• Anonym (Varför?)

    Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

    Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

  • Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-27 13:33:03 följande:
    Anonym /anonym) slog in en öppen dörr i svaret till mig. Hon citerade mig, men skrev om annat. Hon/han (?) skrev om juridiken, men jag om etiken. jag skrev att om jag i berättad situation hade sagt till aktuell dam att jag ville ha abort (om det hade varit 2 streck) i stället för att ställa upp som pappa den gången, så hade jag tyckt att jag själv hade varit medskyldig till etiskt mord. oavsett lagstiftningen, även om det inte hade varit juridiskt mord enligt då och nu gällande 1974 års abortlagstiftning.. Jag är alltså för att inte välja abort i praktiken även om den är laglig teoretiskt / på papperet . Alltså det etiska samtalet, inte det juridiska.
    Du gjorde en bedömning att det för dig i en situation skulle ha fungerat samtidigt så vill du att andra inte ska kunna ta ett beslut att göra abort när de gör bedömningen att de i deras situation varken kan eller vill de lösa situationen på annat sätt. Det är också etiskt att inte försätta sig i en situation som  man inte tror sig bemästra 
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-27 13:42:48 följande:
    Du gjorde en bedömning att det för dig i en situation skulle ha fungerat samtidigt så vill du att andra inte ska kunna ta ett beslut att göra abort när de gör bedömningen att de i deras situation varken kan eller vill de lösa situationen på annat sätt. Det är också etiskt att inte försätta sig i en situation som  man inte tror sig bemästra 
    Du missar själva poängen här. Det finns många som i motsvarande situation skulle ha valt abort även om de bedömt att de i o för sig skulle ha klarat av att behålla barnet. Många aborter görs för att man inte vill ändra det som man tänkt. Dessutom skrev jag inte ett ord om "ska kunna" eller "ska inte kunna".
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-27 14:31:11 följande:
    Du missar själva poängen här. Det finns många som i motsvarande situation skulle ha valt abort även om de bedömt att de i o för sig skulle ha klarat av att behålla barnet. Många aborter görs för att man inte vill ändra det som man tänkt. Dessutom skrev jag inte ett ord om "ska kunna" eller "ska inte kunna".
    Du missar att viljan att ta hand om ett barn är det viktigaste inte att teoretiskt kunna ta hand om ett barn utan att medvetet vanvårda det. Att skaffa barn är en egoistisk handling för att det är något man vill ha inte för att man är tvungen eller för att man skulle kunna klara av det
  • Anonym (A)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-27 13:42:48 följande:
    Du gjorde en bedömning att det för dig i en situation skulle ha fungerat samtidigt så vill du att andra inte ska kunna ta ett beslut att göra abort när de gör bedömningen att de i deras situation varken kan eller vill de lösa situationen på annat sätt. Det är också etiskt att inte försätta sig i en situation som  man inte tror sig bemästra 
    +1
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-27 14:38:21 följande:
    Du missar att viljan att ta hand om ett barn är det viktigaste inte att teoretiskt kunna ta hand om ett barn utan att medvetet vanvårda det. Att skaffa barn är en egoistisk handling för att det är något man vill ha inte för att man är tvungen eller för att man skulle kunna klara av det
    Min ström är nästan slut så jag kan inte skriva så mycket nu. Men med andra värderingar redan långt innan något sker så vill man ta hand om ett barn om det skulle råka bli ett. Jag är för sådana grundvärderingar. jag hade dem. Hade jag inte haft dem (och det varit 2 streck) hade jag kanske föreslagit abort.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (A) skrev 2019-07-27 14:40:14 följande:
    +1
    Anonym (anonym) missuppfattade mig igen. Se mitt senaste svar till henne/honom.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-27 14:54:48 följande:
    Min ström är nästan slut så jag kan inte skriva så mycket nu. Men med andra värderingar redan långt innan något sker så vill man ta hand om ett barn om det skulle råka bli ett. Jag är för sådana grundvärderingar. jag hade dem. Hade jag inte haft dem (och det varit 2 streck) hade jag kanske föreslagit abort.
    Sådana värderingar kommer aldrig att finnas och har aldrig funnits  att skaffa barn är ett medvetet val man gör för att man vill ha barn.Sedan människan fick kunskap om hur en graviditet uppkommer har den på alla sätt försökt att undvika oönskade graviditeter och avsluta oönskade graviditeter. Tom. religiösa lär ju veta att det i bibeln finns texter för hur man undviker graviditet och hur man avslutar en oönskad graviditet
  • Anonym (döh)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-23 13:23:52 följande:

    Abort kräver aktiva handlingar.


    Nej, abort är ingen aktiv handling. Att ta hand om någon är en aktiv handling. Att sluta ta hand om någon är ingen handling alls.
  • LauraPalmer
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-27 14:54:48 följande:

    Min ström är nästan slut så jag kan inte skriva så mycket nu. Men med andra värderingar redan långt innan något sker så vill man ta hand om ett barn om det skulle råka bli ett. Jag är för sådana grundvärderingar. jag hade dem. Hade jag inte haft dem (och det varit 2 streck) hade jag kanske föreslagit abort.


    Att vilja ta hand om ett barn eller inte har inte med värderingar att göra. Antingen vill man ha barn eller inte. Jag har vetat i hela mitt liv att jag inte vill ha barn. Jag tycker inte om barn och har helt enkelt inte något intresse för barn. Att jag skulle bli en förälder skulle kännas lika motbjudande som att leva i ett förhållande med någon av samma kön för mig. Som sagt det har inte med mina värderingar att göra utan vem jag är som person och hur jag vill leva mitt liv och vad jag mår bra av.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-27 15:05:39 följande:
    Sådana värderingar kommer aldrig att finnas och har aldrig funnits  att skaffa barn är ett medvetet val man gör för att man vill ha barn.Sedan människan fick kunskap om hur en graviditet uppkommer har den på alla sätt försökt att undvika oönskade graviditeter och avsluta oönskade graviditeter. Tom. religiösa lär ju veta att det i bibeln finns texter för hur man undviker graviditet och hur man avslutar en oönskad graviditet
    Jo. Sådana värderingar finns. Jag själv fick t.ex. sådana, efter att tidigare ha tagit lättare på abort. Många tar relativt lätt på abort.Självfallet skall man försöka undvika graviditet när man inte planerar den, och det har jag själv gjort typ varje vecka i ett antal år nu, Det där är ditt påstående om bibeln.. Jag kallar mig inte religiös men däremot kristen. Jag tycker inte om ordet religiös. Det är ett ord som används i föraktfull betydelse. Nej, jag tror inte att jag har Kristus med mig om jag verkar för en graviditets avslutande. Jag vill vara en bra pappa om det skulle hända, även om jag försöker förhindra att det händer.
Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?