• Wed 10 Jul 2019 22:48
    1427 visningar
    38 svar
    -1
    38
    1427

    2 åring somnar så sent

    Behöver alla tips jag kan få.

    Har en 2 åring som somnar sent, alltså kring 23-00 och en nyfödd på detta.

    Hen sover dagstid allt mellan 14 eller 17 och då 1-1,5 tim. Väcker jag hen så blir hem skitsur och ledsen. Skippar jag vilan helt kan hen somna kanske kring 20 eller 21. Men även då ibland vid 23 tiden.

    Alltså jag orkar inte blir så himla frustrerad och sur då mitt tålamod tryter då. Hinner knappt att städa eller ha en gnutta egentid eller vara få hoppa in i duschen men nej. Vaken till 23! Så jag får hoppa i säng då och vakna till kaos med städning och 2 barn som ska ha uppmärksamhet.

    Hen är väldigt hyper med och sitter aldrig still så ja jag är helt slut.

    Tips snälla jag orkar verkligen inte ha det så här.

  • Svar på tråden 2 åring somnar så sent
  • Anonym (Samma­)
    Wed 10 Jul 2019 22:54
    #1

    Inga råd men lider med dig

    Min vill helt enkelt inte sova

    Nattningarna tar en evighet och han försöker varenda trick för att hålla sig vaken trots att han är helt slut

    Och det är inte lätt alls att behålla tålamodet så ibland blir jag frustrerad och arg och det är ju allt annat än konstruktivf, gör det bara värre

  • Anonym (Trött­)
    Wed 10 Jul 2019 23:00
    #2

    Jag hade försökt med att låta barnet sova typ en kvart och sedan väcka. Du kanske får stå ut med ett surt barn och göra vad du kan för att avleda.

    Det låter som att du är ensamstående. Har du någon som kan avlasta? Syskon eller kompis eller så? Det kommer ju att behövas även framöver tänker jag. Finns ju också grupper för ensamstående på många orter där man kan samarbeta.

    Jag gissar att ditt barn är i den jobbiga fasen där middagsluren håller på att tas bort. Det är så himla jobbigt! Minns att vi kämpade och fick prova oss fram tills det stabiliserade sig och dagsovandet helt togs bort. Då förbättrades också sömnrutinerna för natten av sig självt.

  • Anonym (556)
    Wed 10 Jul 2019 23:01
    #3

    När vaknar barnet på morgonen?

    Kan sovtiden på dagen vara för sen?

    Våra barn somnade 1900- 1930 men då vaknade de vid 6-tiden och sov lunchvila runt 11:30 och en och en halv, två timmar i två års åldern.

    Men framför allt; sänk kraven på dig själv angående städning osv.

    Annars går frustationen en på nerverna ordentligt.

    Har du en partner; duscha på morgonen innan hen har gått till jobbet eller när hen kommit hem.

  • Wed 10 Jul 2019 23:05
    #4

    Väck barnet fem minuter tidigare på morgonen och på dagvilan. Det får enorm effekt, jag har provat det flera gånger. Sedan låter det som om dagvilan är för lång och infaller för sent.

  • Thu 11 Jul 2019 00:47
    #5
    Anonym (Samma) skrev 2019-07-10 22:54:01 följande:

    Inga råd men lider med dig

    Min vill helt enkelt inte sova

    Nattningarna tar en evighet och han försöker varenda trick för att hålla sig vaken trots att han är helt slut

    Och det är inte lätt alls att behålla tålamodet så ibland blir jag frustrerad och arg och det är ju allt annat än konstruktivf, gör det bara värre


    Nej exakt barnet får inget ut av att mamma eller pappa blir sura. Får sådan ångest när jag flippar ur på sötaste men trotsigaste ungen som vägrar lägga sig. Hur gammalt är ditt barn då?
  • Thu 11 Jul 2019 00:50
    #6
    Anonym (Trött) skrev 2019-07-10 23:00:16 följande:

    Jag hade försökt med att låta barnet sova typ en kvart och sedan väcka. Du kanske får stå ut med ett surt barn och göra vad du kan för att avleda.

    Det låter som att du är ensamstående. Har du någon som kan avlasta? Syskon eller kompis eller så? Det kommer ju att behövas även framöver tänker jag. Finns ju också grupper för ensamstående på många orter där man kan samarbeta.

    Jag gissar att ditt barn är i den jobbiga fasen där middagsluren håller på att tas bort. Det är så himla jobbigt! Minns att vi kämpade och fick prova oss fram tills det stabiliserade sig och dagsovandet helt togs bort. Då förbättrades också sömnrutinerna för natten av sig självt.


    Ja grejen är att jag samtidigt måste få andas bara en kort stund så samtidigt känns det sådär att ta bort dagsvila. Men ja jag ska försöka väcka efter 20 min då. Avlastning nej är nyinflyttad och alla bor en bra bit bort. Men ska kika om någon grupp, tack!
  • Thu 11 Jul 2019 00:53
    #7
    Anonym (556) skrev 2019-07-10 23:01:10 följande:

    När vaknar barnet på morgonen?

    Kan sovtiden på dagen vara för sen?

    Våra barn somnade 1900- 1930 men då vaknade de vid 6-tiden och sov lunchvila runt 11:30 och en och en halv, två timmar i två års åldern.

    Men framför allt; sänk kraven på dig själv angående städning osv.

    Annars går frustationen en på nerverna ordentligt.

    Har du en partner; duscha på morgonen innan hen har gått till jobbet eller när hen kommit hem.


    Ja men får bara panik när det är så skitigt omkring en, ska försöka städa bort massa onödigt med så det blir mindre prylar oså med. Vaknar kring 7 tiden oavsett om hen somnat kring 23 eller 20 men får prova att ta dagsvila innan då. Bara det att då vägras det oftast sova och springer överallt istället.
  • Thu 11 Jul 2019 00:57
    #8
    Thyr skrev 2019-07-10 23:05:51 följande:

    Väck barnet fem minuter tidigare på morgonen och på dagvilan. Det får enorm effekt, jag har provat det flera gånger. Sedan låter det som om dagvilan är för lång och infaller för sent.


    Ska testa det. Tack!
  • Anonym (Mamse­n)
    Thu 11 Jul 2019 07:08
    #9

    Haft samma problem dock med 3-åring.

    Löste det på ?vuxet sätt?. Skippade middagsluren och efter kvällsmaten tar vi en promenad (hon får gå, inte åka vagn). Sedan snabb dusch och saga. Slocknar oftast innan sagan är slut!

    Har också köpt linnespray som vi sprayar i sängen för att känna igen doften som dags att sova.

  • Anonym (Samma­)
    Thu 11 Jul 2019 08:06
    #10
    Diana05 skrev 2019-07-11 00:47:17 följande:

    Nej exakt barnet får inget ut av att mamma eller pappa blir sura. Får sådan ångest när jag flippar ur på sötaste men trotsigaste ungen som vägrar lägga sig. Hur gammalt är ditt barn då?


    Drygt 2.

    Ett tips för att flytta middagssömnen kan vara vagnspromenad, lättare att kontrollera sömnen då(ibland i alla fall... ;) )
Svar på tråden 2 åring somnar så sent