• Anonym (Varför?)

    Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

    Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

  • Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?
  • oanonym
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-31 17:39:39 följande:

    Och det är bara i sådana situationer som man frångår reglerna avseende när sista möjlighet för abort är lagligt går aldrig att få abort för att man ändrat sig om det inte är inom ramen för de aborter man måste ansöka om och det finns särskilda skäl. Finns exempel på de med diverse problematik där ingen kunnat övertala dem till abort inom den fria aborttiden som till slut själv kommer till insikt att de inte kommer att klara av att vara förälder och som då beviljas abort när de ändrar sig och inte längre vill ha barn


    Japp.
  • klyban
    oanonym skrev 2019-07-31 17:23:56 följande:
    Det var det jag gjorde (tills du lade dig i).

    Du kunde du låtit bli att hävda den var viktig, för det är den inte.
    Den är så obetydlig att vi kan glömma av den som en viktig fråga, till en obetydlig.


     


    Om man nu inte vill förstöra diskussionen, då ska man dra upp dessa8 månaders i varje inlägg.


    hur många meter var det?
  • oanonym
    klyban skrev 2019-08-01 08:46:57 följande:

    Du kunde du låtit bli att hävda den var viktig, för det är den inte.

    Den är så obetydlig att vi kan glömma av den som en viktig fråga, till en obetydlig.

     

    Om man nu inte vill förstöra diskussionen, då ska man dra upp dessa8 månaders i varje inlägg.


    Fast jag har bara dragit upp detta med den användaren, tills du citerade mig.

    Jag förstår inte din vinkel här öht? Vilken diskussion förstör jag, när jag diskuterar en annan användares åsikter?
  • sextiotalist
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-31 16:52:58 följande:
    På sätt och vis är det ju en form av självförsvar om en graviditet avbryts pga. svår havandeskapsförgiftning i vecka 23 eftersom risken är stor att den gravida avlider om graviditeten inte avbryts. I länder där abort inte är tillåten låter de kvinnor dö hellre än att ta bort fostret trots att de lämnar efter sig redan födda barn
    I ett sådant fall så är det läkaren som rekommenderar att avbryta graviditeten och då ses det inte som en abort, dvs avsluta en graviditet för att inte föda barnet, utan det blir en tidig förlossning och ett prematurt barn.
    Men när det gäller havandeskapsförgiftning så är det för att rädda både barnet och mamman, för dör mamman, så överlever inte heller barnet.
    Skrämmande att det finns länder med lagstiftningar som hellre se en död mamma (och då även ett dött foster) än att värna om det liv som redan finns (mor, den andra föräldern och barn)
  • klyban
    sextiotalist skrev 2019-08-01 14:37:48 följande:
    I ett sådant fall så är det läkaren som rekommenderar att avbryta graviditeten och då ses det inte som en abort, dvs avsluta en graviditet för att inte föda barnet, utan det blir en tidig förlossning och ett prematurt barn.
    Men när det gäller havandeskapsförgiftning så är det för att rädda både barnet och mamman, för dör mamman, så överlever inte heller barnet.
    Skrämmande att det finns länder med lagstiftningar som hellre se en död mamma (och då även ett dött foster) än att värna om det liv som redan finns (mor, den andra föräldern och barn)

    Än mer skrämmande i USA där en hamnade i en bilkrock och fick en mord/drop åtal på sig pga fostret dog i magen pga andra omständigheter.
    Vilket tydligen inne alls var ovanligt.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (döh) skrev 2019-07-31 12:40:20 följande:
    Enligt dig jag. Inte enligt mig.
    Om jag klänger mig fast vid dig är det inget du själv har orsakat, och - undantaget extremfall - om du knuffar bort mig dödas varken jag eller någon annan. Det är några skillnader.
  • Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-07-31 14:35:22 följande:
    Du har massa idéer som innebär folk får rätta sig efter dig, det msåte du väl fatta inte funkar?
    Var har jag skrivit att någon måste rätta sig efter mig ? Varifrån skulle jag ha fått den makten ? Det är skillnad på att allmänt diskutera en fråga och att ge order.
  • Anonym (döh)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-08-07 22:12:53 följande:

    Om jag klänger mig fast vid dig är det inget du själv har orsakat, och - undantaget extremfall - om du knuffar bort mig dödas varken jag eller någon annan. Det är några skillnader.


    Du kanske klänger på mig vid ett skeppsbrott.
  • Anonym (döh)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-08-07 22:12:53 följande:

    Om jag klänger mig fast vid dig är det inget du själv har orsakat, och - undantaget extremfall - om du knuffar bort mig dödas varken jag eller någon annan. Det är några skillnader.


    Och en graviditet är inte nödvändigtvis självförvållat.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (döh) skrev 2019-07-31 12:48:16 följande:
    Du tycker att andra ska ta större ansvar för sina medmänniskor. Särskilt fokuserad verkar du vara på gravida kvinnors ansvar. Varför inte börja med att titta på dig själv och ditt ansvar för dina medmänniskor? Varför inte bege dig ut och bidra mer? Det finns säkert någon uteliggare som behöver din hjälp. Kanske någon psykiskt sjuk som behöver ditt sällskap. Kanske någon pensionär som behöver hjälp med handlingen.

    Det blir så fel om du kräver att andra ska ta ansvar men inte gör någonting själv.
    Varför skall andra ta större ansvar ? Var har jag skrivit det ? Jag har noga betonat att både män och kvinnor har ansvar, samt värderingar långt innan det överhuvud taget finns någon graviditet och något foster. Du vet inget om hur mycket jag bidrar. Jag  har engagerat mig en hel del ideellt för både människor och djur, och det vet du inget om. Jag har engagerat mig vad gäller hemlösa också. Jag har till och med varit barnvakt åt ett barn som inte var planerat. Ditt påstående om att jag inte gör något själv faller då platt till marken. Men just denna tråden råkar beröra aborter.
Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?