• Anonym (Vänin­na)
    Wed 17 Jul 2019 09:53
    778 visningar
    16 svar
    16
    778

    Att "göra nåt" på semestern...

    Jag hade en diskussion med en gammal kompis gällande semestern och upptäckte ett fenomen som jag undrar om nån annan reflekterat över...

    Efter en massa jobb och annat så gillar jag att ta igen mig på semestern och jag har inga problem att göra det hemmavid för då blir det minst jobb. Här hemma kan jag påta i trädgården, sola, gå till badet med barnen, spela kubb, ut och springa/cykla mm. Min kompis åker ut på landet eller drar utomlands men gör på dom platserna egentligen samma saker som jag. Hon är egentligen mindre aktiv än jag rent fysiskt däremot är det så klart mer allmänt jobb på hennes lantställe med disk/matlagning/tvätt.

    När vi diskuterar kommer det fram att hon ser det som att min familj inte gör nåt på semestern fastän vi i princip gör samma saker bara att hon inte gör det hemmavid. Är det så ni andra också ser det dvs på semester räknas det bara som att man "gör nåt" om man inte gör det hemma?

  • Svar på tråden Att "göra nåt" på semestern...
  • LukeSt­airwal­ker
    Wed 17 Jul 2019 09:59
    #1

    Nej, jag tycker som du. Hemmet är en plats man förknippar med vardagsrutiner och helgledigt. Det är skönt att kunna njuta av hemmet även under semester och vara ledig flera veckor i streck. Man kan göra som du, små utflykter till bad eller kompisar under dagen om så behövs.

    Folk åker nog på längre resor under sin semester för det finns väl inte tid till det annars.

  • Anonym (Senap­)
    Wed 17 Jul 2019 10:04
    #2

    Har lite samma erfarenhet.

    När jag bodde med min fd man så tog vi hand om katter, via ett katthem, som blivit övergivna och därför kunde vi inte lämna hemmet längre stunder.

    Sen skildes vi för några år sedan och jag flyttade till en liten lägenhet i stan och träffade min nuvarande sambo. Här klättrar jag verkligen på väggarna. Har man hus och trädgård så finns det alltid något att pyssla med. Men instängd i en lägenhet är öken. Min sambo är nöjd så. Han tycker bara det är onödigt med utflykter och andra aktiviteter. Tv och tv-spel är semester för honom.

    Jag har slutat kolla sociala medier för alla som ska vara så käcka och aktiva på semestern. Köpa en glass på macken som tar 5min att äta, men det ska fotograferas och läggas på fb så alla vet hur aktiva de är på sin semester.

  • Anonym (S)
    Wed 17 Jul 2019 10:06
    #3
    +1
    Anonym (Väninna) skrev 2019-07-17 09:53:39 följande:

    Jag hade en diskussion med en gammal kompis gällande semestern och upptäckte ett fenomen som jag undrar om nån annan reflekterat över...

    Efter en massa jobb och annat så gillar jag att ta igen mig på semestern och jag har inga problem att göra det hemmavid för då blir det minst jobb. Här hemma kan jag påta i trädgården, sola, gå till badet med barnen, spela kubb, ut och springa/cykla mm. Min kompis åker ut på landet eller drar utomlands men gör på dom platserna egentligen samma saker som jag. Hon är egentligen mindre aktiv än jag rent fysiskt däremot är det så klart mer allmänt jobb på hennes lantställe med disk/matlagning/tvätt.

    När vi diskuterar kommer det fram att hon ser det som att min familj inte gör nåt på semestern fastän vi i princip gör samma saker bara att hon inte gör det hemmavid. Är det så ni andra också ser det dvs på semester räknas det bara som att man "gör nåt" om man inte gör det hemma?


    Vi firar också gärna semester hemma. Jag hade däremot den här diskussionen med några vänner för inte så länge sedan och fick lite bredare syn på det hela. Många har svårt att verkligen slappna av när dom är hemma och vill gärna "komma ifrån". Lite som om man arbetar hemifrån..helt plötsligt så blir det intressant att fixa disken, plocka lite, slänga in en tvätt osv och så får man inte så mycket jobb gjort. Semestrar man hemma så är det lätt hänt att man har det där förrådet som ska rensas i tankarna, något renoveringsprojekt som legat lite väl länge som man får dåligt samvete över osv.

  • Anonym (Sara)
    Wed 17 Jul 2019 10:08
    #4

    Skillnaden i ert görande är ju att hon reser vilket ni inte gör. För henne är det förmodligen en stor skillnad.

    Det är det också för mig. Om nån skulje frågat mig vad jag gjort på semestern och jag endast varit hemma och gjort vardagliga saker skulle jag nog svarat " Vi har inte gjort nåt speciellt, bara varit hemma och tagit det lugnt och haft det skönt". Om jag däremot varit i London en vecka skulle jag svarat det på frågan : " Vi var i London en vecka".

    Så jag ser nog resandet till en annan plats som ett görande i sig. Och jag skulke nog tycka att det vore konstigt om nån uteslöt resandet som ett görande. Tex svarade " Vi har bara varit på gården, badat och så" om denna gård låg i Marocco och de varit där en månad. (Och de alktså utesluter att berätta att de carit i Marocco).

  • modsey
    Wed 17 Jul 2019 10:20
    #5
    Anonym (Väninna) skrev 2019-07-17 09:53:39 följande:

    Jag hade en diskussion med en gammal kompis gällande semestern och upptäckte ett fenomen som jag undrar om nån annan reflekterat över...

    Efter en massa jobb och annat så gillar jag att ta igen mig på semestern och jag har inga problem att göra det hemmavid för då blir det minst jobb. Här hemma kan jag påta i trädgården, sola, gå till badet med barnen, spela kubb, ut och springa/cykla mm. Min kompis åker ut på landet eller drar utomlands men gör på dom platserna egentligen samma saker som jag. Hon är egentligen mindre aktiv än jag rent fysiskt däremot är det så klart mer allmänt jobb på hennes lantställe med disk/matlagning/tvätt.

    När vi diskuterar kommer det fram att hon ser det som att min familj inte gör nåt på semestern fastän vi i princip gör samma saker bara att hon inte gör det hemmavid. Är det så ni andra också ser det dvs på semester räknas det bara som att man "gör nåt" om man inte gör det hemma?


    Jag är nog av den sorten att jag vill åka i väg på min semester, gärna 3-4 veckor. Det betyder inte som en del tror att vi inte "trivs" hemma, utan att jag/ vi kopplar av mer om vi är bortresta. Vi brukar hyra hus / lägenhet utomlands och gör väl egentligen det andra gör hemma som ni ; umgås, badar och solar, spelar spel, läser och äter gott tillsammans. För mig/oss är det skönt att komma bort, se något annat och även veta att vi får lite sol och värme.
    De gånger vi av olika skäl inte rest bort har jag haft en känsla av att vi inte " gjort något särskilt".

  • Grossg­lanz
    Wed 17 Jul 2019 11:43
    #6

    Semester hemma är fan det bästa som finns...lugnt å skönt:) en madsa mysiga onödiga projekt å så:)

  • Wed 17 Jul 2019 11:51
    #7

    Semester hemma är jätteskönt, i slutet av semestern. Att bara sitta hemma i början av semestern vore galet tråkigt, varmt och dött. Mycket mer avkoppling att byta miljö och inte känna hemma-måsten. I slutet av semestern vill jag gärna vara hemma och rensa och röja inför hösten.

  • modsey
    Wed 17 Jul 2019 12:06
    #8
    Alexi skrev 2019-07-17 11:51:34 följande:

    Semester hemma är jätteskönt, i slutet av semestern. Att bara sitta hemma i början av semestern vore galet tråkigt, varmt och dött. Mycket mer avkoppling att byta miljö och inte känna hemma-måsten. I slutet av semestern vill jag gärna vara hemma och rensa och röja inför hösten.


    Det håller jag med om! Att vara hemma ett tag efter att vi varit borta några veckor, är riktigt gott!
  • Anonym (reser alltid­)
    Wed 17 Jul 2019 12:28
    #9

    Jag är aldrig i min bostad på semestern. Om jag kan så är jag inte där på helger heller. Min bostad är inte mitt hem, det är platsen jag sover på när jag ska jobba nästa dag.

    Om du har ett hem du trivs i och kan slappa i så är det ju jättebra och det är inget fel i att spendera sin semester där.

  • Anonym (25)
    Wed 17 Jul 2019 12:55
    #10

    Finns en hel del föreställningar om vad en lyckad semester är. T.ex. att en måste(!) åka bort, att en måste bli brun, att en måste uppleva en massa fantastiska saker osv osv. 

    Jag går all in på hemmasemester. I år är jag exempelvis hundvakt två veckor åt en kompis, vi har det asmysigt jag och vovven. Annars tycker jag det är amazing att joxa på hemma, ta en öl med några kompisar en kväll i stan, ha tid för långpromenader, baka, laga mat, sylta och safta, läsa böcker, besöka sommarcaféer, hitta olika utflyktsmål över dagen osv. Skäms inte över det och min semester har inte varit mindre värd än någon annans. 

  • Anonym (Dropp­)
    Wed 17 Jul 2019 13:27
    #11

    Hemma är jag när jag jobbar, vilket är största delen av tiden. Då vilar jag av. Jobb, träning, sova osv. Vardag är avslappning för mig. Då mår jag som bäst. När det är semester åker jag iväg. Brukar bli 5-6v om året. Uppdelat på några tillfällen under året. Då upplever jag saker. Det är allt annat än vila. Alltid skönt att komma hem till ekorrhjulet och varva ned.

    Ska sägas att jag inte har några barn.

  • Elin P
    Wed 17 Jul 2019 13:34
    #12

    Det bästa är att inte jämföra med andra. Hemma är lika bra som borta om du känner att det ger dig avkoppling. Dessutom är det både billigare och mer klimatsmart med semester hemma. Jag har själv valt att sluta följa i princip alla mina vänner på FB under sommaren just för att slippa se och jämföra vad andra gör och vad vi gör. Tycker jag har fått bättre mående av det. Vi har svårt att göra saker tillsammans i familjen p.g.a. barn med funktionsnedsättning som inte kan göra allt. Måste ofta avstå eller dela upp oss om vi ska kunna göra saker. Känner mig ofta misslyckad och deppig över det men det är bättre när jag inte har koll på andras aktiviteter.

  • Anonym (Hemma bäst)
    Wed 17 Jul 2019 14:15
    #13

    Bara man är nöjd med hur man själv lägger upp semestern får ju andra göra som de vill. Vi är helst hemma numer. Före barnen åkte vi på korta turer inom Sverige. Nu med stor gård och 2 små barn är det helt enkelt för möe besvär att åka bort. Makens släkt som har större barn bilar ut i Europa varje år. Kan t.o.m bo i tält! Det skulle jag se som ett straff helt enkelt. Eller som flera av makens vänner som nu i 20 års tid samma vecka varje år bott i husvagn på samma ställe på Öland. För dom existerar ingen annan del av Sverige tydligen.

  • Anonym (Vänin­na) Trådstartaren
    Wed 17 Jul 2019 14:22
    #14

    Bland det stressigaste jag varit med om är semester i skärgården. Allt är ett projekt upplever jag när det ska fixas mat, diskas, sova i dåliga sängar, mygg/knott. Och man kan inte ens gå och köpa saker så har man glömt nåt är det kört och för att fly fältet krävs båt och dessutom rätt väder så det inte blåser för mycket. Är nog det närmaste jag kommit till fängelse och straffarbete. : )

  • Anonym (Anna)
    Wed 17 Jul 2019 14:23
    #15

    Jag tycker man kan säga att du inte gjort något särskilt.
    För din vän så har hen "varit på sitt landställe".
    Sen vad man aktivt G-J-O-R-T där och vad man lägger för värdering i det är för mig en annan sak.
    Vi har en sommarstuga dit vi åker någon helg i månaden samt att vi ofta spenderar somrarna där. Många tycker att det låter skit-trist.
    Men det  är där vi vill vara.
    Vissa år när vi varit långlediga (haft småbarn) så har vi ibland känt att det finns utrymme att göra annat också, som att bila till släktingar 50mil bort och vara där en vecka eller åka utomlands. För vi har kunnat vara 4-5v på landet också.
    För oss är det avslappning. Landet är lika bekvämt och hemma som "hemma". Och vi gör samma saker som de du beskriver fast i en annan miljö.

    Hade vi inte haft sommarstugan (som är i min mans familjs ägo) så hade jag lätt kunnat vara hemma på semestern. Bor i förort till Stockholm så hade gärna besökt Gröna lund, Skansen och kanske något museum för barnens skull men utöver det slappat hemma och badat, spelat kubb, haft grillkvällar etc.
    Man "måste" inte göra något alls på semestern, den tiden äger man själv!

  • Anonym (A)
    Wed 17 Jul 2019 18:15
    #16

    Det är skönt att vara hemma och ta det lugnt?

Svar på tråden Att "göra nåt" på semestern...