• T K
    Thu 11 Jul 2019 07:06
    1331 visningar
    36 svar
    36
    1331

    Skötbord?!

    Det börjar bli dags att införskaffa det som behövs inför att första barnet kommer och vi har fastnat lite kring det där med skötbord.

    Det finns två alternativ.
    1. Ha det inne i sovrummet där vi och barnet kommer sova.
    2. Ha det i badrummet.

    Jag har varit inställd på att ha det i badrummet pga närheten till vatten, speciellt om det sker olyckor som behöver duschas av. Det känns dessutom osmidigt att ha det i sovrummet om den ena föräldern tex sover när det är dags att byta. Väldigt många säger däremot att det inte bara är onödigt att ha det inne i badrummet utan att det är mycket bättre att ha det i sovrummet - eller att inte ha något skötbord alls och bara köra skötbädd där man råkar befinna sig (säng, soffa osv).

    Har vi skötbordet i badrummet så blir det ett vägghängt skötbord + förvaring i skåp precis bredvid och om det blir sovrummet så får vi plats med ett mer traditionellt skötbord.

    Har jag missat något? Hur har du som redan har barn gjort? Vad tycker du är smidigt och är det något du inte varit nöjd med/saknat?

  • Svar på tråden Skötbord?!
  • Thu 11 Jul 2019 07:10
    #1

    Jag har skötbordet inne i sovrummet tills dottern är stor nog att flytta in i barnrummet, då åker skötbordet in dit :) smidigt att snabbt komma åt skötbordet ifall det är i närheten av spjälsängen!

  • T K
    Thu 11 Jul 2019 07:13
    #2
    Sasu skrev 2019-07-11 07:10:45 följande:

    Jag har skötbordet inne i sovrummet tills dottern är stor nog att flytta in i barnrummet, då åker skötbordet in dit :) smidigt att snabbt komma åt skötbordet ifall det är i närheten av spjälsängen!


    Hur gör ni med blöjbyten där det behöver tvättas av, eller om det behövde bytas på natten när den andra föräldern sover? 

  • Thu 11 Jul 2019 07:44
    #3
    T K skrev 2019-07-11 07:13:26 följande:

    Hur gör ni med blöjbyten där det behöver tvättas av, eller om det behövde bytas på natten när den andra föräldern sover? 


    Vi har ett litet badrum, så ett skötbord får inte plats där inne. Men vi har ju en badbalja som står på stativ, så om vi var tvungna att bada av så är det ju bara att gå in i badrummet och tvätta av i badbaljan eller handfatet. Men annars så har vi ju tvättdukar i frotte som man bara blöter ner. Kan inte riktigt säga hur det är än då min dotter inte kommit ut än, men med tanke på att min sambo inte ens vaknar av skottlossning, fyrverkerier eller jordbävning så tror jag inte att han kommer vakna på natten av att man byter en blöja :)
  • T K
    Thu 11 Jul 2019 08:00
    #4
    Sasu skrev 2019-07-11 07:44:04 följande:
    Vi har ett litet badrum, så ett skötbord får inte plats där inne. Men vi har ju en badbalja som står på stativ, så om vi var tvungna att bada av så är det ju bara att gå in i badrummet och tvätta av i badbaljan eller handfatet. Men annars så har vi ju tvättdukar i frotte som man bara blöter ner. Kan inte riktigt säga hur det är än då min dotter inte kommit ut än, men med tanke på att min sambo inte ens vaknar av skottlossning, fyrverkerier eller jordbävning så tror jag inte att han kommer vakna på natten av att man byter en blöja :)
    Ah, jag förstår :)
    Här är mannen lite mer "normallättväckt" och jag vaknar väldigt lätt så känner mig inte så pigg på att en lampa ska tändas varje gång det ska bytas hehe..
  • Thu 11 Jul 2019 08:12
    #5

    Jag hade det i sovrummet första halvåret, sen flyttade jag ut det i badrummet.

  • Anonym (S)
    Thu 11 Jul 2019 08:17
    #6

    Badrummet, alla gånger. Om nu inte badrummet är jättejättelångt bort från sovrummet...behöver ofta inte byta sååå ofta/länge på natten och badrummet är smidigare och hygieniskare med tillgång på vatten. Och tips! Låt pappan vara blöjansvarig. Du kommer vakna så mycket ändå (särskilt om du ammar), blöjbyte sker kanske en gång/natt och det orkar pappan göra även om han jobbar och du får lite vila och slipper gå upp :)

  • Anonym (-)
    Thu 11 Jul 2019 08:18
    #7

    Skulle undvika skötbord helt. Bättre med en handduk på golvet.

  • T K
    Thu 11 Jul 2019 08:50
    #8
    Linnis92 skrev 2019-07-11 08:12:16 följande:

    Jag hade det i sovrummet första halvåret, sen flyttade jag ut det i badrummet.


    Var det någon speciell anledning till att du flyttade det?
    Anonym (S) skrev 2019-07-11 08:17:26 följande:

    Badrummet, alla gånger. Om nu inte badrummet är jättejättelångt bort från sovrummet...behöver ofta inte byta sååå ofta/länge på natten och badrummet är smidigare och hygieniskare med tillgång på vatten. Och tips! Låt pappan vara blöjansvarig. Du kommer vakna så mycket ändå (särskilt om du ammar), blöjbyte sker kanske en gång/natt och det orkar pappan göra även om han jobbar och du får lite vila och slipper gå upp :)


    Badrummet är i princip vägg i vägg så det är inte många steg extra :) Känner också att just vattnet och hygienperspektivet talar för badrummet, och jag får inget riktigt grepp om hur alla som byter på andra ställen gör med det.. (släpar med sig vattenskålar?)
    Ja, vi har pratat om att göra så. Kan jag inte amma så delar vi på både matning och blöjbyten så i så fall blir det ju lite flexiblare :) Det är dessutom risk att det blir snitt för mig och då kommer min man få sköta väldigt mycket av det praktiska där i början oavsett..
    Anonym (-) skrev 2019-07-11 08:18:53 följande:

    Skulle undvika skötbord helt. Bättre med en handduk på golvet.


    Är det inte krångligt att ta sig upp och ner på golvet, se till att man har allt man behöver, springa runt och hämta/lämna/slänga osv?


  • Anonym (-)
    Thu 11 Jul 2019 08:53
    #9

    Du får väl väga det krångliga mot skadorna som kan uppstå när ditt barn faller från skötbordet - eller när ert vägghängda skötbord släpper ur sina fästen.

    Googla. Skötbord är inte att rekommendera.

  • Anonym (Bebis­)
    Thu 11 Jul 2019 08:57
    #10

    Vi har alltid haft ett traditionellt skötbord i badrummet där det byts på dagarna. Då har man även närhet till vatten, blöjor, våtservetter, krämer och allt annat man kan tänkas vilja ha. I sovrummet har vi haft en skötbädd/handduk som läggs i sängen vid nattliga ombyten. Då kan man ha en korg med blöjor och våtservetter vid nattduksbordet. Allt för att slippa kliva upp från sängen och väcka onödigt många.

Svar på tråden Skötbord?!