• Anonym (Sjukt­.)
    Mon 15 Jul 2019 16:05
    3611 visningar
    112 svar
    112
    3611

    Barn som aldrig är ledigt, förälder lever livet!

    Måste få lite input!

    Min sambos syster är ensamstående och har ett barn som är 5 år.

    Hon är sjukskriven sedan ett år tillbaka för adhd, hon orkar inte jobba.

    Men ändå lever hon loppan varje dag, det är shoppingturer med vänner och sådär.

    Samtidigt som detta sker lämnar hon sin son på dagis varje dag från 8-17.

    Har egentligen inte reflekterat över detta alls tills idag då jag såg att hon satt i sin plantering (vi bor grannar hus till hus) och hennes son har jag inte sett på flera dagar.

    (Våra barn brukar leka tillsammans med andra grannbarn).

    Frågade då min sambo vart barnens kusin är och fick då av att hennes son går på sommardagis och kommer således inte vara ledig en enda dag i sommar.

    Tycker verkligen synd om honom, och hans mamma lämnar alltså honom hela dagarna medans hon åker och badar, solar osv.

    Hur hade ni tänkt över denna situationen?

  • Svar på tråden Barn som aldrig är ledigt, förälder lever livet!
  • Anonym (67899­)
    Wed 17 Jul 2019 13:52
    Marie7 skrev 2019-07-17 09:52:10 följande:

    Tycker den här tråden spårar ur. Alla har rätt till sin åsikt ja. Strunt samma vad barnkonventionen säger som en person här hänger upp sig på att jag nämt. BARN BEHÖVER VARA LEDIGA FRÅN FÖRSKOLAN! Jag skulle fortsätta göra orosanmälan tills socialen verkligen gör något. Det är skamligt att läsa hur mamman beter sig. Anmäl henne till försäkringskassan! Adhd kan man fungera normalt med. Det finns mediciner! Om pojken nu kommer till er för att få mat är det ett stort skäl till anmälan! Hon försummar honom. ANMÄL FÖR BARNETS SKULL.


    Klart att alla har rätt till en åsikt, men varför göra en hemsnickrad tolkning och hänvisa till barnkonventionen när den inte är relevant?
  • Anonym (Folk är inte kloka)
    Wed 17 Jul 2019 14:00

    Finns nog förresten ingen sjukskriven som kan påstå att den ?lever livet? som ts så fint utrycker det. Sen tror jag inte att det rör sig om speciellt mycket shopping heller då man inte blir det av sjukersättning.

    Min sambo är hemma men barnet har heltid 9-18.30 på förskolan ändå eftersom vi går efter mina arbetstider och jag kan behöva honom när som under dagen utan barn

  • Anonym (Sjukt­.) Trådstartaren
    Wed 17 Jul 2019 14:19
    Anonym (A) skrev 2019-07-17 10:28:55 följande:

    Eh nej, det du kallar lathet är liksom en del av hennes problematik. När hon säger att hon inte kan jobba med sånt som tråkar ut henne så handlar det inte om att hon är lat, det handlar om att hon verkligen inte kan. Hjärnan fungerar annorlunda med adhd, du får inte de endorfiner du behöver, och det påverkar också arbetsminnet vilket gör många jobb svåra. ADHD/ADD varierar mycket, man kan fungera bra trots sin nedsättning men man kan också vara oförmögen att ha ett vanligt jobb, som sagt är samsjuklighet också vanligt vilket det låter som att hon kan ha. 

    Jag förstår att hon inte vill ta hjälp av dig och din man om ni har inställningen att hon är lat, fuskar och är en dålig mamma. Tråkigt nog går det ut över barnet, men ni är två friska människor och bör kunna hantera era egna känslor och svälja kritiken om det är till hjälp för honom. 


    Jag har själv liksom min man också adhd så är mycket väl medveten om vilka svårigheter man kan ha, men det finns också något som heter ansvar. Man kan ta ansvar för sin diagnos, få hjälp med svårigheter. Har man inte det intresset att lära sig leva med sin diagnos så blir det väldigt svårt att hantera vardagen.

    Hon har definitivt inte samsjuklighet, du verkar ju inte läsa vad jag skriver?!

    Ingen har haft den inställningen innan, vi har hjälpt henne massor men vi har själva 3 barn och heltidsjobb.

    Då är man inte alltid tillgänglig, jag kommer inte svara mer på dina kommentarer nu!
  • Anonym (Tyvär­r)
    Wed 17 Jul 2019 14:22
    sextiotalist skrev 2019-07-15 16:08:33 följande:

    Det där låter som nästas som lite uppdiktat. för är det som du beskriver, så hade nog dagiset lämnat in en orosanmälan


    Är nog vanligare än man tror. Hade en granne förut där pojken gick på förskola 8-17 varje dag, medan mamman va hemma (sjukskriven). Socialen va redan inblandad då pojken hade stödfamilj varannan helg, men medan han va på förskolan så va mamman iväg och shoppade, fika, tränade osv.
  • Anonym (67899­)
    Wed 17 Jul 2019 14:28
    Anonym (Sjukt.) skrev 2019-07-17 14:19:36 följande:

    Jag har själv liksom min man också adhd så är mycket väl medveten om vilka svårigheter man kan ha, men det finns också något som heter ansvar. Man kan ta ansvar för sin diagnos, få hjälp med svårigheter. Har man inte det intresset att lära sig leva med sin diagnos så blir det väldigt svårt att hantera vardagen.

    Hon har definitivt inte samsjuklighet, du verkar ju inte läsa vad jag skriver?!

    Ingen har haft den inställningen innan, vi har hjälpt henne massor men vi har själva 3 barn och heltidsjobb.

    Då är man inte alltid tillgänglig, jag kommer inte svara mer på dina kommentarer nu!


    Tja, funktionsnivån inom ADHD varierar, både mellan olika personer och för samma person över tid.

    Det borde du väl veta, om du har ADHD själv. Återigen, har du sett formuleringarna för hennes sjukskrivning?
  • Anonym (67899­)
    Wed 17 Jul 2019 14:28
    Anonym (Sjukt.) skrev 2019-07-17 14:19:36 följande:

    Jag har själv liksom min man också adhd så är mycket väl medveten om vilka svårigheter man kan ha, men det finns också något som heter ansvar. Man kan ta ansvar för sin diagnos, få hjälp med svårigheter. Har man inte det intresset att lära sig leva med sin diagnos så blir det väldigt svårt att hantera vardagen.

    Hon har definitivt inte samsjuklighet, du verkar ju inte läsa vad jag skriver?!

    Ingen har haft den inställningen innan, vi har hjälpt henne massor men vi har själva 3 barn och heltidsjobb.

    Då är man inte alltid tillgänglig, jag kommer inte svara mer på dina kommentarer nu!


    Tja, funktionsnivån inom ADHD varierar, både mellan olika personer och för samma person över tid.

    Det borde du väl veta, om du har ADHD själv. Återigen, har du sett formuleringarna för hennes sjukskrivning?
  • Wed 17 Jul 2019 14:55

    Men jösses.... Mamman är SJUK. Lägg din avund åt sidan och stötta henne och barnet istället!

  • Anonym (A)
    Wed 17 Jul 2019 15:24
    Anonym (Sjukt.) skrev 2019-07-17 14:19:36 följande:
    Jag har själv liksom min man också adhd så är mycket väl medveten om vilka svårigheter man kan ha, men det finns också något som heter ansvar. Man kan ta ansvar för sin diagnos, få hjälp med svårigheter. Har man inte det intresset att lära sig leva med sin diagnos så blir det väldigt svårt att hantera vardagen.

    Hon har definitivt inte samsjuklighet, du verkar ju inte läsa vad jag skriver?!

    Ingen har haft den inställningen innan, vi har hjälpt henne massor men vi har själva 3 barn och heltidsjobb.

    Då är man inte alltid tillgänglig, jag kommer inte svara mer på dina kommentarer nu!

    Om du själv har ADHD är du väl förhoppningsvis medveten om att det varierar enormt mycket mellan individer samt att medicin inte hjälper alla så att du klarar livet med 3 barn och jobb innebär på intet sett att hon också gör det.


    Jag har också adhd och klarade av att gå ur gymnasiet med höga betyg, mitt syskon som fungerar väldigt dåligt klarar knappt av att gå till skolan än mindre utföra något skolarbete. Så din man har väl turen att vara högfungerande medan hans syster inte är det. Fy fasen så sorgligt att du själv har adhd och ändå dömer henne för svårigheter du vet att hon inte rår för. 

  • Gameof­throne­s
    Wed 17 Jul 2019 15:34

    Jag tycker att du kan försöka få kontakt med anhörig. Hon behöver hjälp. Barnen tycker att det inte är onormalt att fråga om mat för dem kan ha blivit tillsagda från mamman eller er att ni säger ngt til barnen. Att det är bara och komma.

    Försök och prata med henne. Luska ut anhöriga från hennes mobil. Har ni Facebook? Kika in där? Det finna alltid länk. Gör det. Att hålla på anmäla folk hit och dit. Det är bara löjligt. Har nämnt det tidigare. Man kan hjälpa människor utan o ch hålla på fjanta runt med anmälan.

    Det finns andra vägar.

  • Anonym (A)
    Wed 17 Jul 2019 16:42
    Gameofthrones skrev 2019-07-17 15:34:14 följande:

    Jag tycker att du kan försöka få kontakt med anhörig. Hon behöver hjälp. Barnen tycker att det inte är onormalt att fråga om mat för dem kan ha blivit tillsagda från mamman eller er att ni säger ngt til barnen. Att det är bara och komma.

    Försök och prata med henne. Luska ut anhöriga från hennes mobil. Har ni Facebook? Kika in där? Det finna alltid länk. Gör det. Att hålla på anmäla folk hit och dit. Det är bara löjligt. Har nämnt det tidigare. Man kan hjälpa människor utan o ch hålla på fjanta runt med anmälan.

    Det finns andra vägar.


    TS är alltså anhörig (gift med kvinnans bror) men sitter och tjurar för att hon tycker att mamman minsann är lat och lever loppan.
  • Gameof­throne­s
    Wed 17 Jul 2019 17:41
    Anonym (A) skrev 2019-07-17 16:42:06 följande:

    TS är alltså anhörig (gift med kvinnans bror) men sitter och tjurar för att hon tycker att mamman minsann är lat och lever loppan.


    Tack har missat det. Har bara uggnat igenom.

    Familjeproblem. Då är det annat svar ifrån mig.
  • Gameof­throne­s
    Wed 17 Jul 2019 17:47
    -1

    Ni måste göra ngt intervention familjegrej gärna med vänner som tycker likadant och vill hjälpa till. Ni måste säga vad ni tycker och tänker. Detta är för barnens skull och mamman för att få bästa hjälpen hon ska få.

    Ni lånar ut pengar? Mat kanske annan sak, tolkningsfråga.

    Ni är medberoende ni måste lägga ut resurser till ngn som kan hjälpa henne. Jag tror att hon vet vad hon gör och ni hjälper alltid mamman.

    Visa andra bullar nu. Säg till sista gången. Håll det hårt. Ser du att hon shoppar hela tiden, dina ord. Du vet att hon får pengar när pengarna kommer säg till dagen innan du kommer inte gå hjälp med mat eller annat. Va konsekvent.

Svar på tråden Barn som aldrig är ledigt, förälder lever livet!