• Anonym (Mamma­n)
    Thu 11 Jul 2019 08:16
    921 visningar
    48 svar
    48
    921

    Hur fördela boendetiden litet barn??

    Ska skiljas från min man. Båda vi föräldrar har en nära kontakt med barnet på 1,5 år och båda tar hand om hen på ett bra sätt. Barnet har god anknytning även till mor- och farföräldrar och har sovit borta flera gånger utan problem. Problem med nattning har dock uppstått i vissa fall när jag varit bortrest och det har då varit total kalabalik. Dock inte alla gånger utan det kan gå jättebra också men när hen är så ledsen är det bara jag, mamma, som hjälper.

    Min fråga är hur fördelar vi tiden mellan oss? Barnets främsta går i första hand men vi vill förstås träffa hen så mycket det bara går. Har förstått att växelvis boende för barn under 3 år inte är bra, men min man vill ändå detta. Inte vecka-vecka utan några dagar i taget, tex:

    V 1: Mån-ons mamma + tors-sön pappa

    V 2: Måndag-tid mamma + obs-tors pappa + fre-sön mamma

    Eller är det bättre att barnet bor ännu mer hos ena föräldern (mig) och sedan bor varannan helg fre-sön hos pappan samt någon mer dag i veckan? Kanske inte behöver sova över i veckan utan pappan kanske kan hämta på förskola flera dagar i veckan och så hämtar jag hen framåt kvällen?

    Jag vill alltså veta vad som är bäst för mitt barn. Inte vad som är bäst för oss föräldrar även fast vi såklart vill ha barnet så mycket som möjligt båda två som sagt.

  • Svar på tråden Hur fördela boendetiden litet barn??
  • LFF
    Thu 11 Jul 2019 08:18
    #1
    Anonym (Mamman) skrev 2019-07-11 08:16:49 följande:

    Ska skiljas från min man. Båda vi föräldrar har en nära kontakt med barnet på 1,5 år och båda tar hand om hen på ett bra sätt. Barnet har god anknytning även till mor- och farföräldrar och har sovit borta flera gånger utan problem. Problem med nattning har dock uppstått i vissa fall när jag varit bortrest och det har då varit total kalabalik. Dock inte alla gånger utan det kan gå jättebra också men när hen är så ledsen är det bara jag, mamma, som hjälper.

    Min fråga är hur fördelar vi tiden mellan oss? Barnets främsta går i första hand men vi vill förstås träffa hen så mycket det bara går. Har förstått att växelvis boende för barn under 3 år inte är bra, men min man vill ändå detta. Inte vecka-vecka utan några dagar i taget, tex:

    V 1: Mån-ons mamma + tors-sön pappa

    V 2: Måndag-tid mamma + obs-tors pappa + fre-sön mamma

    Eller är det bättre att barnet bor ännu mer hos ena föräldern (mig) och sedan bor varannan helg fre-sön hos pappan samt någon mer dag i veckan? Kanske inte behöver sova över i veckan utan pappan kanske kan hämta på förskola flera dagar i veckan och så hämtar jag hen framåt kvällen?

    Jag vill alltså veta vad som är bäst för mitt barn. Inte vad som är bäst för oss föräldrar även fast vi såklart vill ha barnet så mycket som möjligt båda två som sagt.


    Det som fungerat bäst för små barn i min bekantskapskrets med skilda föräldrar har varit 3+3+2.
  • Thu 11 Jul 2019 08:21
    #2

    Min yngste var drygt 1,5 år när jag och pappan flyttade isär. Vi hade 2-2-3-schema de första åren och det funkade bra. Då blir det per automatik varannan helg hos respektive förälder vilket jag tror är bra både för barn och vuxna.

  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Thu 11 Jul 2019 08:35
    #3

    Och även barnet mådde bra av detta upplägg? Det blev inte för mycket hattande hit och dit?

  • LFF
    Thu 11 Jul 2019 08:38
    #4
    Anonym (Mamman) skrev 2019-07-11 08:35:40 följande:

    Och även barnet mådde bra av detta upplägg? Det blev inte för mycket hattande hit och dit?


    Ja, barnen har mått bra av upplägget. Annars undrar jag ju varför du per automatik anser att just du ska ha merparten av boendet om ni väljer ett annat upplägg.
  • Anonym (-)
    Thu 11 Jul 2019 08:40
    #5

    Det bästa för barnet är en fast punkt, utan hattande.

    Det allra bästa är förstås om ni tar ert ansvar och inte tvingar barnet att ha två hem.

  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Thu 11 Jul 2019 08:46
    #6
    LFF skrev 2019-07-11 08:38:14 följande:

    Ja, barnen har mått bra av upplägget. Annars undrar jag ju varför du per automatik anser att just du ska ha merparten av boendet om ni väljer ett annat upplägg.


    Tja, kanske av ren själviskhet, kanske för att barnet ändå ter sig till mig mer pga naturliga orsaker som att jag har varit hemma längst med honom.
  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Thu 11 Jul 2019 08:47
    #7
    Anonym (-) skrev 2019-07-11 08:40:11 följande:

    Det bästa för barnet är en fast punkt, utan hattande.

    Det allra bästa är förstås om ni tar ert ansvar och inte tvingar barnet att ha två hem.


    Och med det menar du såklart att skilsmässa är skamligt och att det är bättre för barn att bo i ett olyckligt hem bara föräldrarna håller ihop?
  • Anonym (-)
    Thu 11 Jul 2019 08:48
    #8
    Anonym (Mamman) skrev 2019-07-11 08:47:04 följande:

    Och med det menar du såklart att skilsmässa är skamligt och att det är bättre för barn att bo i ett olyckligt hem bara föräldrarna håller ihop?


    Det är bättre om ni agerar vuxet och reder ut ert.
  • Thu 11 Jul 2019 08:49
    #9
    Anonym (Mamman) skrev 2019-07-11 08:35:40 följande:

    Och även barnet mådde bra av detta upplägg? Det blev inte för mycket hattande hit och dit?


    För vårt yngsta barn funkade det bra. Efter ca 1,5 år med det schemat bytte vi till hela veckor för det äldre barnet började visa lite oro, frågade mycket om vem som skulle hämta och var han skulle sova.

    Jag tänkte i början att lillen kanske skulle vara mer hos mig men pappan sa nej till det och så här i efterhand tror jag att det var bra. Risken är nog stor annars att det blir en huvudsaklig förälder (mamman) och en lekpappa typ. Nu är barnen lika tighta med oss båda och det är så klart en stor trygghet för dem.
  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Thu 11 Jul 2019 08:58
    #10
    Anonym (-) skrev 2019-07-11 08:48:54 följande:

    Det är bättre om ni agerar vuxet och reder ut ert.


    Japp, fast vissa saker går inte att reda ut och så är det med det.
Svar på tråden Hur fördela boendetiden litet barn??