• Anonym (TS)
    Fri 12 Jul 2019 22:34
    4476 visningar
    68 svar
    68
    4476

    Förvånad över hur sent många låter sina barn vara vakna. Är jag ensam?

    Har två barn som är 11 år och 7 år. 11 åringen ska vara i säng senast 21 innan skoldag och 21.30 helger/lov. 7 åringen ska vara i säng senast 20 skoldag och 20.30 helger/lov. Vid speciella tillfällen kan de få vara vakna längre. T ex olika sammankomster eller nyår.

    Jag förvånad dock över hur många som inte har specifika läggtider. Läste senast idag en tråd på Facebook där en mamma tycker pappan låter deras 2,5 åring vara vaken för sent på hans helger då han låter henne vara vaken till midnatt. Jag tycker midnatt är alldeles för sent för ett sådant litet barn men majoriteten av de kommentarer hon fått var "Vi har inte speciella sovtider. Bara barnet kan sova de timmar den behöver.", "Tycker inte det är hela världen om barnet är uppe sent på helgerna." och "Skit i vad pappan gör, fortsätt du med dina rutiner."

    Jag ser även grannar som är ute seeent med dina små barn. Senast ikväll. När jag gick ut med hunden vid 22-tiden var grannen ute och sparkade boll med sin 2-åring. Har vänner som åker till stranden med 1,5 åring och 6-åring klockan 21 på kvällen.

    Är det bara vi som har fasta rutiner avseende sovtider? Är det vi som är knäppa som tycker midnatt är alldeles för sent för små barn? Är det bara vi som behöver lite lugn och ro och egentid på kvällen efter barnen lagt sig!?

  • Svar på tråden Förvånad över hur sent många låter sina barn vara vakna. Är jag ensam?
  • Anonym (H)
    Fri 12 Jul 2019 22:39
    #1
    +2

    Ja, det är bara ni. Endast ni i hela världen.

  • Anonym (anony­m)
    Fri 12 Jul 2019 22:41
    #2
    +2
    Anonym (TS) skrev 2019-07-12 22:34:02 följande:
    Har två barn som är 11 år och 7 år. 11 åringen ska vara i säng senast 21 innan skoldag och 21.30 helger/lov. 7 åringen ska vara i säng senast 20 skoldag och 20.30 helger/lov. Vid speciella tillfällen kan de få vara vakna längre. T ex olika sammankomster eller nyår.

    Jag förvånad dock över hur många som inte har specifika läggtider. Läste senast idag en tråd på Facebook där en mamma tycker pappan låter deras 2,5 åring vara vaken för sent på hans helger då han låter henne vara vaken till midnatt. Jag tycker midnatt är alldeles för sent för ett sådant litet barn men majoriteten av de kommentarer hon fått var "Vi har inte speciella sovtider. Bara barnet kan sova de timmar den behöver.", "Tycker inte det är hela världen om barnet är uppe sent på helgerna." och "Skit i vad pappan gör, fortsätt du med dina rutiner."
    Jag ser även grannar som är ute seeent med dina små barn. Senast ikväll. När jag gick ut med hunden vid 22-tiden var grannen ute och sparkade boll med sin 2-åring. Har vänner som åker till stranden med 1,5 åring och 6-åring klockan 21 på kvällen.

    Är det bara vi som har fasta rutiner avseende sovtider? Är det vi som är knäppa som tycker midnatt är alldeles för sent för små barn? Är det bara vi som behöver lite lugn och ro och egentid på kvällen efter barnen lagt sig!?
    Om man har barn som inte får störda rutiner av att vara uppe länge ibland så tycker jag inte att det är något problem att de åker och badar kvällstid eller är ute sent nu i semestertider förhoppningsvis tar de sovmorgon.
    Mina barn sov länge ibland framåt lunch när de var från 8-9 år och hade sommarlov
  • Fri 12 Jul 2019 22:43
    #3

    Tyvärr är ni en utrotningshotad art som inser att barn mår bra av tydliga regler och ett ordnat liv.

  • Anonym (Slapp­na av)
    Fri 12 Jul 2019 22:47
    #4
    +1

    Om inte barnen mår dåligt av de så är det väl skönt om de kan vara uppe längre så sover de längre dagen efter.

    Vi kan låta barnen vara uppe vissa helger för att mysa o kolla film. Vissa helger får de lägga sig. Man vill även ha vuxentid och ensamtid på kvällen.

    Nu under sommaren så tar man det som de kommer. Barnen i våran familj är 6 och 9. Men vi har haft så här länge och barnen mår inte ett dugg dåligt

  • gbgumm­an
    Fri 12 Jul 2019 22:47
    #5

    Så länge barnen går upp på morgonen med ett leende på läpparna så har jag inte brytt mig om när de somnar.

  • Anonym (.)
    Sat 13 Jul 2019 00:00
    #6
    +1

    När man är ledig en längre tid tycker jag inte det är hela världen om man vänder på dygnet lite. Huvudsaken att barnen får sova så många timmar som de behöver. Det räcker väl att man håller på rutinerna resten av året. 

  • Sat 13 Jul 2019 00:11
    #7

    Beror ju helt på barnen. Min trea behövde isäng i vettig tid i många år för han sov aldrig ikapp på mornarna och det blev kaos. Yngsta däremot sover som en gris på mornarna så direkt trean började kunna ta sovmorgon lät vi barnen vara vaken senare på loven.

    Skulle säga att nu är det oftast som följer.

    9 och 11-åringen isäng kring 21 på veckorna och 23 nu på lovet

    15-åringen går isäng 21:30 på skolveckorna och typ 23 nu på lovet och 13-åringen 22 på skolveckorna och 24 på lovet. 15-åringen får vara vaken längre men är kvällstrött och går självmant isäng tidigare. 13-åringen är en fena på att sova ikapp och dessutom den som klarar av att fungera/vara trevlig och bete sig som folk även med någon natta mindre sömn så han har jag nästan slutat lägga mig i.

  • Anonym (Hanna­)
    Sat 13 Jul 2019 06:38
    #8

    Vi har tydliga tider med våra barn som är 5 och 3 år. Är det förskola dagen efter så ligger de i sängen 19.30. Är det semester som nu så får de vara vakna till senast 21.

  • Anonym (Iblan­d.)
    Sat 13 Jul 2019 07:30
    #9

    När våra barn var yngre, då den äldsta var 9 år och yngsta 6 år hade de läggtider även på sommarlov/jullov och helger. Senast 21.30. På skoldagar kl 19.30-20.00.

    Idag är de 9 och 12 år gamla. På skoldagar ska de lägga sig 20.00. Den stora får läsa/ha paddan till 20.45. Sen 21 ska det vara tyst.

    På sommaren, nu har vi precis fått semester så gör man som man vill. Vill en lägga sig 21,23,01 gör en det. Det funkar bra hos oss att skjuta dygnet lite granna. Det är sommarlov för oss. Göra lite som en vill.

  • Sat 13 Jul 2019 07:34
    #10

    Det är klart att det inte bara är ni men det har aldrig varit vi. Jag har inte haft den typen av regel och rutinstyrd tillvaro för och med barnen. Obehövligt för oss/dem.

Svar på tråden Förvånad över hur sent många låter sina barn vara vakna. Är jag ensam?