• Anonym (tidig­are op)
    Tue 16 Jul 2019 18:34
    1106 visningar
    14 svar
    14
    1106

    Kan man få näsoperation av landsting vid problem efter tidigare Op?

    Hade näs operation för några år sedan.
    Kan inte andas igenom ena näsborren, lite men inte så bra genom den andra.
    Rinnig näsa, och tåriga ögon, och något frekvent nysande.

    Kan man få dessa problem åtgärdade av landstinget? Alltså inte något för skönhet, utan bara så att jag kan andas, och slippa problemen som rinning näsa, tårande ögon, och näs-ont?

    Eller kan man bara få sådant genom landstinget om man är född med problemen eller orsakats genom olycka (misslyckad operation är ju iofs form av olycka).

  • Svar på tråden Kan man få näsoperation av landsting vid problem efter tidigare Op?
  • Anonym (Beror på)
    Tue 16 Jul 2019 18:37
    #1

    Vad var anledningen till operationen?

    Om det var skönhetsoperation så bör ju svarande läkare som opererade dig rätta till problemet

  • Anonym (tidig­are op) Trådstartaren
    Tue 16 Jul 2019 18:39
    #2
    Anonym (Beror på) skrev 2019-07-16 18:37:17 följande:

    Vad var anledningen till operationen?

    Om det var skönhetsoperation så bör ju svarande läkare som opererade dig rätta till problemet


    Jag det var "skönhetsoperation", jag frågade honom om han kunde rätta till andningsproblem, men han kunde inte det. Sedan så litar jag inte på honom, även om han skulle försöka tror jag att han skulle förvärra problemen.
    Det är inte gjort inom sverige.
  • Anonym (Beror på)
    Tue 16 Jul 2019 18:48
    #3
    Anonym (tidigare op) skrev 2019-07-16 18:39:51 följande:

    Jag det var "skönhetsoperation", jag frågade honom om han kunde rätta till andningsproblem, men han kunde inte det. Sedan så litar jag inte på honom, även om han skulle försöka tror jag att han skulle förvärra problemen.

    Det är inte gjort inom sverige.


    Om det inte är ett estetiskt problem så kan det ju gå, värt att fråga iaf. Om det ens går att rätta till vill säga.

    Eller så kommer du få betala för att korrigera felet då det uppstod under en privatläkares behandling som du betalade för. Men som sagt, det är ju värt att fråga iaf.
  • Tue 16 Jul 2019 20:16
    #4

    Ja självklart kan du få fysiska problem åtgärdade via landsting även om besvären är självförvållade.

    Precis som en boxare kan få hjälp om han fått näsan förstörd etc.

  • Anonym (tidig­are op) Trådstartaren
    Tue 16 Jul 2019 20:21
    #5
    Drottningen1970 skrev 2019-07-16 20:16:44 följande:

    Ja självklart kan du få fysiska problem åtgärdade via landsting även om besvären är självförvållade.

    Precis som en boxare kan få hjälp om han fått näsan förstörd etc.


    Ok. Vet du hur illa det måste vara? Det kommer lite luft igenom den "täpta", men inte lagom för att kunna andas. Den andra fastnar ibland, och om det blir varmt så blir den ofta täpt också.

    Är det bara när det absolut inte går att andas? Eller är det ok när det bara är problem? Börjar få lite jobbigt med nacken också, eftersom jag måste sova på visst sätt för att kunna andas.
    Det kanske du inte vet iofs.
  • Anonym (A)
    Tue 16 Jul 2019 20:23
    #6
    Drottningen1970 skrev 2019-07-16 20:16:44 följande:
    Ja självklart kan du få fysiska problem åtgärdade via landsting även om besvären är självförvållade.
    Precis som en boxare kan få hjälp om han fått näsan förstörd etc.
    Håller med
  • Tue 16 Jul 2019 20:26
    #7
    Anonym (tidigare op) skrev 2019-07-16 20:21:13 följande:

    Ok. Vet du hur illa det måste vara? Det kommer lite luft igenom den "täpta", men inte lagom för att kunna andas. Den andra fastnar ibland, och om det blir varmt så blir den ofta täpt också.

    Är det bara när det absolut inte går att andas? Eller är det ok när det bara är problem? Börjar få lite jobbigt med nacken också, eftersom jag måste sova på visst sätt för att kunna andas.

    Det kanske du inte vet iofs.


    Låter som du har allvarliga problem som du absolut skulle kunna få hjälp med.
  • Anonym (Inte helt säkert­)
    Tue 16 Jul 2019 21:56
    #8

    Det är inte helt säkert att ts kan få hjälp med gratis omoperation eftersom problemen uppkommit genom skönhetsoperation. I Stockholm har man ex fattat beslut om att man inte kan lägga resurser på hela den här gruppen för det var tydligen närmare 100 stycken patienter som gjorde skönhetsnäsoperationer som fick problem härom året.


    www.svt.se/nyheter/inrikes/gabriella-kan-inte-andas-genom-nasan-far-ingen-hjalp

  • Anonym (tidig­are op) Trådstartaren
    Tue 16 Jul 2019 22:25
    #9
    Anonym (Inte helt säkert) skrev 2019-07-16 21:56:30 följande:

    Det är inte helt säkert att ts kan få hjälp med gratis omoperation eftersom problemen uppkommit genom skönhetsoperation. I Stockholm har man ex fattat beslut om att man inte kan lägga resurser på hela den här gruppen för det var tydligen närmare 100 stycken patienter som gjorde skönhetsnäsoperationer som fick problem härom året.


    www.svt.se/nyheter/inrikes/gabriella-kan-inte-andas-genom-nasan-far-ingen-hjalp


    Usch, jag borde ta tag i det på en gång... Om de tillåter det fortfarande i mitt landsting (ej stockholm).
  • Tue 16 Jul 2019 23:10
    #10
    Anonym (tidigare op) skrev 2019-07-16 22:25:35 följande:

    Usch, jag borde ta tag i det på en gång... Om de tillåter det fortfarande i mitt landsting (ej stockholm).


    Vilket IVo och socialstyrelsen också konstaterat är olagligt. Precis på samma sätt som det vore olagligt att vägra ge vård till den som brutit benet i skidbacken eller till den som försökt ta livet av sig.
  • Anonym (tidig­are op) Trådstartaren
    Wed 17 Jul 2019 05:59
    #11
    Drottningen1970 skrev 2019-07-16 23:10:00 följande:
    Vilket IVo och socialstyrelsen också konstaterat är olagligt. Precis på samma sätt som det vore olagligt att vägra ge vård till den som brutit benet i skidbacken eller till den som försökt ta livet av sig.
    Jo, men om stockholm kunde bestämma att de inte skulle vårda dessa patienter, så verkar det ju som att det är tillåtet att inte ge vård till en viss grupp av patienter.
  • Anonym (Hepps­son)
    Wed 17 Jul 2019 06:50
    #12
    Anonym (tidigare op) skrev 2019-07-16 18:34:25 följande:

    Hade näs operation för några år sedan.

    Kan inte andas igenom ena näsborren, lite men inte så bra genom den andra.

    Rinnig näsa, och tåriga ögon, och något frekvent nysande.

    Kan man få dessa problem åtgärdade av landstinget? Alltså inte något för skönhet, utan bara så att jag kan andas, och slippa problemen som rinning näsa, tårande ögon, och näs-ont?

    Eller kan man bara få sådant genom landstinget om man är född med problemen eller orsakats genom olycka (misslyckad operation är ju iofs form av olycka).


    Nej det kan man inte. Frågan kom upp i samband med läkaren som blev av med legitimationen efter misslyckade näsoperationer. Man får bekosta det själv såvida inte skönhetskliniken har en försäkring.
  • Anonym (L)
    Wed 17 Jul 2019 09:31
    #13

    Jag har själv gått runt med en knöl i näsan som gör att jag alltid är "täppt" i ena näsborren. Tror det är en polyp? Inte sökt vård då jag lärt mig att leva med det. Någon sjuksköterska sa iallafall (när jag sökte vård för annat) att det är vanligt med täppta näsor och att det finns någon näspray man kan testa..? Orkade aldrig boka tid för det dock.

  • Anonym (tidig­are op) Trådstartaren
    Wed 17 Jul 2019 09:58
    #14
    Anonym (L) skrev 2019-07-17 09:31:39 följande:

    Jag har själv gått runt med en knöl i näsan som gör att jag alltid är "täppt" i ena näsborren. Tror det är en polyp? Inte sökt vård då jag lärt mig att leva med det. Någon sjuksköterska sa iallafall (när jag sökte vård för annat) att det är vanligt med täppta näsor och att det finns någon näspray man kan testa..? Orkade aldrig boka tid för det dock.


    Jag testade en nässpray förut, som dom sa till mig att testa. Fungerade inget vidare, började bara blöda näsblod minst en gång om dagen (kort tid dock, typ 5-10min åt gången). Har redan tidigare lätt att blöda näsblod, tex så blöder jag alltid om jag tar ipren/alvedon. Brukade blöda i 20-30 min när jag va liten, då och då.

    Ska höra med vårdcentralen idag, och se vad det finns för möjligheter. Om jag måste finansera det själv så får jag väl försöka med den, kanske får ihop nog om några år. Tänker gå till någon bra kirurg då iaf.
Svar på tråden Kan man få näsoperation av landsting vid problem efter tidigare Op?