• Anonym (Undra­r)
    Tue 9 Jul 2019 00:23
    484 visningar
    12 svar
    12
    484

    Vilka "sexuella" spelregler skall gälla på en arbetsplats?

    Nu pratar jag inte om att ha sex på jobbet eller liknande utan mer om gränsdragning om vad som skall vara tillåtet i samspelet mellan man och kvinna på arbetsplatsen. Det är en glidande skala där en kram el liknande kan leda till en sexuell kräkning. Om man helt avhåller sig från "det sexuella spelet" alltså allt från oskyldigare flirtar till mer uttalade saker så kan man förhindra att det uppstår "metoo"-situationer.

    Är det rätt eller fel? Skall vi helt avhålla oss från den typen av relationer el försök till relationer på arbetsplatsen? Skall arbetet vara en fristad?

  • Svar på tråden Vilka "sexuella" spelregler skall gälla på en arbetsplats?
  • Tue 9 Jul 2019 00:54
    #1

    Det ska vara noll. Innanför väggarna på arbetet så är ni kollegor o inget annat.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Tue 9 Jul 2019 01:00
    #2
    Quattro89 skrev 2019-07-09 00:54:39 följande:
    Det ska vara noll. Innanför väggarna på arbetet så är ni kollegor o inget annat.
    Jo det kan jag väl hålla med om. Men det är också många par som har träffats via sitt arbete så det är många relationer som kanske aldrig hade uppstått om det hade varit helt tabu.
  • Anonym (Ladyb­ug)
    Tue 9 Jul 2019 01:15
    #3
    Anonym (Undrar) skrev 2019-07-09 01:00:31 följande:

    Jo det kan jag väl hålla med om. Men det är också många par som har träffats via sitt arbete så det är många relationer som kanske aldrig hade uppstått om det hade varit helt tabu.


    Jag träffade min man på jobbet. Men "det sexuella spelet" skötte vi utanför arbetstid.
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Tue 9 Jul 2019 01:38
    #4
    Anonym (Ladybug) skrev 2019-07-09 01:15:08 följande:
    Jag träffade min man på jobbet. Men "det sexuella spelet" skötte vi utanför arbetstid.
    Med "sexuella spelet" menar jag inte att man har sex el så utan mer flirt, inviter, visa sig intresserad, göra sig mer attraktiv för den andre, blickar  etc. Det gissar jag på hände även i ert fall på arbetsplatsen. Annars visste ni väl inte att det fanns ett intresse. 
  • Anonym (ola)
    Tue 9 Jul 2019 12:20
    #5
    Quattro89 skrev 2019-07-09 00:54:39 följande:

    Det ska vara noll. Innanför väggarna på arbetet så är ni kollegor o inget annat.


    hur förklarar du då att väldigt många par träffas på a-platsen
  • Tue 9 Jul 2019 12:58
    #6
    +2

    Lätt, du bemöter män och kvinnor lika. Ger du stora kramar åt dina manliga kollegor? Inte? Då gör du det heller inte mot kvinnorna.

    Brukar du kommentera dina manliga kollegors kläder och utseende? Brukar du berätta att de ser pigga och fräscha ut? Inte? Då gör SU det heller inte mot kvinnorna.

    Brukar du be dina manliga kollegor göra inköp, städa upp och fixa kaffe? Inte? Då ska heller inte dina kvinnliga kollegor göra det

  • Tue 9 Jul 2019 14:42
    #7

    Varför är det bara det hetero-normativa "spelet" som är intressant.

    Håller med tidigare skribent som uttryckte att du (/jag/vi) ska behandla alla på samma sätt på arbetsplatsen. Vill du inte krama dina kollegor oavsett sexuell läggning och könstillhörighet, ska du inte krama någon.

  • Sveden­borg
    Tue 9 Jul 2019 21:13
    #8
    Mimosa86 skrev 2019-07-09 12:58:27 följande:

    Lätt, du bemöter män och kvinnor lika. Ger du stora kramar åt dina manliga kollegor? Inte? Då gör du det heller inte mot kvinnorna.

    Brukar du kommentera dina manliga kollegors kläder och utseende? Brukar du berätta att de ser pigga och fräscha ut? Inte? Då gör SU det heller inte mot kvinnorna.

    Brukar du be dina manliga kollegor göra inköp, städa upp och fixa kaffe? Inte? Då ska heller inte dina kvinnliga kollegor göra det


    Vilken fantasivärld!
  • Anonym (Kram)
    Tue 9 Jul 2019 22:30
    #9

    Jag jobbar på en arbetsplats där vi kramas rätt mycket. Det blir spontana kramar i olika situationer och det är något som känns helt naturligt. Men det är ju bara kvinna-kvinna eller kvinna-man som kramas, aldrig man-man. När det är kvinna-man så är det i princip alltid kvinnorna som tar initiativ till det.

  • Tue 9 Jul 2019 23:58
    #10
    Svedenborg skrev 2019-07-09 21:13:26 följande:

    Vilken fantasivärld!


    Vari ligger svårigheten? På jobbet är man professionell. Är man för känslostyrd som person får man jobba på det
  • Anonym (Voine­)
    Wed 10 Jul 2019 00:26
    #11

    Vet inte om den där skalan är så glidande som du tror. En bra tumregel är nog att behandla människor av motsatt kön på samma sätt som du behandlar människor av samma kön. (Och för att förekomma missförstånd: Om du har någon kollega av samma kön som du klappar till på rumpan för att ni är nära vänner, tänk då snarare hur du fysiskt brukar bete dig mot t.ex. din svärmor eller liknande.)

    Huvudsakligen beter man sig ju professionellt på en arbetsplats. Och i det ingår att man inte sliskar sig och gör något som ens är på gränsen till sexuellt. Och om sedan något växer fram, så som en djupare vänskap eller en väldigt avslappnad och retsam jargong, så brukar ju det ske gradvis på ett sådant sätt att man alltid vet var den andras gränser går. Så upplever i alla fall jag att det brukar fungera, både på och utanför arbetsplatsen. 

    Och om kärlek växer fram, då måste man förstår ta det extra försiktigt. Men det lär inte tillhöra vanligheterna att någon blir anmäld för sexuella trakasserier för att de t.ex. artigt bjöd ut sin kollega efter kanske månader av upplevt ömsesidigt flörtande och av att ha kommit varandra nära som vänner. 

    Så gör det inte krångligare än det är. Var trevlig och respektfull bara. 

  • Wed 10 Jul 2019 09:44
    #12
    Anonym (Undrar) skrev 2019-07-09 00:23:29 följande:

    Nu pratar jag inte om att ha sex på jobbet eller liknande utan mer om gränsdragning om vad som skall vara tillåtet i samspelet mellan man och kvinna på arbetsplatsen. Det är en glidande skala där en kram el liknande kan leda till en sexuell kräkning. Om man helt avhåller sig från "det sexuella spelet" alltså allt från oskyldigare flirtar till mer uttalade saker så kan man förhindra att det uppstår "metoo"-situationer.

    Är det rätt eller fel? Skall vi helt avhålla oss från den typen av relationer el försök till relationer på arbetsplatsen? Skall arbetet vara en fristad?


    Man ska alltid vara professionell och respektfull mot sina kollegor. Precis som alla andra ställen man går till i andra syften än att möta partners får man utgå ifrån att människor är där av just det tilltänkta syftet. Så ja arbetsplatsen ska vara en fristad på det sättet. Samtidigt är människor (majoriteten) socialt kompetenta varelser som kan kommunicera på många nivåer och över längre tid. Alltså kan likasinnade hitta varandra och kommunicera att de vill krama varandra utan att röra varandra fören båda är säkra på att den andra vill. Om man saknar den kompetensen ska man absolut avhålla sig själv från "det sexuella spelet".
    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Vilka "sexuella" spelregler skall gälla på en arbetsplats?