• Anonym (Varför?)

    Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

    Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

  • Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?
  • klyban
    oanonym skrev 2019-07-31 02:27:58 följande:
    Om folk tycker sådana aborter är ok så finns det mening att diskutera detta. Hur ovanligt det är i nuläget är ju irrelevant.
    Om folk vill införa dödsstraff i Sverige så kan detta diskuteras, även om inga dödsstraff utfärdas idag. (bara ett exempel, ingen jämförelse med abort)

    Jag tror de flesta trollar.

    Dock ser jag att man gör abortfrågan en otjänst genom att prata om nått som obskyrt och ovanligt.
    Men det är ofta så man vill göra, ta in det som extremt ovanligt, och sen mena på att allt måste bort.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-07-29 12:28:51 följande:

    Är det verkligen så illa att du vill skapa lagar emot nått som du inte ens har med att göra från början.
    Sicken makalös hybris du har.


    Den grundvärderingar anser du är okey att forcera på andra, är inte det definitionen om att du inte accepterar och självförklarande?
    Eller hindrar agendan dig att se det?


    Du läser ju inte ens mina inlägg. Var skrev jag något om att skapa lagar. vaddå "forcera" på andra ?
  • Anonym (A)
    klyban skrev 2019-07-31 11:22:31 följande:

    Jag tror de flesta trollar.

    Dock ser jag att man gör abortfrågan en otjänst genom att prata om nått som obskyrt och ovanligt.
    Men det är ofta så man vill göra, ta in det som extremt ovanligt, och sen mena på att allt måste bort.


    +1
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (A) skrev 2019-07-29 12:29:45 följande:
    +1
    Oavsett några teoretiska begrepp som "rätt till" eller "inte rätt till" går det ju ändå att avstå från abort. Sådana värderingar hos både män o kvinnor är jag för.
  • Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-07-29 12:29:49 följande:

    Du försöker smyga in skam och skuld, och men men men och hur de ska tänka frö du ska vara nöjd.
    Det är hybris i tron man äger andra människor och få dom göra som DU vill.


    Du förstår inte alls mina inlägg . Hellre att man aldrig kommer till en abort än att det finns någon abort att känna skam/skuld för. Men här smygs inte ett dugg , Jag tycker absolut att jag borde känna skam, att jag skulle bära på en skuld, om jag hade varit manlig orsak till en abort. Det står jag absolut för.


    Självklart kan varken jag eller du äga någon. men det är inte fel att tala för vissa grundvärderingar och att fler omfattar dem långt innan det blivit någon abort alls.


    Man måste få diskutera etiska frågor. Det är exakt samma sak som att jag är för icke-våld mot födda. Att jag på den allmänna värnpliktens tid talade för att välja vapenfri tjänst. Skulle du kalla även det att försöka forcera min uppfattning på någon ?


    Nej. det  var att diskutera värderingar osv på ett mer grundläggande plan. det måste vara tillåtet att diskutera värderingar utan att bli utsatt för personangrepp.

  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (döh) skrev 2019-07-29 13:15:07 följande:
    Det är att likställa vid nödvärn. Om du skulle klamra dig fast vid mig så skulle jag med våld frigöra mig från dig. Det är inte misshandel utan nödvärn.
    Det  går inte att jämföra. Graviditet är ingen sjukdom
  • Anonym (döh)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-31 12:30:57 följande:

    Det  går inte att jämföra. Graviditet är ingen sjukdom


    Men det är väl inte du heller?
  • Anonym (Bra fråga)
    oanonym skrev 2019-07-29 13:32:39 följande:
    Och om det var du som gjorde så att personen klamrade sig fast vid dig?
    Klyban förstår inte mina inlägg. Det viktiga är väl att tala för sådana värderingar hos både män och kvinnor långt innan det görs några aborter. Bättre utan några aborter att känna någon skuld för. Dessutom smygs ingenting. Jag står absolut för at jag menar att jag skulle göra fel, och bära på en skuld, om jag var den manliga orsaken till en abort, speciellt om jag uppmanat kvinnan till abort. Då tycker jag absolut att jag kunde skämmas med rätta. det är absolut inte alltid fel om man känner skuld för något. Det kan tvärtom vare en del i en självinsikt som på sikt gynnar en. Det finns absolut det jag bör känna skuld för i mitt liv.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (döh) skrev 2019-07-31 12:32:24 följande:
    Men det är väl inte du heller?
    Om jag utan anledning gjorde det vore jag att jämföra med en sjukdom, men m jag gjorde det för att jag var i livsfara och utan att riskera ditt liv vore det en annan sak.
  • Anonym (döh)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-31 12:39:02 följande:

    Om jag utan anledning gjorde det vore jag att jämföra med en sjukdom, men m jag gjorde det för att jag var i livsfara och utan att riskera ditt liv vore det en annan sak.


    Enligt dig jag. Inte enligt mig.
Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?