• Anonym (Gravi­d)
    Wed 17 Jul 2019 09:41
    438 visningar
    16 svar
    16
    438

    "Vänta med att köpa ... "

    Jag och min sambo väntar vårt första barn i vinter och jag har pratat en del med familj, vänner och med folk i en fb-grupp om inköpen till barnet.

    Så otroligt många säger att vi ska vänta med att köpa saker tills barnet är fött, för man vet inte om barnet kommer vilja använda det.

    "Köp inte vagn innan för barnet kanske vägrar vagnen, tänk vad mycket pengar ni kastar bort i så fall"
    "köp inte bärsele innan, det är onödigt om den vägrar. Det gjorde mitt barn"
    "Köp inte spjälsäng innan ifall barnet bara vill ligga hos er"
    "Köp inte babynest innan ifall barnet inte vill ligga i det"
    "Köp inte skötbord innan ni vet att ni behöver det, ni kommer säkert bara byta i sängen/på bordet/på golvet"
    "Köp inte..."

    Det är allt från dom där lite större inköpen till kläder, "kräkisar", nappar och ja..allt, känns det som.

    Det jag undrar lite är hur dom egentligen menar? Tänker dom att jag när jag klämt ut ungen på bb ligger där och tittar på den och ser att "Ja men lilla Astrid, nog kommer du vilja åka vagn" eller tänker dom på allvar att jag nyförlöst ska släpa runt på ett spädbarn i butiker mitt i vintern, i rs-tider dessutom, och testa och se vad barnet gillar? Det känns ju helt orimligt. Både för bebisens skull och själv vill man väl bara ligga hemma i sin bebisbubbla och läka? Jag har svårt att tro att folk menar det sistnämnda men vad är i så fall skillnaden mellan att köpa sakerna nu jämfört med att köpa sakerna efter att barnet är fött, man märker ju inte om barnet gillar det förrän man är hemma och testar ändå?

  • Svar på tråden "Vänta med att köpa ... "
  • Anonym (Sara)
    Wed 17 Jul 2019 09:48
    #1

    Jag antar att det krävs att man har dessa saker att låna om man ska testa om barnet gillar dem eller ej. För har man inte sakerna kan man ju inte testa. För som du säger kan man ju inte se på det nyfödda barnet om det kommer vägra vagn eller ej.

  • Wed 17 Jul 2019 09:50
    #2

    Som mamma till tre barn kan jag säga att skapa inte behov i förväg utan se först vad barnet är för person.

    Så ja överköp inte saker i massor och för dyra pengar och "tvinga" på barnet behovet bara för att du köpt det. Tex babysitter, bärsele, babygym, gunga, amningskudde etc etc

    Basic saker som säng och vagn kan vara bra att ha men resten kan vänta.

    Mycket av det man tror att man måste ha finns ju oftast redan hemma. En tjockare soffkudde kan användas att amma med, byta blöja på skötbädd på sängen osv osv.

  • Anonym (Gravi­d) Trådstartaren
    Wed 17 Jul 2019 09:53
    #3
    Anonym (Sara) skrev 2019-07-17 09:48:37 följande:

    Jag antar att det krävs att man har dessa saker att låna om man ska testa om barnet gillar dem eller ej. För har man inte sakerna kan man ju inte testa. För som du säger kan man ju inte se på det nyfödda barnet om det kommer vägra vagn eller ej.


    Ja men precis. Många som sagt detta till oss vet dock att vi inte har möjlighet att låna eller testa innan så det var lite därför jag blev fundersam. Försökte fråga en gång men personen blev väldigt stött och tyckte mest att "Ja men gör som ni vill" så har inte velat ta upp det fler gånger haha.
  • Anonym (Gravi­d) Trådstartaren
    Wed 17 Jul 2019 09:54
    #4
    Fjäril kär skrev 2019-07-17 09:50:59 följande:

    Som mamma till tre barn kan jag säga att skapa inte behov i förväg utan se först vad barnet är för person.

    Så ja överköp inte saker i massor och för dyra pengar och "tvinga" på barnet behovet bara för att du köpt det. Tex babysitter, bärsele, babygym, gunga, amningskudde etc etc

    Basic saker som säng och vagn kan vara bra att ha men resten kan vänta.

    Mycket av det man tror att man måste ha finns ju oftast redan hemma. En tjockare soffkudde kan användas att amma med, byta blöja på skötbädd på sängen osv osv.


    Hur menar du att jag ska kunna se vad "barnet är för person" ?
  • Wed 17 Jul 2019 10:13
    #5
    Anonym (Gravid) skrev 2019-07-17 09:54:37 följande:

    Hur menar du att jag ska kunna se vad "barnet är för person" ?


    Du lär dig rätt fort och ser rätt fort om bebis är en sådan som vill vara nära dig dygnet runt, vill bli buren, om det sover väldigt lite, hatar att ligga ner, vad som tröstar gråt, vad som botar magont på bebisen etc etc. Det tar oftast bara nån vecka eller några dagar och man får då ett hum om vad som kan tänkas behövas. Alltså dess personlighet visar sig väldigt tidigt.
  • Anonym (Gravi­d) Trådstartaren
    Wed 17 Jul 2019 10:20
    #6
    Fjäril kär skrev 2019-07-17 10:13:40 följande:
    Du lär dig rätt fort och ser rätt fort om bebis är en sådan som vill vara nära dig dygnet runt, vill bli buren, om det sover väldigt lite, hatar att ligga ner, vad som tröstar gråt, vad som botar magont på bebisen etc etc. Det tar oftast bara nån vecka eller några dagar och man får då ett hum om vad som kan tänkas behövas. Alltså dess personlighet visar sig väldigt tidigt.
    Men orkar man ge sig ut och storshoppa efter någon vecka? Och hur vet man om det gillar att ligga i just en vagn? Många säger ju att bebisen älskar vagnen men hatar spjälsäng, eller älskar att ligga i babynest men avskyr vagn.. Så det känns ju sällan helt logiskt?
  • Wed 17 Jul 2019 10:56
    #7
    Anonym (Gravid) skrev 2019-07-17 10:20:06 följande:

    Men orkar man ge sig ut och storshoppa efter någon vecka? Och hur vet man om det gillar att ligga i just en vagn? Många säger ju att bebisen älskar vagnen men hatar spjälsäng, eller älskar att ligga i babynest men avskyr vagn.. Så det känns ju sällan helt logiskt?


    Beror väl på hur förlossningen gick men jag hade inga problem med att åka ut storhandla mat (vilket ändå måste göras) och shoppa bebissaker en vecka efter förlossningen.

    Att bebis gillar vagn kan ha och göra med att det gungar och rör på sig i vagnen kombination med frisk/sval luft. Ett babynest eller spjälsäng är ju motsatsen till det. Att ogilla spjälsäng kan också vara så att bebis vill ligga nära och känna din doft och känna den tryggheten som den får med att samsova.
  • Wed 17 Jul 2019 11:03
    #8

    99% av allt du kan tänkas behöva till en bebis går att beställa på nätet. Ofta med gratis hemleverans eller så kan din partner ta ditt körkort och hämta ut grejerna. Och ofta till bättre pris än i butik.
    Så var lite kreativ, kolla runt så att du vet vilken sorts bärsele du skulle vilja testa osv. Då vet du var du kan få tag i grejerna och vad de kostar. Sen har du dels black friday i november då det brukar gå att göra bra fynd på allt möjligt samt att du kan beställa saker även efter att barnet är fött.

    Vagn är ju ganska bra att ha kan jag tycka. Även om en bebis i perioder inte föredrar att ligga där och du kanske inte kommer åt att promenera så mycket som du tänkt så vill man nog ändå ha en. Inte nödvändigtvis en ny men där väljer man själv efter tycke och smak.

    Bärsjal och bärsele kan jag rekommendera att låna och prova alternativt köpa begagnad och se om det är något ni trivs med. Märker du att det funkar så kan du väl beställa en egen då.

    Babynest är oftast inte så dyra. Det fanns inte när vårt första barn kom men nu till andra så tyckte vi att det var mysigt. Jag sydde ett par st själv som en kul grej och vi använde dem mycket. Både för att göra mer ombonat i sängen men också för att kunna flytta runt bebisen sovande från tex soffan till sängen.

    Kläder är bra att ha en bas-uppsättning. Men på BB ska man helst vara hud mot hud så där behövdes knappt några kläder alls mer än det som man sen tar på när man åker hem. Snarare då att man har filtar som man lägger om barnet. Sen fick i varje fall vi mycket kläder, och det som saknades köpte vi på oss vartefter. Även där finns mycket på nätet, och sen var det faktiskt rätt roligt att handla bebiskläder när bebisen var född och man visste vem som skulle ha de små plaggen

  • Anonym (Gravi­d) Trådstartaren
    Wed 17 Jul 2019 13:24
    #9
    Fjäril kär skrev 2019-07-17 10:56:30 följande:
    Beror väl på hur förlossningen gick men jag hade inga problem med att åka ut storhandla mat (vilket ändå måste göras) och shoppa bebissaker en vecka efter förlossningen.

    Att bebis gillar vagn kan ha och göra med att det gungar och rör på sig i vagnen kombination med frisk/sval luft. Ett babynest eller spjälsäng är ju motsatsen till det. Att ogilla spjälsäng kan också vara så att bebis vill ligga nära och känna din doft och känna den tryggheten som den får med att samsova.
    Så klart, jag har bara fått uppfattningen att alla runt omkring mig behövt en del tid för att återhämta sig, både psykiskt och fysiskt och inte gärna kutat runt i onödan.

    Ja, men det är lite det jag menar. Det är ju så mycket som spelar in vad bebisen gillar och det är ju svårt att veta innan man väl testat. Bara för att det gillar att ligga ner så behöver det ju inte gilla allt som är plant, och det borde vara svårt att veta om den gillar en vagn innan den just har legat i en vagn?
    Sedan kan ju barnet protestera över tex både vagn och bärsele men på något sätt måste man ju få med sig barnet :)
    Anotherone skrev 2019-07-17 11:03:29 följande:

    99% av allt du kan tänkas behöva till en bebis går att beställa på nätet. Ofta med gratis hemleverans eller så kan din partner ta ditt körkort och hämta ut grejerna. Och ofta till bättre pris än i butik.
    Så var lite kreativ, kolla runt så att du vet vilken sorts bärsele du skulle vilja testa osv. Då vet du var du kan få tag i grejerna och vad de kostar. Sen har du dels black friday i november då det brukar gå att göra bra fynd på allt möjligt samt att du kan beställa saker även efter att barnet är fött.

    Vagn är ju ganska bra att ha kan jag tycka. Även om en bebis i perioder inte föredrar att ligga där och du kanske inte kommer åt att promenera så mycket som du tänkt så vill man nog ändå ha en. Inte nödvändigtvis en ny men där väljer man själv efter tycke och smak.

    Bärsjal och bärsele kan jag rekommendera att låna och prova alternativt köpa begagnad och se om det är något ni trivs med. Märker du att det funkar så kan du väl beställa en egen då.

    Babynest är oftast inte så dyra. Det fanns inte när vårt första barn kom men nu till andra så tyckte vi att det var mysigt. Jag sydde ett par st själv som en kul grej och vi använde dem mycket. Både för att göra mer ombonat i sängen men också för att kunna flytta runt bebisen sovande från tex soffan till sängen.

    Kläder är bra att ha en bas-uppsättning. Men på BB ska man helst vara hud mot hud så där behövdes knappt några kläder alls mer än det som man sen tar på när man åker hem. Snarare då att man har filtar som man lägger om barnet. Sen fick i varje fall vi mycket kläder, och det som saknades köpte vi på oss vartefter. Även där finns mycket på nätet, och sen var det faktiskt rätt roligt att handla bebiskläder när bebisen var född och man visste vem som skulle ha de små plaggen


    Absolut! Men det var lite det jag menar. Jag ser inte skillnaden om jag köper nu eller beställer från internet när barnet kommit. Om poängen nu inte var att man ska vänta tills barnet kommit för att barnet ska prova ut sakerna, och då måste man ju åka in till butiken med barnet.. 

    Vi vet hur vi kommer göra, jag var mest fundersam över hur dom som säger åt oss att vänta resonerar.
    Vagn har vi tex redan köpt (begagnad - den vi ville ha dök upp till ett bra pris) trots att så otroligt många sagt åt oss att inte köpa det innan - eller ens köpa det alls, för "Så många barn hatar vagnen och det är bara ett onödigt köp"...

    Vi kommer köpa i princip allt begagnat, dels för att det är så mycket mer ekonomiskt speciellt med tanke på hur kort tid mycket används (mkt är i nyskick..) och för miljöns skull. Bärsele har vi tittat på och håller utkik när den vi vill ha kommer upp på köp & sälj här, samma med babynest och säng. Saker som inte blir använda går ju att sälja vidare sedan så det känns inte som någon större förlust att ha köpt något i onödan, mer skönt att inte behöva stressleta saker sedan..

    Något vi däremot inte kommer köpa begagnat är babyskyddet och det tänkte vi faktisk hålla utkik efter på black friday.

    Ja, kläder har vi tänkt lite likadant. Lite i varje storlek där i början och så kompletterar man om det behövs mer. Har tvättmaskin hemma så känner inte att jag måste ha kläder för 1-2 veckor åt gången. :)

  • Wed 17 Jul 2019 13:36
    #10
    Anonym (Gravid) skrev 2019-07-17 13:24:02 följande:

    Absolut! Men det var lite det jag menar. Jag ser inte skillnaden om jag köper nu eller beställer från internet när barnet kommit. Om poängen nu inte var att man ska vänta tills barnet kommit för att barnet ska prova ut sakerna, och då måste man ju åka in till butiken med barnet.. 

    Vi vet hur vi kommer göra, jag var mest fundersam över hur dom som säger åt oss att vänta resonerar.
    Vagn har vi tex redan köpt (begagnad - den vi ville ha dök upp till ett bra pris) trots att så otroligt många sagt åt oss att inte köpa det innan - eller ens köpa det alls, för "Så många barn hatar vagnen och det är bara ett onödigt köp"...

    Vi kommer köpa i princip allt begagnat, dels för att det är så mycket mer ekonomiskt speciellt med tanke på hur kort tid mycket används (mkt är i nyskick..) och för miljöns skull. Bärsele har vi tittat på och håller utkik när den vi vill ha kommer upp på köp & sälj här, samma med babynest och säng. Saker som inte blir använda går ju att sälja vidare sedan så det känns inte som någon större förlust att ha köpt något i onödan, mer skönt att inte behöva stressleta saker sedan..

    Något vi däremot inte kommer köpa begagnat är babyskyddet och det tänkte vi faktisk hålla utkik efter på black friday.

    Ja, kläder har vi tänkt lite likadant. Lite i varje storlek där i början och så kompletterar man om det behövs mer. Har tvättmaskin hemma så känner inte att jag måste ha kläder för 1-2 veckor åt gången. :)


    Skillnaden är väl då främst att du har en massa saker som du knyter känslomässiga band till OM det skulle hända något med barnet. Gud förbjude och det händer som tur är väldigt sällan men jag hade inte velat komma hem till en bäddad säng och en garderob full med kläder och behöva packa ihop allting. Jag är alldeles för vidskeplig för det.
    Annars låter det som att du har koll
  • Anonym (H)
    Wed 17 Jul 2019 16:18
    #11
    Fjäril kär skrev 2019-07-17 10:56:30 följande:
    Beror väl på hur förlossningen gick men jag hade inga problem med att åka ut storhandla mat (vilket ändå måste göras) och shoppa bebissaker en vecka efter förlossningen.
    Att bebis gillar vagn kan ha och göra med att det gungar och rör på sig i vagnen kombination med frisk/sval luft. Ett babynest eller spjälsäng är ju motsatsen till det. Att ogilla spjälsäng kan också vara så att bebis vill ligga nära och känna din doft och känna den tryggheten som den får med att samsova.
    Det gjorde jag med och det fungerade jättebra.
  • Thu 18 Jul 2019 21:19
    #12

    Jag tycker man ska ta alla goda råd kring graviditet, amning och bebisar med en nypa salt. Uppskatta att människor vill väl men sortera bort alla råd som inte passar dig, ert liv och er familj.

    Vissa har nytta av råden att vänta med vissa inköp av olika anledningar. Andra vill hellre köpa allt och är helt ok med att vissa saker inte används. Andra får inga råd, köper allt det de alltid hör att man behöver och inser med förfäran att alla bebisar är olika och många produkter är onödiga.


    Korrekturläser som en kratta
  • Fri 19 Jul 2019 16:54
    #13

    Nu är jag i vecka 27 och jag har idag införskaffat mig en vagn och beställt en babysitter, lekmatta och sophink. Varför har jag införskaffat mig dessa saker idag kan man undra. Det är rea på många ställen vilket gör att jag kan köpa kvalité utan att ruinera mig.

    Jag gjorde upp en lista tillsammans med min man om vad vi anser är nödvändigt. Sedan kan andra tycka vad fan dom vill om det. Vi har hundar som behöver ut varje dag, därav anser vi att en vagn av bra kvalité är av stort värde. Jag köpte en Emmaljunga duo edge -17 idag för 400 euro. Detta är väldigt billigt för en knappt använd barnvagn - vi har haft tid på oss att hitta en barnvagn till ett pris vi var beredda att ge. Samma sak med de andra sakerna vi beställde - genom att inte behöva stressköpa allt med en vecka gammal bebis på höften så har vi möjlighet att jämföra priser och köpa just när det är rea.

    Gör upp en lista på vilka saker NI anser vara nödvändiga - sedan kollar ni runt och köper det exempelvis från blocket när ni hittar något bra och billigt. Jollyroom har rea nu etc.

    Ha en rolig shoppingspree och lycka till med graviditet och bebisen!

  • Sat 20 Jul 2019 07:10
    #14

    Vi köpte spjälsäng och inredde delvis barnummet innan barnet föddes, vagnen hämtade vi ut ett par dagar efter att vi kommit hem från sjukhuset. Resten köpte vi efter hand.

  • Sat 20 Jul 2019 07:12
    #15
    Man48 skrev 2019-07-20 07:10:50 följande:

    Vi köpte spjälsäng och inredde delvis barnummet innan barnet föddes, vagnen hämtade vi ut ett par dagar efter att vi kommit hem från sjukhuset. Resten köpte vi efter hand.


    Glömde säga att vi även köpt lite kläder med, overall m.m. fick barn på vintern.
  • Sat 20 Jul 2019 07:31
    #16

    Jag tycker att man själv ofta har ett hum innan om vad man kommer använda och inte. Absolut kan man kanske vänta med att köpa de lite mindre grejerna som bärsele och badbalja tex tills man ser om man verkar ha nån användning av dom eller inte.

    Större grejer som barnvagn, spjälsäng och skötbord ville iaf vi ha hemma innan förlossningen.

    Att bebisen inte skulle gilla att åka vagn och aldrig använda den på de år man kan ha användning för den köper jag inte. Förr eller senare kommer den till användning! Speciellt om man bor på landet som i vårt fall.

    Sen det här med att många verkar byta på en skötbädd på sängen, soffan, golvet mm förstår jag mig inte heller riktigt på. Jag föredrar ett skötbord i badrummet helst om det går så man har rinnande vatten och allt samlat på samma ställe när man ska byta blöjor och klä på bebisen. Att kunna stå upprätt och slippa sitta ihopvikt på golvet är himla skönt :)

    Jag tycker ni ska ta alla goda råd med en nypa salt och göra som ni känner blir bäst!

Svar på tråden "Vänta med att köpa ... "