eller varför inte Ruda. Jättebilligt hus. Värre med jobb.

  • Wed 10 Jul 2019 10:17
    #20
    Anonym (Otäckt) skrev 2019-07-10 10:11:59 följande:

    Det är inte jag som ska flytta dit. Sa bara det enda jag vet om stället.


    Det påstod jag inte heller. Men du antyder att det är en anledning att inte flytta dit, ett mord för 15år sen. Med sånna krav så kan du inte bo någonstans.
Svar på tråden Högsby i Småland, hur är det?