• Anonym (Känne­r ni igen det här?)
    Fri 12 Jul 2019 12:11
    809 visningar
    10 svar
    10
    809

    Varför är folk så osociala?

    Varför är folk så osociala?

    Speciellt personer som de inte lärt känna.

    Vid extremt många tillfällen har det varit så att det var typ endast jag som inledde något samtal

    Och det var inte på någon buss eller offentligt plats jag menar utan exempelvis skolklass, jobb, fest, etc

    Det är extremt svårt att få kontakt med folk om de inte friviligt börjat pratar med en. Dessutom när man väl pratar så fortsätter ofta dessa personer inte samtalet och ställer inga frågor.

    Någon gång måste ju personerna ha börjat prata med någon och sedan varandra för ingen kände varandra i början

    Känner ni igen det här?

  • Svar på tråden Varför är folk så osociala?
  • Anonym (Osoci­al)
    Fri 12 Jul 2019 12:17
    #1

    Jag har alltid varit lite introvert och därför obekväm att prata med folk. Jag reflekterar så mycket över vad jag säger att jag är rädd att säga nått opassande eller att vederbörande ändå inte lyssnar. Jag är en jäkla bra lyssnare. För jag själv får sällan komma till tals om jag tar mod till mig att berätta något.

    Hade bjudning med svägerskan igår. Hon kan verkligen prata om precis vad som helst med vem som helst. Jag kan sitta och titta på henne i beundran faktiskt, och önska att jag oxå kunde få saker att låta ointressanta saker att låta intressant utan att vara rädd för att göra bort mig.

    På jobb sitter jag alltid själv. Trivs med det.

  • Anonym (E)
    Fri 12 Jul 2019 12:26
    #2
    +1

    För att alla inte är som du. När du väl inser det så blir det enklare att förstå att människor beter sig olika. Det är också bra om du lär dig att ditt sätt att vara inte är bättre eller mer rätt än andras sätt att vara.

  • Fri 12 Jul 2019 12:29
    #3

    Vet exakt känslan, funkar bara att snacka med svenskar när man är utomlands.

  • Anonym (P)
    Fri 12 Jul 2019 12:43
    #4
    Giftskåneman skrev 2019-07-12 12:29:30 följande:

    Vet exakt känslan, funkar bara att snacka med svenskar när man är utomlands.


    Förstår precis vad du menar...
  • Anonym (ds)
    Fri 12 Jul 2019 12:46
    #5

    Du kanske inte uppfattas som en social trevlig typ utan endast jobbig. Man svarar på tilltal för att vara trevlig.

    Jag har träffat roliga människor sådär random men det handlar ju om att personkemin ska stämma någorlunda, dom flesta är bara jobbigt tjatiga.

    Var inget illa menat, många tycker säkert att du är en underbar människa. Personkemi helt enkelt.

  • Anonym (P)
    Fri 12 Jul 2019 12:50
    #6
    Anonym (E) skrev 2019-07-12 12:26:54 följande:

    För att alla inte är som du. När du väl inser det så blir det enklare att förstå att människor beter sig olika. Det är också bra om du lär dig att ditt sätt att vara inte är bättre eller mer rätt än andras sätt att vara.


    Men.... nog kan man försöka att anstränga sig liiitegrann för andra. Tänk också att svenskar är bland de ensammaste.. (och de mest ego)
  • Anonym (A)
    Fri 12 Jul 2019 12:52
    #7

    Man ska försöka att anstränga sig.

  • Fri 12 Jul 2019 13:21
    #8

    Det är väldigt typiskt svenskt att vara så. Folk är väldigt inbundna och vill inte prata med folk dom inte känner. Jag blir ganska deprimerad varje gång jag är i Sverige av den anledningen. Många verkar bara kunna prata med främlingar när dom har druckit.

  • Fri 12 Jul 2019 13:48
    #9

    Folka är ju olika.. vissa tycker säkert att du är skitjobbig som börjar prata och ställa frågor! Beror ju på hur du gör det också? Har själv varit med om att någon man inte känner börjar prata med mig som att jag är på en anställningsintervju, känns inte alls särskilt spontant och härligt, inget samtal som jag känner att jag vill fortsätta med..

    Så finns det de som bara pratar om sig själv och inte lyssnar på vad den andre svarar, då dör konversationen rätt snabbt från min sida också!

  • Anonym (P)
    Fri 12 Jul 2019 15:26
    #10
    AmericanMommy skrev 2019-07-12 13:21:03 följande:

    Det är väldigt typiskt svenskt att vara så. Folk är väldigt inbundna och vill inte prata med folk dom inte känner. Jag blir ganska deprimerad varje gång jag är i Sverige av den anledningen. Många verkar bara kunna prata med främlingar när dom har druckit.


    Håller verkligen med dig och har verkligen mått och mår dåligt av kulturen här i Sv..
Svar på tråden Varför är folk så osociala?