• Anonym (Jätte deprim­erad)
    Thu 11 Jul 2019 03:47
    1204 visningar
    23 svar
    23
    1204

    Har inte pengar till mat

    Tårarna rinner medan jag skriver detta. Och jag har alltid bara ryckt på axlarna men nu inser jag allvaret.

    Jag har aktivitetsersättning från FSK och får 8600:- i månaden inklusive bostadstillägg.

    Fick förut totalt 10.000 men kronofogden har gjort utmätning och jag har skulder så det bara skriker om det. Säkert över 300.000:-

    Jag kämpar med räkningarna varje månad. Och jag ligger efter med hyra. Denna månaden ska jag betala 2 hyror eftersom den förra kunde jag inte betala och jag bor i en liten etta så jag betalar 3200:- i hyra så alltså totalt 6400:- denna månaden för bara hyra. Sen har jag bredband. Hemförsäkring. Gymkort osv osv. Och jag måste ju ha pengar till mat oxå

    Just nu har jag inte pengar till mat. Jag har bara 100kr kvar på kontot och det är en hel vecka kvar tills jag får min ersättning.

    Jag mår så jäkla dåligt och jag hade pengar. Men när jag flyttade in i denna lägenhet så köpte jag jätte dyra möbler. Soffa för 9000:- sängbord för 3000:- stor matta för 2000:- teve för 6000:- OSV OSV OSV

    Jag har lust att sälja allting eftersom det är kris men är samtidigt jätte ledsen när jag bara tänker tanken eftersom jag gillar mina möbler.

    Ja vad mer ska jag skriva? Har ingen som kan hjälpa mig. Inte ens personalen. Jag bor på LSS boende med tillgång till personal dygnet runt.

    Dessutom måste jag köpa en ny telefon. Eftersom den jag hade blev snodd. Jag blev rånad med kniv i Göteborg så jag var tvungen ge bort den och kontanterna jag hade på mig

    Hur reder jag ut detta. Mår jätte dåligt.

  • Svar på tråden Har inte pengar till mat
  • Anonym (L)
    Thu 11 Jul 2019 04:51
    #1

    Men herregud, sälj möblerna!

  • Anonym (Jag)
    Thu 11 Jul 2019 05:03
    #2

    1) Du har ju 100 kr. Kolla vad du har i kyl och frys som du kan använda. Det är ju bara en vecka. Kanske nån annan på lss- boendet kan bjuda på middag så bjuder du tillbaka?

    2) långsiktigt. SLUTA köpa saker!! Och du blev ju rånad och skriver att du har hemförsäkring. Anmäl stölden till försäkringsbolaget så ska du ju få ersättning.

    3) också långsiktigt; ta hjälp av nån i personalen och ansök om skuldsanering.

    Lycka till!

  • Anonym (Rut)
    Thu 11 Jul 2019 06:26
    #3

    Har Du någon försäkring som kan betala telefonen.

  • Anonym (C)
    Thu 11 Jul 2019 06:31
    #4

    Du behöver ju en god man som tar hand om din ekonomi. Ansök om det.

    Just nu måste du sälja saker för att få pengar.

  • Thu 11 Jul 2019 08:11
    #5

    Prata med din hyresvärd om du kan få göra en avbetalningsplan på den hyra som du ligger efter med så att du inte behöver betala hela på en gång!

    När ditt gymkort har gått ut så kan du kolla om FK kan står för den kostanden då du har rätt till att få vissa aktiviteter betalda från FK när du har aktivitetsersättning.

  • Anonym (Lägg av)
    Thu 11 Jul 2019 10:25
    #6

    Fast nej du måste inte köpa en ny telefon och du klarar dig på 100:- på en vecka om du handlar billigt. Typ havregryn.

  • Anonym (Lägg av)
    Thu 11 Jul 2019 10:27
    #7

    Sälj möblerna. Man behöver inte en soffa för 9000 när man inte har pengar att spendera. Tycker du prioriterar helt fel och nu sitter du och gnäller över det. Som man bäddar får man ligga.

  • Thu 11 Jul 2019 10:35
    #8
    Anonym (Jätte deprimerad) skrev 2019-07-11 03:47:14 följande:

    Tårarna rinner medan jag skriver detta. Och jag har alltid bara ryckt på axlarna men nu inser jag allvaret.

    Jag har aktivitetsersättning från FSK och får 8600:- i månaden inklusive bostadstillägg.

    Fick förut totalt 10.000 men kronofogden har gjort utmätning och jag har skulder så det bara skriker om det. Säkert över 300.000:-

    Jag kämpar med räkningarna varje månad. Och jag ligger efter med hyra. Denna månaden ska jag betala 2 hyror eftersom den förra kunde jag inte betala och jag bor i en liten etta så jag betalar 3200:- i hyra så alltså totalt 6400:- denna månaden för bara hyra. Sen har jag bredband. Hemförsäkring. Gymkort osv osv. Och jag måste ju ha pengar till mat oxå

    Just nu har jag inte pengar till mat. Jag har bara 100kr kvar på kontot och det är en hel vecka kvar tills jag får min ersättning.

    Jag mår så jäkla dåligt och jag hade pengar. Men när jag flyttade in i denna lägenhet så köpte jag jätte dyra möbler. Soffa för 9000:- sängbord för 3000:- stor matta för 2000:- teve för 6000:- OSV OSV OSV

    Jag har lust att sälja allting eftersom det är kris men är samtidigt jätte ledsen när jag bara tänker tanken eftersom jag gillar mina möbler.

    Ja vad mer ska jag skriva? Har ingen som kan hjälpa mig. Inte ens personalen. Jag bor på LSS boende med tillgång till personal dygnet runt.

    Dessutom måste jag köpa en ny telefon. Eftersom den jag hade blev snodd. Jag blev rånad med kniv i Göteborg så jag var tvungen ge bort den och kontanterna jag hade på mig

    Hur reder jag ut detta. Mår jätte dåligt.


    Varför har du bredband och gymkort när du har så stora ekonomiska problem? Telefon få du naturligtvis klara dig utan tills du är på fötter ekonomiskt.
    100 kr räcker till pasta och havregryn så du kan äta pasta eller gröt tills du får pengar.
    Har personalen sagt nej till att hjälpa dig med ekonomin?
  • Anonym (Anony­m)
    Thu 11 Jul 2019 10:48
    #9

    Träna hemma istället för by gym. Det räcker långt med att springa utomhus och styrketräna med vikter hemma, och det är gratis! 

  • Anonym (Anony­m)
    Thu 11 Jul 2019 10:48
    #10
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-11 10:48:18 följande:

    Träna hemma istället för by gym. Det räcker långt med att springa utomhus och styrketräna med vikter hemma, och det är gratis! 


    på gym* ska det stå förstås.
Svar på tråden Har inte pengar till mat