• Wed 10 Jul 2019 15:09
    595 visningar
    7 svar
    7
    595

    Kan inte ta bröstet utan amningsnapp...

    Har en son som är två veckor.

    Han ammade de första tre dagarna men tog inte rätt grepp så jag fick sår på bröstvårtorna. Använde då amningsnapp till brösten läkt, men efter de läkt vill han inte ta bröstet utan amningsnappen.

    Tror anledningen till att han tog fel grepp från början är att mina bröstvårtor är för små. Hade samma problem med första sonen. Han tog också fel grepp och jag fick sår. Använde därefter amningsnapp.

    Men. Jag hade gärna velat få amningen att fungera utan amningsnapp. Är så omständligt. Napparna ska tvättas, man tappar bort dem. Man ska söka överallt när man ska amma då de försvinner i t ex sängen efter nattens amning etc. Men hur får man honom att ta bröstet utan nappen!?

    Han slickar, skakar på huvudet, gapar osv men tar inte tag utan nappen.

  • Svar på tråden Kan inte ta bröstet utan amningsnapp...
  • Wed 10 Jul 2019 17:17
    #1

    Har ni kollat så inte tungbandet är för kort? Jag kunde inte amma min första alls pga det. Upptäcktes när hon va någon månad gammal och då klippet dem det. 

  • Wed 10 Jul 2019 17:43
    #2
    Griseknoen35 skrev 2019-07-10 17:17:24 följande:

    Har ni kollat så inte tungbandet är för kort? Jag kunde inte amma min första alls pga det. Upptäcktes när hon va någon månad gammal och då klippet dem det. 


    Tungbandet är inte för kort.
  • Wed 10 Jul 2019 23:42
    #3

    Prova att amma några minuter med amningsnapp först så att bröstvårtan "sugs ut", ta sen bort den och se om han tar tag? Ett annat tips är att klippa bort toppen på amningsnappen och sedan klippa lite i taget, med någon dags mellanrum, och se om han kan vänjas av från den. Kan också vara en mognadsfråga, att han behöver några veckor till på sig att lista ut hur han ska göra. Lycka till!

  • gbgumm­an
    Thu 11 Jul 2019 06:39
    #4

    Min son började ta bröstet utan napp en dag när han var så hungrig att han inte orkade vänta. Han var väl tre-fyra veckor då.

  • Thu 11 Jul 2019 09:46
    #5

    Jag hade samma med min son men vi började med amningsnapp redan på bb (neo) då han föddes liten och inte fick grepp och orkade suga ut min bröstvårta ordentligt, så amningsnappen räddade amningen för oss. Sedan tog han inte bröstet utan, jag fick honom att göra det genom att byta mitt i, alltså börja med nappen, ta bort den när han redan sugit ut bröstvårtan, då fungerade det och jag fick honom att ta bröstet utan nappen men det blev nästan mer omständigt då han trilskades så mycket då (men bra om man typ glömt napparna eller så att det kunde fungera utan) så vi fortsatte med amningsnapp tills vi slutade amma vid 9 månader. Jag hittade strategier för att göra det så smidigt som möjligt ist. Jag hade medela som man kunde köpa med en liten förvaringsdosa, köpte på mig typ 10 nappar och 4 dosor, hade två dosor som jag skrev ett stor S på och bara la i de smutsiga napparna och de andra fyllde jag och hade alltid en i skötväskan, och en hemma (i fickan eller på nattduksbordet), så tvättade jag endast napparna som jag samlat upp en gång om dagen, då diskade jag dem och körde dem i medelas microvågsugn-steriliserings-påse , napparna var rena och steriliserade (körde även med dosorna) på max 10 min. Ibland gjorde jag det och ibland gjorde min man det, så torkade de på hushållspapper en liten stund. Detta fungerade lika bra när vi var på resa, då de flesta platser har en micro man kan få låna Så blir det för jobbigt hitta en bra strategi för amningsnappen så att det inte känns jobbigt, annars ta kontakt med Amningshjälpen så har de säkert massor med tips på hur man kan få bort den, lycka till <3


    Pojke 9-12-17
  • Fri 12 Jul 2019 22:35
    #6

    Tack för tipsen!

    Ska absolut prova allt ni skrivit!

  • Sun 14 Jul 2019 13:09
    #7

    Har provat några av ovanstående tips och DET HJÄLPTE!

    Sedan igår ammar han utan amningsnappen :D

    Lät honom amma en stund med nappen och tog sedan bort den. Fick hjälpa i början genom att trycka ihop bröstvårtan och vårtgården så tog han tag.

    Idag har han tagit tag utan hjälp!

    Tack allihopa!

Svar på tråden Kan inte ta bröstet utan amningsnapp...