• Anonym (Mira)

    Har vi inte råd?!

    Hej!

    Jag och min sambo funderar på att skaffa hus, just nu bor vi i en hyresrätt med ett barn på 7 mån.

    Problemet är att min kära mor tycker att vi absolut inte har råd med det och jag skulle bara vilja ha andras syn på saken. Min sambo tjänar 25-30000 brutto (beroende på provision) och jag 24.000 (just nu föräldraledig). Vi har sedan ett billån vi betalar 3000/mån på. Inga andra lån eller skulder.

    Husen vi tittar på ligger på omkring 1.5 miljoner, renoveringsobjekt. Vi bor i en liten stad där priserna inte är så höga.

    Jag ser det inte som en omöjlighet att vi skulle ha råd?!

  • Svar på tråden Har vi inte råd?!
  • Anonym (M)

    Har ni 225 000 kr till kontantinsats, samt pengar till lagfart och pantbrev? Har ni även pengar till renovering och buffert?

    Ni skulle säkert klara av de löpnade kostnaderna, men ni måste ju ävenha sparade pengar för att kunna köpa huset.

  • Hönshjärna

    Det beror väl på...

    Hur ser er ekonomi ut? Hur bra är ni på att hålla i pengar? Man kan tjäna 100 000 kr i månaden och sätta sprätt på allt.

    Hur mycket spenderar ni av månadsinkomsten och hur mycket kan ni spara? Hur stor buffert har ni i nuläget? Hur mycket pengar har ni i aktier och värdepapper?

    Kan ni betala kontantinsats (225 000) på egen hand eller behöver ni topplån för det?

    Är ni händiga så att ni kan renovera själva eller behöver ni hantverkare till allt?

    Om ni ska äga ett hus tillsammans kan det vara bra att vara gifta ifall det händer något, då ärver ni varandra. Annars får ni se till att skriva ordentliga papper. Eftersom ni redan har barn ihop planerar ni antagligen att vara ihop i det långa loppet, så ta en runda till stadshuset och kör en borgerlig vigsel med två kompisar som vittne.

  • Pope Joan II

    Mamma? Varför har din mamma insyn i er ekonomi? Är ni väldigt unga och beroende av henne på något sätt?

  • Jemp

    För vår del blir det marginellt dyrare med hus än hyresrätt när det gäller lån och driftskostnader.

    Spontant borde ju banken bevilja det, även om alla resonerar olika. Förutsatt såklart kontantinsats.

    Vad har ni för budget för renoveringen?

  • Anonym (M)
    Pope Joan II skrev 2019-07-12 09:05:14 följande:

    Mamma? Varför har din mamma insyn i er ekonomi? Är ni väldigt unga och beroende av henne på något sätt?


    Man behöver inte ha någon särskild insyn i någons ekonomi för att förstå att de inte kommer att ha råd att köpa hus. TS kanske beklagar sig varje månad att pengarna inte räcker, eller de kanske handlar en massa skit hela tiden, berättar att de inte har råd att spara osv.

    Eller så tror mamman bara en massa, och är allmänt orolig eller missunsam.


  • Anonym (Trollet)

    Hur mycket har ni sparat? Ni ska ju betala kontantinsatsen (helst mer) och sedan ha så att det räcker för renoveringen och efter det ha en ordentlig buffert kvar.

    Sen vill jag säga att det inte är så ovanligt att folk renoverar sönder sina förhållanden. Särskilt bland de som inte har ekonomi att köpa hantverkare. Småbarnsåren är tuffa tider oavsett och ska ni renovera parallellt med det blir det inte mycket tid kvar för mys och parrelationen. Jag känner två pappor som gått in i väggen på ett otäckt sätt (depression och skrämmande fysiska symptom) pga renovering + småbarn.

  • Pope Joan II
    Anonym (M) skrev 2019-07-12 09:14:50 följande:

    Man behöver inte ha någon särskild insyn i någons ekonomi för att förstå att de inte kommer att ha råd att köpa hus. TS kanske beklagar sig varje månad att pengarna inte räcker, eller de kanske handlar en massa skit hela tiden, berättar att de inte har råd att spara osv.

    Eller så tror mamman bara en massa, och är allmänt orolig eller missunsam.


    Det är bara om man har insyn i andras ekonomi som man med säkerhet kan veta något sådant. Om ts beklagar sig eller som du skriver berättar att de inte har råd så ger det också en bild över, insyn i, deras privatekonomi.

    Jag skrev för övrigt inget om någon särskild insyn i. Jag skrev insyn i. Men du kanske tycker att det är viktigare att argumentera emot mig än det är att av ts få veta hur det ligger till.
  • Anonym (M)
    Pope Joan II skrev 2019-07-12 09:24:00 följande:
    Det är bara om man har insyn i andras ekonomi som man med säkerhet kan veta något sådant. Om ts beklagar sig eller som du skriver berättar att de inte har råd så ger det också en bild över, insyn i, deras privatekonomi.

    Jag skrev för övrigt inget om någon särskild insyn i. Jag skrev insyn i. Men du kanske tycker att det är viktigare att argumentera emot mig än det är att av ts få veta hur det ligger till.
    Nej, jag borde veta bättra än att svara på dina inlägg. Tack för att du påminde mig.


  • Pope Joan II
    Anonym (M) skrev 2019-07-12 09:29:13 följande:

    Nej, jag borde veta bättra än att svara på dina inlägg. Tack för att du påminde mig.


    Förr all del.
Svar på tråden Har vi inte råd?!