• Wed 10 Jul 2019 16:31
    2880 visningar
    50 svar
    +2
    50
    2880

    Charlie på en flicka?

    Vad tycker ni om det?

    Mitt favorit namn men jag väntar inte en pojke :) Har så svårt för flicknamn. Dom flesta är dessutom upptagna.

    Har pratat med nära och dom tycker inte det funkar. Hon kommer alltid blir en ? jag menar tjej Charlie?

  • Svar på tråden Charlie på en flicka?
  • Wed 10 Jul 2019 16:38
    #1
    -1

    Visst kan hon heta det, men du kommer alltid få förklara att hon är en flicka.....

  • Wed 10 Jul 2019 16:42
    #2

    Jag vet en flicka som heter Charlie, när hon var baby trodde jag hon var en pojke först. Så det får man nog vara beredd på. Sedan kan jag tycka att Charlie inte riktigt funkar om man är svensk, har man nåt engelskspråkigt ursprung passar det bättre, oavsett om man är pojke eller flicka.

  • Wed 10 Jul 2019 16:43
    #3

    Jag tycker det är okej. Men om man är orolig för att tjejen kommer att behöva förklara hela tiden att hon är tjej - varför inte döpa henne till Charline och bara kalla henne för Charlie?

  • Anonym (Coolt­)
    Wed 10 Jul 2019 16:53
    #4

    Jag kände en tjej som hette Charlie, tyckte alltid att hon var så cool. Först för hennes namn, men sen var hon själv cool också. Kort hår och fotograf. Tycker det låter modernt och med lite "edge".

  • Wed 10 Jul 2019 16:57
    #5

    Min dotter heter Charlie efter sin gammelmorfar Charles som kallas Charlie. Har aldrig vart några problem och aldrig någon som trott att hon är en pojke heller. Aldrig fått någon negativ kommentar om namnet heller. Har haft betydligt mer negativa frågor kring storasyskonets namn som är ett topp tre på vanligaste namnet i Sverige. Där tycker tydligen folk att vi är både tråkiga och fantasilösa. 

  • Anonym (Anony­m)
    Wed 10 Jul 2019 17:16
    #6
    +1

    Föredrar stavningen Shirley eftersom det mest är killar som heter Charlie med stavningen Charlie.

  • Wed 10 Jul 2019 18:34
    #7

    Charlie är ett väldigt populärt flicknamn numer redan.

    Tror inte det kommer bli några problem alls att hänga med på att det är en tjej framöver då flicknamnstrenden dessutom pekar uppåt. Helt rätt i tiden.

    Charlie Schulman banade vägen för ca tio år sen kanske? :)

  • Wed 10 Jul 2019 19:14
    #8

    Superfint! Vi valde det till vår dotter, tycker att det passar bättre till flicka än till pojke <3

  • Wed 10 Jul 2019 19:22
    #9

    Jättefint

  • Wed 10 Jul 2019 19:47
    #10
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-10 17:16:23 följande:

    Föredrar stavningen Shirley eftersom det mest är killar som heter Charlie med stavningen Charlie.


    Det är ju ett helt annat namn, inte en annan stavning. 
Svar på tråden Charlie på en flicka?