• Anonym (Sjukt­.)
    Mon 15 Jul 2019 16:05
    3676 visningar
    112 svar
    112
    3676

    Barn som aldrig är ledigt, förälder lever livet!

    Måste få lite input!

    Min sambos syster är ensamstående och har ett barn som är 5 år.

    Hon är sjukskriven sedan ett år tillbaka för adhd, hon orkar inte jobba.

    Men ändå lever hon loppan varje dag, det är shoppingturer med vänner och sådär.

    Samtidigt som detta sker lämnar hon sin son på dagis varje dag från 8-17.

    Har egentligen inte reflekterat över detta alls tills idag då jag såg att hon satt i sin plantering (vi bor grannar hus till hus) och hennes son har jag inte sett på flera dagar.

    (Våra barn brukar leka tillsammans med andra grannbarn).

    Frågade då min sambo vart barnens kusin är och fick då av att hennes son går på sommardagis och kommer således inte vara ledig en enda dag i sommar.

    Tycker verkligen synd om honom, och hans mamma lämnar alltså honom hela dagarna medans hon åker och badar, solar osv.

    Hur hade ni tänkt över denna situationen?

  • Svar på tråden Barn som aldrig är ledigt, förälder lever livet!
  • Anonym (Blaha­)
    Tue 16 Jul 2019 11:21
    #51
    Anonym (Fyyy) skrev 2019-07-16 10:57:57 följande:

    Fyfan! Vissa borde anmälas till socialen. Barn behöver också semester. I Göteborg i alla fall krävs arbetsintyg gällande plats på sommarförskola, allt annat nekas. Om ett barn trots allt behöver vara på sommarförskola pga att föräldern/föräldrarna inte får godkänd semester så bör barnet ha en sammanhängande semester någon annan gång under året. Jag hade gjort en anonym anmälan för så ska det inte få gå till!


    Varför anmäla anonymt?
    Vågar du inte stå för din åsikt?
  • Gameof­throne­s
    Tue 16 Jul 2019 12:33
    #52

    Varför ska man anmäla till sociala myndigheter hela tiden? Det är många som tar den slutsatsen. Ser man barn gul och blåslagna varje dag och ser ett mönster går det bra på dagis? /skola. Då skulle jag reagera. Man behöver inte vara slagen hemma, det kan vara mamman som mår psykiskt dåligt också. Vet ej om det är en pappa eller par av samma kön som har vårdnaden. Ena partner verkar inte finnas där för familjen. Så den kan man utesluta eftersom personen kom inte på tal från TS.

    Jag ville komma till barn som leker fullt ut och personal ser inga problem ska man inte lägga sig i. Prata istället för gå bakom ryggen. Va en bra granne istället. Det kommer gynna dig.

  • Anonym
    Tue 16 Jul 2019 13:56
    #53
    Anonym (Blaha) skrev 2019-07-16 11:21:43 följande:

    Varför anmäla anonymt?

    Vågar du inte stå för din åsikt?


    Varför skriver du anonymt? Vågar du inte stå för din åsikt?
  • Anonym (Blaha­)
    Tue 16 Jul 2019 13:59
    #54
    Anonym skrev 2019-07-16 13:56:21 följande:

    Varför skriver du anonymt? Vågar du inte stå för din åsikt?


    Jag har inte anmält någon till soc.

    Att snacka skit i ett forum är inte jämförbart.
  • Anonym (jo)
    Tue 16 Jul 2019 14:29
    #55
    Anonym (N) skrev 2019-07-16 10:50:18 följande:
    Verkar inte gå någon nöd på henne. Hon flänger ju runt på stranden och annat. Borde istället arbetsträna.
    Det är hennes behandlande läkare som avgör när det är dags att arbetsträna, inte du.
  • Anonym
    Tue 16 Jul 2019 14:37
    #56
    Anonym (Blaha) skrev 2019-07-16 13:59:55 följande:

    Jag har inte anmält någon till soc.

    Att snacka skit i ett forum är inte jämförbart.


    Det är däremot roligt.

    Det finns för övrigt bra anledningar till att göra orosanmälan anonym i vissa fall.
  • Anonym (67899­)
    Tue 16 Jul 2019 14:47
    #57
    Anonym (Förskollärare och mamma) skrev 2019-07-16 10:02:14 följande:

    I kommunen jag arbetar som förskollärare skall vi automatiskt göra en anmälan till socialtjänsten om ett barn inte haft 4 sammanhängande veckor ledigt under senaste året. Det måste inte ske på sommaren men när barnet gått 11 månader utan 4 veckors sammanhängande ledighet måste de ske.

    Barn har rätt till ledighet.


    I vilken kommun arbetar du?
  • Anonym (67899­)
    Tue 16 Jul 2019 14:47
    #58
    Anonym (Förskollärare och mamma) skrev 2019-07-16 10:02:14 följande:

    I kommunen jag arbetar som förskollärare skall vi automatiskt göra en anmälan till socialtjänsten om ett barn inte haft 4 sammanhängande veckor ledigt under senaste året. Det måste inte ske på sommaren men när barnet gått 11 månader utan 4 veckors sammanhängande ledighet måste de ske.

    Barn har rätt till ledighet.


    I vilken kommun arbetar du?
  • Anonym (Blaha­)
    Tue 16 Jul 2019 15:18
    #59
    Anonym skrev 2019-07-16 14:37:40 följande:
    Det är däremot roligt.

    Det finns för övrigt bra anledningar till att göra orosanmälan anonym i vissa fall.
    Är det så i fallet inlägg #50 tycker du?
    För det var det jag kommenterade.

    Att det kan vara befogat i andra fall säger jag inget om.
  • Anonym (Folk är inte kloka)
    Tue 16 Jul 2019 15:23
    #60
    +1

    Du verkar inte helt normal som bara går efter ditt eget tyckande och inte kan sätta sig in i vad som exempelvis är bäst för en familj eller vad barnet trivs med.

    Mina barn går 9-18.30 året om även sommarfritids för att vi jobbar så. Driver eget och sommarn är dessutom högsäsong. Och jag kan lova dig att barnen har det bättre på fritids än att sitta och Uggla på firman en hel dag och då stirra på en dator eller padda i tio timmar.


    Anonym (Fyyy) skrev 2019-07-16 10:57:57 följande:

    Fyfan! Vissa borde anmälas till socialen. Barn behöver också semester. I Göteborg i alla fall krävs arbetsintyg gällande plats på sommarförskola, allt annat nekas. Om ett barn trots allt behöver vara på sommarförskola pga att föräldern/föräldrarna inte får godkänd semester så bör barnet ha en sammanhängande semester någon annan gång under året. Jag hade gjort en anonym anmälan för så ska det inte få gå till!


Svar på tråden Barn som aldrig är ledigt, förälder lever livet!