• Anonym (Trött mamma)
    Wed 10 Jul 2019 19:12
    2178 visningar
    154 svar
    154
    2178

    Semester utan barnen

    Vi har valt att ta en veckas semester för att vila, fixa i hemmet, handla och umgås lite med varandra. Killarna är 6 h varje dag på förskolan och är 4 och 6 år gamla. Vi har lite dåligt samvete för att dom ej får sommarlov än då det inte är så många barn där men samtidigt så behöver vi det här. De ska få 5 veckors ledigt efter den här veckan och då ska vi till fullo ägna oss åt dom och göra massor av aktiviteter tillsammans. Men antagligen tycker alla nu att vi är vidriga föräldrar :(

  • Svar på tråden Semester utan barnen
  • Anonym (Ylva)
    Wed 10 Jul 2019 19:13
    #1

    Man får väl inte göra så?

  • Anonym (Hej)
    Wed 10 Jul 2019 19:14
    #2
    Anonym (Ylva) skrev 2019-07-10 19:13:55 följande:

    Man får väl inte göra så?


    Jo, i en del kommuner får man ha barnen på förskolan oavsett vad man själv gör.
  • Anonym (Ylva)
    Wed 10 Jul 2019 19:15
    #3
    Anonym (Hej) skrev 2019-07-10 19:14:56 följande:

    Jo, i en del kommuner får man ha barnen på förskolan oavsett vad man själv gör.


    Okej! Det visste inte jag :)
  • Anonym (?)
    Wed 10 Jul 2019 19:21
    #4

    Jag tänker inte lägga några värderingar i det men fråga vad ni tänker göra åt situationen i framtiden? Det är knappast hållbart att känna att man behöver lämna barnen (tillåtet?) på förskola en hel vecka i onödan för att hinna handla och umgås med varandra.

  • Wed 10 Jul 2019 19:29
    #5
    +1
    Anonym (?) skrev 2019-07-10 19:21:23 följande:

    Jag tänker inte lägga några värderingar i det men fråga vad ni tänker göra åt situationen i framtiden? Det är knappast hållbart att känna att man behöver lämna barnen (tillåtet?) på förskola en hel vecka i onödan för att hinna handla och umgås med varandra.


    Läger?
  • Anonym (?)
    Wed 10 Jul 2019 19:32
    #6
    +2
    BurningDiamond skrev 2019-07-10 19:29:11 följande:

    Läger?


    Nu tänkte jag mer i ett långtidsperspektiv i vardagen för att inte behöva gå in i en semesterperiod i deras skick.

    Varför ska samhället och deras barn behöva ta smällen för att de inte klarar av att hantera sin vardag?
  • Wed 10 Jul 2019 19:52
    #7
    Anonym (?) skrev 2019-07-10 19:32:24 följande:
    Nu tänkte jag mer i ett långtidsperspektiv i vardagen för att inte behöva gå in i en semesterperiod i deras skick.

    Varför ska samhället och deras barn behöva ta smällen för att de inte klarar av att hantera sin vardag?
    Varför ska samhället alls belastas för att folk väljer att skaffa barn? Ta bort föräldraledighet, barnbidrag, vab, billiga dagisplatser, gratis skola etc.... En vecka hit eller dit gör ingen större skillnad i sammanhanget.
  • Anonym (Trött mamma) Trådstartaren
    Wed 10 Jul 2019 21:02
    #8

    Tror det är ganska vanligt. Fick idén då en annan mamma sa förra sommaren att hon och hennes man skulle åka utomlands en vecka på sommarsemester och deras dotter skulle gå i fsk och släktingar passa övrig tid

  • Anonym (L)
    Thu 11 Jul 2019 08:11
    #9
    +1

    Är ni ärliga och berättar för förskolan att ni är hemma? Eller mörkar ni detta? Isf tycker jag ni ska fundera på varför. Det är viktigt att veta vart föräldrarna är någonstans ifall det händer barnen något på förskolan.

    I Stockholms kommun är det ok att göra såhär så jag antar att ni bor där annars bryter ni mot reglerna.

    Själv tycker jag det är extremt konstigt att lämna sina barn på förskolan när man själv har semester. Dessutom tycker jag det är slöseri med folkets skattepengar och förskolans bristande resurser. Förskolan har det tufft nog att ta hand om de barn som verkligen har behovet.

  • Anonym (Hej)
    Thu 11 Jul 2019 09:31
    #10

    Inte vidriga, men ni verkar ha problem. Om ni är så slutkörda att ni behöver en vecka utan barnen och jobbet måste något ha gått väldigt fel. I ert fall hade jag använt den lediga veckan till att fundera över hur det blev så och vad ni kan göra för att förändra er situation. Kanske ta hjälp av familjerådgivare.

Svar på tråden Semester utan barnen