• Fri 12 Jul 2019 13:07
    889 visningar
    5 svar
    5
    889

    Fuktkvot 19% i konstruktion.

    Hej !

    Finns någon kunnig i ämnet vore jag evigt tacksam.
    Jag tittar just nu på ett parhus från 70-talet  som jag är väldigt intresserad av att köpa.
    Kruxet är att i besiktningsprotokollet står att man uppmätt 19% fuktkvot i regel under en tröskel mellan vardagsrum och hall. Detta kan jag inget om. 
    Är detta något vanligt eller borde jag sluta titta på detta hus direkt.

    Man har mätt även i duschrum och där var det ua.

  • Svar på tråden Fuktkvot 19% i konstruktion.
  • Anonym (ds)
    Fri 12 Jul 2019 13:45
    #1

    Man brukar säga att det kritiska fuktvärdet ligger runt 15-17% så det är ju något högt. Sen vad det beror på och hur lätt/svårt det är att åtgärda är rätt omöjligt att gissa här.

    Det kan vara en stigande siffra men behöver inte inte betyda att det är komlicerat eller dyrt, skulle låta någon kunnig titta på det på plats.

  • Thu 25 Jul 2019 10:31
    #2

    19% är ju något förhöjt, men inte superhögt. Det beror väl lite på var fukten kommer ifrån. Är det ett 70-tals hus med impregnerade, ingjutna syllar i platta på mark och fukten har vandrat underifrån hade jag personligen avstått köp. Hur luktar huset invändigt?

  • Anonym (Z)
    Thu 25 Jul 2019 11:24
    #3

    Vad är det för konstruktion på huset? Var sitter tröskeln? Är det torpargrund / krypgrund så man kan komma åt?

    Om du inte redan gjort det så ring och rådgör med den som utfört besiktningen. De brukar vara hjälpsamma och då kan du få mer detaljer.

  • Anonym (?)
    Thu 25 Jul 2019 12:45
    #4

    Hur mycket kostar det att ta bort fuktskador?

  • Mon 5 Aug 2019 13:03
    #5
    Anonym (?) skrev 2019-07-25 12:45:32 följande:

    Hur mycket kostar det att ta bort fuktskador?


    Vad kostar det att åka taxi? Hur långt är ett snöre egentligen?
Svar på tråden Fuktkvot 19% i konstruktion.