• Anonym (?)
    Fri 12 Jul 2019 06:33
    559 visningar
    12 svar
    12
    559

    Ta bort namn, vilket?

    Min dotter bytte tilltalsnamn när hon var 8 mån . Pappan tyckte då vi skulle lägga till hennes nya namn men inte ta bort det gamla. Så nu har hon fem förnamn enligt skatteverket, då hon redan hade fyra tidigare. Jag tycker att fem förnamn är alldeles för många . även om de hon har är fina och dessutom är det opraktiskt av flera anledningar (ex står hennes namn som initialer från myndigheter osv, problem med flyg osv,) nu är det mer som att man rabblar massa namn även om man sällan använder dem. Pappan tycker att dottern ska ha kvar sina fem förnamn och ändra när hon är vuxen medan jag tycker att vi ska ta bort två nu, det gamla tilltalsnamnet och ett släktnamn (de andra är också släktnamn). Hur hade ni gjort i min situation?

  • Svar på tråden Ta bort namn, vilket?
  • Fri 12 Jul 2019 07:16
    #1

    Skulle inte gjort nåt.

    När ni böt tilltalsnamn, hade ni då använt det namnet i 8 månader när ni talade till barnet?

  • Fri 12 Jul 2019 07:56
    #2

    Skulle inte gjort nåt.

    När ni böt tilltalsnamn, hade ni då använt det namnet i 8 månader när ni talade till barnet?

  • Anonym (nej)
    Fri 12 Jul 2019 08:22
    #3

    Ni hade alltså gett henne 4 namn, men efter 8 månader kom ni på att hon skulle heta något helt annat? Jag skulle aldrig ha bytt namn på en 8-månaders bebis från första början. Jag skulle inte heller gett mitt barn 4 namn. Däremot skulle jag inte heller ha tagit bort ett par stycken av hennes namn, utan lämnat alla till henne att bestämma över.
    Man ger bebisen namn, och därefter skall man inte göra mer med detta. Då har man inte längre den rätten till namnen utan de tillhör bebisen/barnet.

  • Anonym (Konst­ogt)
    Fri 12 Jul 2019 08:47
    #4

    Tycker det är konstigt att ens byta namn på en 8mån bebis. Hur tänkte ni där? Och ja det är konstigt med 5 förnamn. Tre är för många också. Jag hade tagit bort alla utom hennes tilltalsnamn och ett mellannamn.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Fri 12 Jul 2019 09:32
    #5
    Anonym (Konstogt) skrev 2019-07-12 08:47:05 följande:

    Tycker det är konstigt att ens byta namn på en 8mån bebis. Hur tänkte ni där? Och ja det är konstigt med 5 förnamn. Tre är för många också. Jag hade tagit bort alla utom hennes tilltalsnamn och ett mellannamn.


    För att inte dra en alltför lång historia. När dottern låg i magen så fanns det risk att dottern skulle födas med hjärtfel enligt läkare som tittade på ul. (vi var på extrakontroll). Jag ville diskutera namn redan då men mannen ville inte pga oro han kände. När barnet väl var fött och det skulle diskuteras namn så var vi helt oense. Vi hade olika namnsmak. Dottern gick namnlös några månader och när vi väl enades om ett namn som kändes som en kompromiss så började elaka kommentarer komma från släktingar speciellt svärmor, om att det lät konstigt att heta så osv. Tyvärr var jag för känslig för att inte ta åt mig så till slut bytte vi, Jag hade gärna bytt till ett av hennes andranamn, men mannen vägrade och det fick bll ett namn som var snarlikt det första. Såklart jag inser att vi borde varit starka och stått på oss och inte bytt. Men det hade helt klart underlättat om släkten sagt åh vilket vackert namn istället för usch vad är det för namn, det låter jättekonstigt ihop med efternamnet osv.. 
  • Anonym (nej)
    Fri 12 Jul 2019 09:46
    #6
    Anonym (?) skrev 2019-07-12 09:32:35 följande:
    För att inte dra en alltför lång historia. När dottern låg i magen så fanns det risk att dottern skulle födas med hjärtfel enligt läkare som tittade på ul. (vi var på extrakontroll). Jag ville diskutera namn redan då men mannen ville inte pga oro han kände. När barnet väl var fött och det skulle diskuteras namn så var vi helt oense. Vi hade olika namnsmak. Dottern gick namnlös några månader och när vi väl enades om ett namn som kändes som en kompromiss så började elaka kommentarer komma från släktingar speciellt svärmor, om att det lät konstigt att heta så osv. Tyvärr var jag för känslig för att inte ta åt mig så till slut bytte vi, Jag hade gärna bytt till ett av hennes andranamn, men mannen vägrade och det fick bll ett namn som var snarlikt det första. Såklart jag inser att vi borde varit starka och stått på oss och inte bytt. Men det hade helt klart underlättat om släkten sagt åh vilket vackert namn istället för usch vad är det för namn, det låter jättekonstigt ihop med efternamnet osv.. 
    Hur länge sedan är det ni bytte och började kalla henne det nya namnet?
    Du har insett att det var helt fel att lyssna på en (elak) släkt och låta det gå ut över dottern. Nu är ni föräldrar, och er uppgift är att stå upp för dottern och försvara henne, inte att behaga omgivningen genom henne.
    Du skriver att du var för känslig för kritik så ni bytte. Hur var det med mannen? Varför gick han med på att göra som du sade, eller var det egentligen hans idé?

    Jag tycker ni skall återgå till att kalla henne ursprungsnamnet. Insé att det var en dum idé att byta. Låt det nya namnet stå kvar också om ni vill, men ni kan inte ändra dottern varje gång någon påpekar att hon är konstig/ser konstig ut/ ful frisyr/ gröna kläder/ eller underligt namn.
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Fri 12 Jul 2019 10:31
    #7
    Anonym (nej) skrev 2019-07-12 09:46:19 följande:
    Hur länge sedan är det ni bytte och började kalla henne det nya namnet?
    Du har insett att det var helt fel att lyssna på en (elak) släkt och låta det gå ut över dottern. Nu är ni föräldrar, och er uppgift är att stå upp för dottern och försvara henne, inte att behaga omgivningen genom henne.
    Du skriver att du var för känslig för kritik så ni bytte. Hur var det med mannen? Varför gick han med på att göra som du sade, eller var det egentligen hans idé?

    Jag tycker ni skall återgå till att kalla henne ursprungsnamnet. Insé att det var en dum idé att byta. Låt det nya namnet stå kvar också om ni vill, men ni kan inte ändra dottern varje gång någon påpekar att hon är konstig/ser konstig ut/ ful frisyr/ gröna kläder/ eller underligt namn.
    Det är ett år sedan så nu så nu är vi vana med det nya namnet.. Sedan så går hon på förskola också så där är barnen vana vid namnet. Hon använder själv det nya namnet, så det går inte att byta tillbaka nu Självklart så är jag inte så lättpåverkad normalt, men då var jag inne i en någon sorts amningshormon/nyförälder påverkan så jag kände bara en enorm stress. 

    I efterhand har jag förstått att namnet inte var lika viktigt för min man som för mig .Hade jag vetat det så hade jag varit mer tydlig med och stått på mig med ett favoritnamn jag verkligen ville ha. Så hade det sluppit bli såhär.
  • Anonym (-)
    Fri 12 Jul 2019 10:46
    #8

    Men var det typ Tindra och ni bytte till Tilda?

    Eller var det Tilda och ni bytte till Matilda?

    Alltså var det ett hittepånamn som ni bytte till ett snarlikt, men ändå inte komplett namn (mer smeknamn) eller bytte ni smeknamnet till det korrekta namnet?

    För isf har ni ju gjort rätt!

  • Anonym (A)
    Fri 12 Jul 2019 12:26
    #9
    Anonym (Konstogt) skrev 2019-07-12 08:47:05 följande:
    Tycker det är konstigt att ens byta namn på en 8mån bebis. Hur tänkte ni där? Och ja det är konstigt med 5 förnamn. Tre är för många också. Jag hade tagit bort alla utom hennes tilltalsnamn och ett mellannamn.
    Håller med
  • gbgumm­an
    Fri 12 Jul 2019 12:32
    #10

    Jag är av den uppfattningen att mer än tre namn är bara jobbigt och att tilltalsnamnet ska vara först. Men det är ju min uppfattning.

  • Anonym (-)
    Fri 12 Jul 2019 12:40
    #11

    Jag är av uppfattningen:

    Ett förnamn (tilltalsnamn)

    Ett förnamn (andranamn)

    Ett efternamn (om föräldrarna har samma efternamn så blir det enklast, annars tar man ett av föräldrarnas efternamn - blir sjukt krångligt när man ska gifta sig och behålla sina båda efternamn plus partnerns efternamn).

  • Fri 12 Jul 2019 12:50
    #12

    Säg vilka namn det är så kan jag svara på frågan i rubriken.

Svar på tråden Ta bort namn, vilket?