• Anonym (Ånges­t.)
    Fri 12 Jul 2019 02:14
    270 visningar
    9 svar
    9
    270

    Fetma, barnlängtan

    Vad hade ni gjort i min sits?

    Mitt bmi är runt 35 och jag försöker gå ner i vikt pga oro över att vara gravid med högt BMI..samtidigt är jag 32år o känner enorm strss också över att få barn..min kille är 42..

    Hade ni försökt med barn el kämpat på med vikten först o låtit det ta tid?

  • Svar på tråden Fetma, barnlängtan
  • Anonym (Börja­)
    Fri 12 Jul 2019 05:38
    #1

    Det är väl bara att börja gå ner i vikt nu?

    Även om ni vill försöka börja bli gravida så kan det ju normalt sett ta upp till ett år, vilket inte är konstigts alls. Eller så går det snabbare.

    Men istället för att vela om två saker du vill så sätt igång med bägge nu.

    Eller börja träna och minska i vikt och sätt igång med planering av barn om 2-3 månader medan du fortsätter hålla igång med träning och kost

  • Anonym (A)
    Fri 12 Jul 2019 08:57
    #2

    Jag är också överviktig, är gravid med andra barnet nu <3 Första graviditeten flöt på utan några problem, förlossningen likaså :) Så bara för att man har ett högre BMI så behöver det inte betyda att man inte kan bli gravid :)

  • Anonym (Ånges­t.) Trådstartaren
    Fri 12 Jul 2019 11:39
    #3

    Tack för svar. Jo jag försöker gå ner i vikt men är inte så lätt alla gånger.. men kämpar på :)

  • Anonym (.)
    Fri 12 Jul 2019 11:54
    #4

    Om jag hade kunnat göra om, innan jag blev gravid så hade jag absolut gått ner i vikt innan jag blev gravid. Första graviditeten var inte så farlig, men hade en tuff förlossning, där jag förlorade 3.1 liter blod. Jag hade en väldig jobbig återhämtning efter, pga blodförlusten.

    Andra graviditeten var jättejobbig och förlorade ganska mycket blod på förlossningen även då. De stora blodförlusterna bidrog även till att jag hade svårt att amma.

  • Anonym (Ånges­t.) Trådstartaren
    Fri 12 Jul 2019 12:04
    #5

    Oki! Stackare! Och den stora blodförlusten berodde på övervikt?

  • Anonym (Hjhj)
    Fri 12 Jul 2019 12:08
    #6

    Du får ju även risk att få komplikationer pga övervikt. Höga blodtryck, dåliga värden. Visst kan det gå bra. Snällast för din kropp och hälsa är nog att göra sig fri endel för att orka bära ett barn.

  • Anonym (A 2)
    Fri 12 Jul 2019 13:42
    #7
    Anonym (Börja) skrev 2019-07-12 05:38:23 följande:
    Det är väl bara att börja gå ner i vikt nu?

    Även om ni vill försöka börja bli gravida så kan det ju normalt sett ta upp till ett år, vilket inte är konstigts alls. Eller så går det snabbare.

    Men istället för att vela om två saker du vill så sätt igång med bägge nu.

    Eller börja träna och minska i vikt och sätt igång med planering av barn om 2-3 månader medan du fortsätter hålla igång med träning och kost
    Håller med
  • Anonym (Börja­)
    Fri 12 Jul 2019 14:20
    #8
    Anonym (Ångest.) skrev 2019-07-12 11:39:58 följande:

    Tack för svar. Jo jag försöker gå ner i vikt men är inte så lätt alla gånger.. men kämpar på :)


    Nej det är inte alltid lätt men det blir heller inte lättare :)

    Och om du vill det så gärna så är det ju värt att lägga lite extra energi på det också?
  • Anonym (.)
    Fri 12 Jul 2019 21:01
    #9
    Anonym (Ångest.) skrev 2019-07-12 12:04:07 följande:

    Oki! Stackare! Och den stora blodförlusten berodde på övervikt?


    Man kan få stora blödningar som normalviktig, men som överviktig är det en av riskerna, att man kan blöda mer.
Svar på tråden Fetma, barnlängtan