• Anonym (Föräl­der)
    Sun 14 Jul 2019 20:08
    436 visningar
    15 svar
    15
    436

    7-åring som kör med utpressning

    Tänkte stämma av lite med er som har barn i 7-årsåldern. Är det vanligt att barn i den här åldern försöker spela ut en och köra med utpressningsmetoder? Tex om barnet inte lyssnar när man sagt till flera gånger att hen får sluta hoppa i soffan och istället säger ?jag slutar bara hoppa om jag får godis?.

  • Svar på tråden 7-åring som kör med utpressning
  • Sun 14 Jul 2019 20:10
    #1

    En av mina har använt det frekvent.

  • Anonym (.)
    Sun 14 Jul 2019 20:12
    #2
    +1

    Det har hänt några gånger men hon verkar ha slutat eftersom det inte var så effektivt. Det blev mer så att jag tex svarade:"det blir inget godis, men slutar du inte hoppa kanske det inte blir ipad imorgon heller".

  • Anonym (min med)
    Sun 14 Jul 2019 20:40
    #3

    Min 7-åring kör med det med. Eller försöker ibland utan att lyckas såklart. Jävligt irriterande.

  • Anonym (-)
    Sun 14 Jul 2019 20:42
    #4
    -1

    Nej. Det låter som ett misslyckande.

  • Sun 14 Jul 2019 20:42
    #5

    Jodå, det är vanligt i den åldern...
    Mina har kört med utpressning som drabbat dem själva av typen: "om jag inte får godis idag tänker jag aldrig mer äta godis"
    När man går med på det så kommer tårarna...
    "Då är det ditt fel att jag aldrig får något gott och blir ledsen för det"

  • Sun 14 Jul 2019 21:29
    #6

    Jodå, de har försökt men misslyckats. De ger upp det ganska snabbt när det inte fungerar.

  • Anonym (.)
    Sun 14 Jul 2019 21:32
    #7

    Hon har försökt med "om jag inte får göra det så flyttar jag hemifrån!". Det är ju lite sött förstås. Jag har svarat "vad tråkigt. Jag gillar att bo med dig, men vi får väl hälsa på varandra istället". Utpressningen fungerar såklart inte.

  • Sun 14 Jul 2019 21:37
    #8
    +1
    Anonym (-) skrev 2019-07-14 20:42:12 följande:

    Nej. Det låter som ett misslyckande.


    Det är inte ett misslyckande att barnen utforskar nya metoder att få sin vilja igenom. Det innebär endast att man har smarta och fantasifulla barn som det antagligen kommer gå ganska bra för i livet.

    Att däremot ge efter på deras små terroristfasoner är en annan sak...
  • Anonym (-)
    Sun 14 Jul 2019 21:41
    #9
    -2
    IceKitten skrev 2019-07-14 21:37:27 följande:

    Det är inte ett misslyckande att barnen utforskar nya metoder att få sin vilja igenom. Det innebär endast att man har smarta och fantasifulla barn som det antagligen kommer gå ganska bra för i livet.

    Att däremot ge efter på deras små terroristfasoner är en annan sak...


    Du får gärna tro att det är så, om det gör dig glad.
  • Anonym (G)
    Sun 14 Jul 2019 21:46
    #10

    Jag fick stopp endast med följande metod:

    Du får skärmförbud 24h om du inte slutar. För varje försök att upprepa utpressningen la jag på 24h.

    Han lärde sig den hårda vägen att konsekvenserna blir stora om man är olydig och inte kan bete sig som folk.

  • Anonym (Inte okej!)
    Sun 14 Jul 2019 23:14
    #11

    Om det har funkat för barnet nångång då fortsätter han/hon med det! DET ÄR ABSOLUT INTE OKEJ!

    Mina barn är 11 och 7 och kan nog minnas att det hände någongång men då satte jag stop TYDLIGT och att det inte är okej. Att de slutar me det de håller på med föratt det inte är en tillåten handling och det behöver man inte få godis för.

    Brukar däremot belöna barnet självmant nångång då och då och det tycker jag är både bra och okej men inte att de kräver det själva för då kan det bli många jobbiga år där barnet bestämmer och styr.

    Sätt stopp det är du som styr!

  • Anonym (A)
    Mon 15 Jul 2019 12:23
    #12
    lövet2 skrev 2019-07-14 21:29:47 följande:
    Jodå, de har försökt men misslyckats. De ger upp det ganska snabbt när det inte fungerar.
    Samma här.
  • sextio­talist
    Mon 15 Jul 2019 12:28
    #13

    Det är väl nästan normalt. Man testar om det fungerar, det fungerade inte här hemma, men likväl försökte sonen varje gång han ville något och det inte gick igenom.
    Jag såg det som ett första steg att lära sig förhandla, även om det inte var det smartaste sättet.
    Jag kontrade med "det är inte förhandlingsbart" eller du får argumentera smartare om jag ska lyssna på dig. Det senare om det var något jag kunde förhandla om.

  • Mon 15 Jul 2019 12:42
    #14
    sextiotalist skrev 2019-07-15 12:28:25 följande:

    Det är väl nästan normalt. Man testar om det fungerar, det fungerade inte här hemma, men likväl försökte sonen varje gång han ville något och det inte gick igenom.
    Jag såg det som ett första steg att lära sig förhandla, även om det inte var det smartaste sättet.
    Jag kontrade med "det är inte förhandlingsbart" eller du får argumentera smartare om jag ska lyssna på dig. Det senare om det var något jag kunde förhandla om.


    Precis. Jag ser det som ett försök att förhandla och tala för sin egen sak. Givetvis går jag inte med på utpressning, men att resonera och argumentera för sin sak är något vi uppmuntrar.
  • Mon 15 Jul 2019 12:57
    #15

    Jodå, 7-åringen har försökt den metoden kanske två gånger! Minns inte om det var godis, men jag sa att det blir inget X? alls nästa gång om du inte slutar. Sen hade jag ett samtal om vad utpressning är och att det inte är ok. Det har hjälpt.

Svar på tråden 7-åring som kör med utpressning