• Anonym (Vad är rätt väg?)
    Mon 15 Jul 2019 17:33
    361 visningar
    19 svar
    19
    361

    Vad är rätt väg när det gäller barn, mat, kropp och vikt egentligen?

    Jag är tjock, varit hela mitt vuxna liv. Försöker ofta gå ner i vikt men har ett stört ätbeteende så kämpar i uppförsbacke. Min man är mindre tjock men också överviktig. Även han lite stört ätbeteende, överäter lätt.

    Två barn i skolåldern. Helt normalviktiga.

    Vi kämpar mycket för att de ska få lite bättre matvanor än oss. Men åtminstone ena barnet har samma förtjusning i kolhydrater som kakor, godis, mackor, hamburgare, pommes frites osv och besatthet av sött som vi själva alltid haft. Barnen är också rätt kinkiga och vill sällan prova nya grönsaker osv.

    Försöker äta hemlagad mat från grunden de flesta middagarna. Mycket grönsaker osv. Men blir så klart även halvfabrikat ibland och snabbmat ibland.

    Vi håller nere godis och snacks, har inte fredagsmys och lördagsgodis. Utan låter barnen köpa godis någon gång när det känns som ett rätt tillfälle, typ vi vill ha en myskväll med film osv. Äter sällan efterrätt. Nu på sommaren äter barnen glass rätt ofta men inte på vintern. Försöker alltid styra så de ska äta rimliga mängder med godis, glass och kakor när de får sånt. Ältar ständigt med mig själv eller med min man vad som är ok och inte att ge barnen.

    Båda barnen sportar och rör sig mycket.

    Vänner på besök några dagar. Båda vuxna långa och smala, alltid varit. Deras barn har samma kroppstyper, naturligt smala. Äter inga stora mängder mat. Men får utan tvekan tre glasskulor när våra barn får en (och ändå var nöjda med det så det var ingen konflikt). Och det framgår att den familjen äter chips och liknande varje helg, som mys kanske lite före middagen osv.

    Alltså så himla svårt. Hur vet man om man tänker rätt och gör rätt? Jag vill så himla gärna att mina barn ska slippa slåss mot övervikten som jag gjort sen tonåren. Och jag ser att vårt ena barn gärna äter fem kakor varje gång och gärna skulle baka kakor varje vecka. Eller köpa godis varje helg. Osv osv. Inget naturligt stopp alltså.

    Och de har ju sannolikt våra kroppstyper med lätt att lägga på sig övervikt även om de klarat sig så här långt. Och vi försöker verkligen prata med dem om vad kroppen behöver och inte men vi pratar ALDRIG om vikt.

    Hur ska man tänka och göra egentligen?

    Vi gör ju tvärtemot våra vänner när det gäller barnen men det är de som är smala och inte vi...

  • Svar på tråden Vad är rätt väg när det gäller barn, mat, kropp och vikt egentligen?
  • Anonym (Qwert­y)
    Mon 15 Jul 2019 19:28
    #1

    Finns människor som kan vräka i sig vad som helst och ändå se ut som en sytråd. Fortsätt du med att lära dina barn vad som är nyttigt och att man äter onyttiga saker med måtta.

  • Anonym (Vad är rätt väg?) Trådstartaren
    Wed 17 Jul 2019 13:57
    #2

    Fler som vill komma med tankar?

  • Anonym (Ida)
    Wed 17 Jul 2019 14:06
    #3

    Ni tänker ju rätt, samtidigt är det något som gör att ni ändå är överviktiga.
    Och det är inte träning, för det är nästan uteslutande kosten som påverkar vår vikt. Träning och rörelse är viktigt och aldrig förgäves, alla mår bra av att röra på sig. Men det är inte det viktigaste ur viktsynpunkt.

    För enkelhetens skull och för att inte missbedöma hur mycket ni äter (?) kanske ni ändå skulle införa fredagsmys och lördagsgodis. Så att det inte blir undantagen ni lever på om du förstår hur jag menar?
    Ett undantag kan lätt bli en kaka till och en liten glass efter promenaden till ICA. Och sen när ni summerar veckan så inser ni att ni ätit sötsaker varje dag.

    Om inte annat för att stärka barnen i att man visst får äta ditt och datt men inte alltid. Saft, läsk och kakor när det är kalas, lite chips eller popcorn på fredagen och godis på lördagen. Punkt.
    Unnar man sig sen en pingvinstång efter storhandlingen NÅN GÅNG och är lite busig och hemlig med det så får det väl vara. Men annars håller man sig till fredag/lördag.

    Mina barn är också såna att om jag frågar "vill ni ha chips" så säger de ja. Frågar jag om vi ska göra morotsstavar med dipp så säger de också ja. Alltså är det jag som vuxen som bestämmer för än så länge är de lika glada oavsett.

    Vi har också alltid haft som rutin på lördagarna att vi köper lördagsgodiset tillsammans och då går eller cyklar vi (beroende på åldrarna) till en affär som ligger längre bort än vårt närmsta snabbköp. Oftast blir det att vi drar vid 10 och är hemma till lunch. Det blir en utflykt, vi stannar i lekparker och tittar på saker på vägen. Och sen får man köpa lite godis.

  • Anonym (Vad är rätt väg?) Trådstartaren
    Sun 21 Jul 2019 15:11
    #4
    Anonym (Ida) skrev 2019-07-17 14:06:24 följande:
    Ni tänker ju rätt, samtidigt är det något som gör att ni ändå är överviktiga.
    Och det är inte träning, för det är nästan uteslutande kosten som påverkar vår vikt. Träning och rörelse är viktigt och aldrig förgäves, alla mår bra av att röra på sig. Men det är inte det viktigaste ur viktsynpunkt.

    För enkelhetens skull och för att inte missbedöma hur mycket ni äter (?) kanske ni ändå skulle införa fredagsmys och lördagsgodis. Så att det inte blir undantagen ni lever på om du förstår hur jag menar?
    Ett undantag kan lätt bli en kaka till och en liten glass efter promenaden till ICA. Och sen när ni summerar veckan så inser ni att ni ätit sötsaker varje dag.

    Om inte annat för att stärka barnen i att man visst får äta ditt och datt men inte alltid. Saft, läsk och kakor när det är kalas, lite chips eller popcorn på fredagen och godis på lördagen. Punkt.
    Unnar man sig sen en pingvinstång efter storhandlingen NÅN GÅNG och är lite busig och hemlig med det så får det väl vara. Men annars håller man sig till fredag/lördag.

    Mina barn är också såna att om jag frågar "vill ni ha chips" så säger de ja. Frågar jag om vi ska göra morotsstavar med dipp så säger de också ja. Alltså är det jag som vuxen som bestämmer för än så länge är de lika glada oavsett.

    Vi har också alltid haft som rutin på lördagarna att vi köper lördagsgodiset tillsammans och då går eller cyklar vi (beroende på åldrarna) till en affär som ligger längre bort än vårt närmsta snabbköp. Oftast blir det att vi drar vid 10 och är hemma till lunch. Det blir en utflykt, vi stannar i lekparker och tittar på saker på vägen. Och sen får man köpa lite godis.
    Tack för svar! Jag är helt med på att det är maten framför rörelsen som gör mest skillnad. Men samtidigt kan ju barn röra sig rätt mycket på en dag så det är ju inte som en vuxen som går på en halvtimmas promenad och sitter resten av dagen.

    Barnen äter en hel del glass och godis så här på semestern. Men annars gör vi inte det. Den läsk som finns hemma (jag är tyvärr lite beroende) är enbart lightläsk så även om de får del av min ovana att dricka mycket läsk så är det i alla fall inte socker i.

    Våra barn gillar också grönsaksstavar som snacks. De är väldigt förtjusta i att sitta och äta något och se på tv (tyvärr en vana vi redan lyckats överföra på dem tydligen). Men vi har som sagt sällan chips eller godis, de äter gärna äppelklyftor, grönsaksstavar osv. Vi har haft svårt att hitta bra frukostar, blir lätt för mycket ljust bröd med hög sockerhalt. Men vi har väldigt sällan juice till måltiderna och liknande sockerkällor.
  • Anonym (Eva)
    Sun 21 Jul 2019 15:50
    #5

    Såhär tycker jag:

    1 Gör inte godis och mat till en grej man är ängslig över, lär inte ut att ha ångest över mat och vikt. Säg aldrig att dom bara får en portion, kan bli tjocka, berätta att du lidit av övervikt osv.

    2. Fortsätt med era sunda levnadsvanor utan att prata om det. Påpeka inte att maten är nyttig osv. Bara lev så utan att göra en grej av det.

    3. Låt dom äta mer när vännerna är på besök så dom inte undrar varför dom måste äta mindre. Det är ju inte en del av vardagen att dessa vänner är på besök ändå.

    4. Gör mycket fysiskt aktivt ihop som familj. Åk och vandra ihop, simma, rid på turridning, spela brännboll osv.

  • Anonym (Eva)
    Sun 21 Jul 2019 15:52
    #6
    Anonym (Ida) skrev 2019-07-17 14:06:24 följande:

    Ni tänker ju rätt, samtidigt är det något som gör att ni ändå är överviktiga.

    Och det är inte träning, för det är nästan uteslutande kosten som påverkar vår vikt. Träning och rörelse är viktigt och aldrig förgäves, alla mår bra av att röra på sig. Men det är inte det viktigaste ur viktsynpunkt.

    För enkelhetens skull och för att inte missbedöma hur mycket ni äter (?) kanske ni ändå skulle införa fredagsmys och lördagsgodis. Så att det inte blir undantagen ni lever på om du förstår hur jag menar?

    Ett undantag kan lätt bli en kaka till och en liten glass efter promenaden till ICA. Och sen när ni summerar veckan så inser ni att ni ätit sötsaker varje dag.

    Om inte annat för att stärka barnen i att man visst får äta ditt och datt men inte alltid. Saft, läsk och kakor när det är kalas, lite chips eller popcorn på fredagen och godis på lördagen. Punkt.

    Unnar man sig sen en pingvinstång efter storhandlingen NÅN GÅNG och är lite busig och hemlig med det så får det väl vara. Men annars håller man sig till fredag/lördag.

    Mina barn är också såna att om jag frågar "vill ni ha chips" så säger de ja. Frågar jag om vi ska göra morotsstavar med dipp så säger de också ja. Alltså är det jag som vuxen som bestämmer för än så länge är de lika glada oavsett.

    Vi har också alltid haft som rutin på lördagarna att vi köper lördagsgodiset tillsammans och då går eller cyklar vi (beroende på åldrarna) till en affär som ligger längre bort än vårt närmsta snabbköp. Oftast blir det att vi drar vid 10 och är hemma till lunch. Det blir en utflykt, vi stannar i lekparker och tittar på saker på vägen. Och sen får man köpa lite godis.


    Du har fel. Man behöver inte göra fel alls för att fortsätta vara överviktig när man redan blivi det. Man måste ligga på minus en lång tid för att gå ner och bli av med 30 kg, inget som händer för att man äter nyttigt och tränar. Man måste banta och i princip svälta en tid och sen stabilisera en lång tid innan det går att bara äta nyttigt och träna igen.
  • Anonym (Ida)
    Mon 22 Jul 2019 08:25
    #7
    Anonym (Eva) skrev 2019-07-21 15:52:39 följande:
    Du har fel. Man behöver inte göra fel alls för att fortsätta vara överviktig när man redan blivi det. Man måste ligga på minus en lång tid för att gå ner och bli av med 30 kg, inget som händer för att man äter nyttigt och tränar. Man måste banta och i princip svälta en tid och sen stabilisera en lång tid innan det går att bara äta nyttigt och träna igen.
    Då tänker vi olika.
    Samtidigt om du läser mitt svar så skriver jag att ts tänker rätt. Men att tänka rätt och till 100% vara sanningsenlig med att göra rätt. Det är inte samma sak.
    Det är otroligt svårt att göra studier på kost och viktnedgång just därför, för folk har svårt både att vara ärlig med vad de äter/ätit och bedöma vikt/volym/mängd på det man ätit. Hur stor kycklingfilé? Hur många dl ris? Hur mycket sallad?

    Det finns undantag sen såklart. Det finns sjukliga tillstånd som gör det svårt för en individ att minska i vikt. Dessa är dock undantag. Lider man av sådana tillstånd gör man bäst i att söka läkarvård OM man först har försökt att minska sin vikt själv eller med hjälp av dietist och OM man därefter fortfarande önskar att minska i vikt. Det är ju inte alla som vill det ens, en överviktig person behöver inte per definition vara ohälsosam.


  • Anonym (Ida)
    Mon 22 Jul 2019 08:27
    #8
    Anonym (Vad är rätt väg?) skrev 2019-07-21 15:11:03 följande:
    Tack för svar! Jag är helt med på att det är maten framför rörelsen som gör mest skillnad. Men samtidigt kan ju barn röra sig rätt mycket på en dag så det är ju inte som en vuxen som går på en halvtimmas promenad och sitter resten av dagen.

    Barnen äter en hel del glass och godis så här på semestern. Men annars gör vi inte det. Den läsk som finns hemma (jag är tyvärr lite beroende) är enbart lightläsk så även om de får del av min ovana att dricka mycket läsk så är det i alla fall inte socker i.

    Våra barn gillar också grönsaksstavar som snacks. De är väldigt förtjusta i att sitta och äta något och se på tv (tyvärr en vana vi redan lyckats överföra på dem tydligen). Men vi har som sagt sällan chips eller godis, de äter gärna äppelklyftor, grönsaksstavar osv. Vi har haft svårt att hitta bra frukostar, blir lätt för mycket ljust bröd med hög sockerhalt. Men vi har väldigt sällan juice till måltiderna och liknande sockerkällor.
    Ingen orsak.
    Det viktigaste tror jag är att inte prata så mycket om det. Smyg in rutiner löpande.
    Försök få bort sånt som är skadligt eller som kan tänkas bli.
    Att äta framför tv är ett sånt. Nu när barnen är små så är det ni som styr vad barnen äter. När de blir äldre och flyttar hemifrån kan såna beteenden sitta i men då är det annat som konsumeras.
    Samma sak med läsken. Läsk ska vara festligt och för särskilda tillfällen.
    Just nu är det du som styr vad för sorts läsk de dricker. När de blir äldre har du inte den makten.

  • Anonym (Ida)
    Mon 22 Jul 2019 08:30
    #9
    Anonym (Vad är rätt väg?) skrev 2019-07-21 15:11:03 följande:
    Tack för svar! Jag är helt med på att det är maten framför rörelsen som gör mest skillnad. Men samtidigt kan ju barn röra sig rätt mycket på en dag så det är ju inte som en vuxen som går på en halvtimmas promenad och sitter resten av dagen.

    Barnen äter en hel del glass och godis så här på semestern. Men annars gör vi inte det. Den läsk som finns hemma (jag är tyvärr lite beroende) är enbart lightläsk så även om de får del av min ovana att dricka mycket läsk så är det i alla fall inte socker i.

    Våra barn gillar också grönsaksstavar som snacks. De är väldigt förtjusta i att sitta och äta något och se på tv (tyvärr en vana vi redan lyckats överföra på dem tydligen). Men vi har som sagt sällan chips eller godis, de äter gärna äppelklyftor, grönsaksstavar osv. Vi har haft svårt att hitta bra frukostar, blir lätt för mycket ljust bröd med hög sockerhalt. Men vi har väldigt sällan juice till måltiderna och liknande sockerkällor.
    Och för frukostar, gillar de ägg? Ett sämre brödval kan vara ok ändå om man väger upp totalen med mycket pålägg som mättar. Som skinka, kalkon, ägg (kokt eller stekt), keso, avocado eller så.
    Eller att barnen får lite mindre stekpannor och kan göra egen omelett?
    Eller gröt?
    Hos oss har vi försökt bryta iden om vad frukost "måste" vara. Vem har sagt att det måste vara smörgås eller fil? Mat är ju mat och det är viktigt tycker jag att frukosten mättar bra för man ska orka ända fram till lunch. 
  • Anonym (Vad är rätt väg?) Trådstartaren
    Mon 22 Jul 2019 09:58
    #10
    Anonym (Ida) skrev 2019-07-22 08:30:06 följande:
    Och för frukostar, gillar de ägg? Ett sämre brödval kan vara ok ändå om man väger upp totalen med mycket pålägg som mättar. Som skinka, kalkon, ägg (kokt eller stekt), keso, avocado eller så.
    Eller att barnen får lite mindre stekpannor och kan göra egen omelett?
    Eller gröt?
    Hos oss har vi försökt bryta iden om vad frukost "måste" vara. Vem har sagt att det måste vara smörgås eller fil? Mat är ju mat och det är viktigt tycker jag att frukosten mättar bra för man ska orka ända fram till lunch. 
    Inget vettigt går till frukost. Äldsta äter vita bröd med smör på. Vill inte ha något pålägg. På skoldagarna har vi lyckats bryta brödätandet till a-fil med rågfras i. Inte jättebra heller men det minskar ändå mängden mackor per dag. Omelett, gröt och allt sånt går bort.


  • Anonym (A)
    Mon 22 Jul 2019 12:35
    #11
    Anonym (Eva) skrev 2019-07-21 15:50:40 följande:
    Såhär tycker jag:
    1 Gör inte godis och mat till en grej man är ängslig över, lär inte ut att ha ångest över mat och vikt. Säg aldrig att dom bara får en portion, kan bli tjocka, berätta att du lidit av övervikt osv.
    2. Fortsätt med era sunda levnadsvanor utan att prata om det. Påpeka inte att maten är nyttig osv. Bara lev så utan att göra en grej av det.
    3. Låt dom äta mer när vännerna är på besök så dom inte undrar varför dom måste äta mindre. Det är ju inte en del av vardagen att dessa vänner är på besök ändå.
    4. Gör mycket fysiskt aktivt ihop som familj. Åk och vandra ihop, simma, rid på turridning, spela brännboll osv.
    Håller med
  • Anonym (Vad är rätt väg?) Trådstartaren
    Mon 22 Jul 2019 14:56
    #12
    Anonym (Eva) skrev 2019-07-21 15:50:40 följande:
    Såhär tycker jag:
    1 Gör inte godis och mat till en grej man är ängslig över, lär inte ut att ha ångest över mat och vikt. Säg aldrig att dom bara får en portion, kan bli tjocka, berätta att du lidit av övervikt osv.
    2. Fortsätt med era sunda levnadsvanor utan att prata om det. Påpeka inte att maten är nyttig osv. Bara lev så utan att göra en grej av det.
    3. Låt dom äta mer när vännerna är på besök så dom inte undrar varför dom måste äta mindre. Det är ju inte en del av vardagen att dessa vänner är på besök ändå.
    4. Gör mycket fysiskt aktivt ihop som familj. Åk och vandra ihop, simma, rid på turridning, spela brännboll osv.
    Bra råd. Jag har aldrig någonsin pratat om vikt med barnen, aldrig någonsin gnällt över min vikt när de är i närheten, pratar inte om dieter eller liknande alls.

    Men vi pratar om vilken typ av mat kroppen (och tänderna) mår bra av och att kroppen behöver rörelse. Det pratar vi regelbundet om.
    Däremot när det gäller portioner försöker vi hitta vad som är lagom när det erbjuds glass (i skål), kakor på fika (hemma hos oss eller hos andra), när de får köpa lösgodis osv. Men jag har inga bra svar själv på vad som är lagom så jag tycker just det är jättesvårt att guida i. 

    Och vi styr inte barnens matportioner eller så, barnen är ju helt normalviktiga idag så det finns ingen anledning. Men riktigt tunna barn har ju inbyggda spärrar ofta som inte mina barn har. Det är ju där det blir svårt. Jag kan däremot styra typ att jag tycker det är orimligt att en åttaåring äter en glassportion som motsvarar en hel middag, det står jag för till mina barn. 
  • Anonym (Eva)
    Mon 22 Jul 2019 16:35
    #13
    Anonym (Ida) skrev 2019-07-22 08:25:39 följande:

    Då tänker vi olika.

    Samtidigt om du läser mitt svar så skriver jag att ts tänker rätt. Men att tänka rätt och till 100% vara sanningsenlig med att göra rätt. Det är inte samma sak.

    Det är otroligt svårt att göra studier på kost och viktnedgång just därför, för folk har svårt både att vara ärlig med vad de äter/ätit och bedöma vikt/volym/mängd på det man ätit. Hur stor kycklingfilé? Hur många dl ris? Hur mycket sallad?

    Det finns undantag sen såklart. Det finns sjukliga tillstånd som gör det svårt för en individ att minska i vikt. Dessa är dock undantag. Lider man av sådana tillstånd gör man bäst i att söka läkarvård OM man först har försökt att minska sin vikt själv eller med hjälp av dietist och OM man därefter fortfarande önskar att minska i vikt. Det är ju inte alla som vill det ens, en överviktig person behöver inte per definition vara ohälsosam.


    Jag pratar inte om sjukliga tillstånd. Man måste banta för att gå NER i vikt. Äter man inte mer än man förbränner så stannar man på vikten man har (plus att alla på sikt ökar lite).

    ?...

    Losing weight is a simple mathematical equation of expending more calories than consumed for an extended period of time. ...?

    www.huffpost.com/entry/weight-loss-advice_b_2857301/amp
  • Anonym (Eva)
    Mon 22 Jul 2019 16:36
    #14
    Anonym (A) skrev 2019-07-22 12:35:40 följande:

    Håller med


  • Anonym (Eva)
    Mon 22 Jul 2019 16:40
    #15
    Anonym (Vad är rätt väg?) skrev 2019-07-22 14:56:21 följande:

    Bra råd. Jag har aldrig någonsin pratat om vikt med barnen, aldrig någonsin gnällt över min vikt när de är i närheten, pratar inte om dieter eller liknande alls.

    Men vi pratar om vilken typ av mat kroppen (och tänderna) mår bra av och att kroppen behöver rörelse. Det pratar vi regelbundet om.

    Däremot när det gäller portioner försöker vi hitta vad som är lagom när det erbjuds glass (i skål), kakor på fika (hemma hos oss eller hos andra), när de får köpa lösgodis osv. Men jag har inga bra svar själv på vad som är lagom så jag tycker just det är jättesvårt att guida i. 

    Och vi styr inte barnens matportioner eller så, barnen är ju helt normalviktiga idag så det finns ingen anledning. Men riktigt tunna barn har ju inbyggda spärrar ofta som inte mina barn har. Det är ju där det blir svårt. Jag kan däremot styra typ att jag tycker det är orimligt att en åttaåring äter en glassportion som motsvarar en hel middag, det står jag för till mina barn. 


    Jag vet inte om det är så bra att ens prata mycket om vilken mat kroppen mår bra av. Barn lever som sina föräldrar så äter dom nyttigt hemma behöver dom inte reflektera över det, dom kommer ta med sig sunda matvanor som vuxna också. Kanske sundare om man INTE pratat mycket om vad som är nyttigt och inte. Jag växte upp med att alltid äta sallad innan maten (en iordninggjord sallad alltså med olika grönsaker). Det gör jag fortfarande för att det är naturligt för mig, en vana, inte för att mamma sa att det är nyttigt när jag var barn... Att hela tiden påpeka om någotdera nyttigt eller onyttigt skapar ju nästan ortorexi...
  • Anonym (2 barns mor)
    Mon 22 Jul 2019 16:45
    #16

    Vi har 2 barn, en slank och så sonen som älskar nästan all mat och fika.
    Har fått hjälp av dietist hur vi ska tänka om godsaker.
    Tex antingen en stor sommarglass i veckan eller 1 liten isglass per dag.
    Inte ge belöningar i form av godsaker,(gäller släkten, skola)

  • Anonym (Vad är rätt väg?) Trådstartaren
    Mon 22 Jul 2019 19:09
    #17
    Anonym (2 barns mor) skrev 2019-07-22 16:45:18 följande:
    Vi har 2 barn, en slank och så sonen som älskar nästan all mat och fika.
    Har fått hjälp av dietist hur vi ska tänka om godsaker.
    Tex antingen en stor sommarglass i veckan eller 1 liten isglass per dag.
    Inte ge belöningar i form av godsaker,(gäller släkten, skola)
    Vi ger aldrig någonsin heller belöning i form av ätbart. Har ju ibland tänkt tanken att  muntra upp ledset barn med ätbara grejor men låter alltid bli. Vet vilken dålig väg det är att gå.
  • Anonym (Ida)
    Tue 23 Jul 2019 07:56
    #18
    Anonym (Eva) skrev 2019-07-22 16:35:36 följande:
    Jag pratar inte om sjukliga tillstånd. Man måste banta för att gå NER i vikt. Äter man inte mer än man förbränner så stannar man på vikten man har (plus att alla på sikt ökar lite).

    ?...

    Losing weight is a simple mathematical equation of expending more calories than consumed for an extended period of time. ...?

    www.huffpost.com/entry/weight-loss-advice_b_2857301/amp
    Banta känns inte som rätt ord, det finns andra sätt att jobba med saken. Det går att hitta hållbara vägar till en sund vardag där man både minskar i vikt (om det är vad man önskar) och sen stanna där.
  • Tue 23 Jul 2019 08:27
    #19

    Jag är också överviktig, min man har en tendens till det och jobbar stenhårt på att våra barn inte ska bli det. Fokuserar på vanlig men bra mat, lördagsgodis när stora killen inser att det är lördag (knappt 4 år), glass ibland (oftare på sommaren), bullar och snacks tillhör ovanligheten, får som mest smaka någon klunk läsk av oss, vid enstaka tillfällen juice/saft/fruktyoghurt. Fokuserar främst på att ge bra matvanor, inte småäta, aldrig göra mat till en stor grej eller en belöning, själv låta barnen avgöra hur mycket mat de vill äta vid varje måltid. Fokuserar även på mycket fysisk aktivitet då man lätt blir så stillasittande i dagens samhälle känns det som en stor fördel om de tidigt får in sporter och mycket rörelse i vardagen så de fortsätter med det när de blir större. Pratar ibland om att mat hjälper en att växa bli stor och stark, men godis hjälper inte till med det, det äter man bara ibland för det är gott. Uppmuntrar till mycket frukt också ????

Svar på tråden Vad är rätt väg när det gäller barn, mat, kropp och vikt egentligen?