• Tomatm­acka
    Wed 17 Jul 2019 21:45
    1076 visningar
    29 svar
    -1 +2
    29
    1076

    Det var bättre förr

    Det var kärnfamiljer, det fanns riktiga män och folk var inte så jävla lättkränkta.

    Erkänn att vi har veknat

  • Svar på tråden Det var bättre förr
  • Thu 18 Jul 2019 04:36
    #11
    -1 +2
    Deceree1 skrev 2019-07-18 02:58:57 följande:

    Nu vet ju inte jag vad ni menar med förr men jag tänker på tiden då jag växte upp. På 80-talet.

    Nog tycker jag att det va bättre då. Ingen satt hemma som man gör idag, vi va alltid ute o körde moped i stora gäng o sen blev det bilar. Jag kan verkligen sakna 80-talet.

    Ungdomar idag sitter ju bara med sina mobiler o är helt okontaktbara..

    Jag är väldigt glad och tacksam för att jag har fått uppleva en sån tid, utan vare sig datorer lr mobiler. Föräldrar va riktiga föräldrar. Såna som satte gränser, som lärde oss vad som va rätt o vad som va fel. Vad som va mitt o vad som va ditt. Vi hade respekt för vuxna, de va dom som va grundpelaren i våra liv.

    Så nog upplever jag att det va bättre förr.


    Instämmer helt med dig. Drogerna var mundre utbredda. Folk var mera väluppfostrade, sunt förnuft fanns. Mindre exrremism och polarisering på den tiden.
  • Thu 18 Jul 2019 06:19
    #12

    När var förr? Lättare att diskutera om vi vet om du menar medeltid, 1930-tal eller 00-tal.

  • Tomatm­acka
    Thu 18 Jul 2019 09:37
    #13

    [quote=79766499][quote-nick]Animerad skrev 2019-07-17 23:54:53 följande:[/quote-nick]Pratar vi 1800-tal då?[/

    Vi pratar en tid när män fortfarande var män

  • Animer­ad
    Thu 18 Jul 2019 09:43
    #15
    Ignoramus skrev 2019-07-18 02:05:16 följande:

    Ja och såna som dig hade inte en megafon i form av internet där ni kunde basunera ut er bisarra världsbild och slå följe med andra galenpannor, utan på den tiden satt ni och gungade på verandan med banjon istället...


    Lysande - spot on!
  • Thu 18 Jul 2019 13:49
    #15
    +1
    Tomatmacka skrev 2019-07-18 09:37:49 följande:

    [quote=79766499][quote-nick]Animerad skrev 2019-07-17 23:54:53 följande:[/quote-nick]Pratar vi 1800-tal då?[/

    Vi pratar en tid när män fortfarande var män


    Fast för vem var det då bättre? För många kvinnor skulle nog inte hålla med dig i att den tiden var bättre och inte många män jag känner heller. Den överdrivna bilden av vad som är maskulint har inte visat sig speciellt gynsam för många män som inte klarar att leva upp till den normen som sätts så jag tror att det är ytterst få män som på riktigt skulle må bra om de äldre idealen kom tillbaka med kraft och som kvinna skulle jag finna det förödande.
  • Wed 18 Sep 2019 05:40
    #16

    Svårt att hitta en vettig man idag. Som vill skaffa familj etc. Förr fanns det sund folkgemenskap.

    Puss!

  • Knappa­st nu
    Wed 18 Sep 2019 05:44
    #17
    Ostara skrev 2019-09-18 05:40:06 följande:

    Svårt att hitta en vettig man idag. Som vill skaffa familj etc. Förr fanns det sund folkgemenskap.

    Puss!


    Tror att du har rätt & att det kommer bli ännu svårare i framtiden. De flesta männen har tröttnat på att förlora, för det är ju det de gjorde förr av den dealen. Nu vill män åtminstone gå break even.
  • Wed 18 Sep 2019 21:22
    #18
    AniieeHär skrev 2019-07-18 00:44:41 följande:

    Ja, ju förr dess bättre, inte sant?

    Folk är fan historielösa....


    Jamenprecis, tacka vet jag stenåldern, då var det raka puckar och riktiga män! Redan på romartiden (och antagligen mycket tidigare), förfasade sig människorna över ungdomen och nya sedvänjor ... den traditionen håller vi fast vid ...
  • Sommma­rsol
    Wed 18 Sep 2019 21:23
    #19

    Håller med!

  • sextio­talist
    Thu 19 Sep 2019 19:22
    #20

    Jag som var med förr håller inte med. Visst en del var bättre, men det mesta var inte det.

    Inte ens min mamma tycker det var bättre förr och ändå har hon en ganska konservativ livsyn.

  • Thu 19 Sep 2019 19:40
    #21
    +1
    Knappast nu skrev 2019-09-18 05:44:32 följande:
    Tror att du har rätt & att det kommer bli ännu svårare i framtiden. De flesta männen har tröttnat på att förlora, för det är ju det de gjorde förr av den dealen. Nu vill män åtminstone gå break even.
    Javisst är det jobbigt för vissa män att inse att när kvinnor har möjligheten att välja, väljer en del bort män. Frihet och singelskap ger vissa kvinnor mer än relationer med män. Då kan man tycka att det borde ge män en tankeställare om vad detta beror på och kanske borde de blicka mer inåt än att skylla ifrån sig på pk, genus och feminism
  • Thu 19 Sep 2019 20:18
    #22

    När jag föddes 1979 och under min uppväxt fanns det nästintill bara kärnfamiljer med bra trygg uppväxt för barn.

    I takt med skilsmässor har nuvarande generation blivit "skadade" av att ej växa upp i normal kärnfamilj.

    Det gör så att de ej är män längre utan

    väljer att vara singlar.

  • Thu 19 Sep 2019 23:14
    #23
    mandelskrutten skrev 2019-09-19 20:18:32 följande:

    När jag föddes 1979 och under min uppväxt fanns det nästintill bara kärnfamiljer med bra trygg uppväxt för barn.

    I takt med skilsmässor har nuvarande generation blivit "skadade" av att ej växa upp i normal kärnfamilj.

    Det gör så att de ej är män längre utan

    väljer att vara singlar.


    Kärnfamiljer är absolut ingen garanti för trygghet. Du har ingen aning om vad som skedde inom hemmets väggar och hur dessa kärnfamiljer mådde.
  • Fri 20 Sep 2019 00:13
    #24

    Gamle goe tiden när de riktiga männen dog i gruvorna, verkstäderna eller i sviterna av förslitning eller alkohol medan de riktiga kvinnorna dog i barnsäng eller sjukdom.

    Snälla vrid tillbaka klockan. Mer av detta regäla liv tack, vi var ju så lyckliga då!

  • Fri 20 Sep 2019 14:26
    #25
    +1

    Gamla goda tiden när pensionsåldern var 67 och medellivslängden för hela Sverige var 60 och för fabriksarbetande män var 48.

    Gamla goda tiden när när arbetstiden var 12 timmar per dag, inklusive lördagar.

    Gamla goda tiden när ungarna drog runt i grupper utan tillsyn och barnadödligheten var nästan 40%.

    Gamla goda tiden när kvinnor vräkte barn de fått genom våldtäkt av sina "herrar".

    Gamla goda tiden när den dagliga varden bestod av gröt och välling till alla måltider och ibland en supersalt sill eller lika salt, och ofta surnat, fläsk.

    Gamla goda tiden när kvinnor inte var myndiga förän de var änkor, om då.

    Gamla goda tiden då män på nåder av andra, rikare män, kanske kunde få odla en plätt för potatis, hålla en ko och bo i ett hus med 1 rum och 1 kök med tanten och de 11 ungarna.

    Gamla goda tiden då en fjärdedel av Sveriges befolkning flydde från massvält och förtryck, från "herrarna" och från kyrkan.

    Ja, det var tider det....


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • sextio­talist
    Fri 20 Sep 2019 16:06
    #26
    AniieeHär skrev 2019-09-20 14:26:13 följande:

    Gamla goda tiden när pensionsåldern var 67 och medellivslängden för hela Sverige var 60 och för fabriksarbetande män var 48.

    Gamla goda tiden när när arbetstiden var 12 timmar per dag, inklusive lördagar.

    Gamla goda tiden när ungarna drog runt i grupper utan tillsyn och barnadödligheten var nästan 40%.

    Gamla goda tiden när kvinnor vräkte barn de fått genom våldtäkt av sina "herrar".

    Gamla goda tiden när den dagliga varden bestod av gröt och välling till alla måltider och ibland en supersalt sill eller lika salt, och ofta surnat, fläsk.

    Gamla goda tiden när kvinnor inte var myndiga förän de var änkor, om då.

    Gamla goda tiden då män på nåder av andra, rikare män, kanske kunde få odla en plätt för potatis, hålla en ko och bo i ett hus med 1 rum och 1 kök med tanten och de 11 ungarna.

    Gamla goda tiden då en fjärdedel av Sveriges befolkning flydde från massvält och förtryck, från "herrarna" och från kyrkan.

    Ja, det var tider det....


    Men de var ju män och vi kvinnor visste vår plats. Det var det viktigaste, det andra är detaljer
  • Fri 20 Sep 2019 18:17
    #27
    sextiotalist skrev 2019-09-20 16:06:49 följande:
    Men de var ju män och vi kvinnor visste vår plats. Det var det viktigaste, det andra är detaljer
    Ja, har man inte större perspektiv än så.

    Förresten, jag kom på en till....

    Gamla goda tiden när 30% + frivillig del (upp till 100%) av lönen betalades ut i brännvin.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Fri 20 Sep 2019 18:30
    #28
    mandelskrutten skrev 2019-09-19 20:18:32 följande:

    När jag föddes 1979 och under min uppväxt fanns det nästintill bara kärnfamiljer med bra trygg uppväxt för barn.

    I takt med skilsmässor har nuvarande generation blivit "skadade" av att ej växa upp i normal kärnfamilj.

    Det gör så att de ej är män längre utan

    väljer att vara singlar.


    Låt oss gå bara till 1800-talet.

    Ofta var det ingen kärnfamilj, utan parter dog och omgifte skedde.

    Kärnfamiljen är inte något som ingår i vårt dna.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Fri 20 Sep 2019 18:31
    #29
    Mimosa86 skrev 2019-09-20 00:13:24 följande:

    Gamle goe tiden när de riktiga männen dog i gruvorna, verkstäderna eller i sviterna av förslitning eller alkohol medan de riktiga kvinnorna dog i barnsäng eller sjukdom.

    Snälla vrid tillbaka klockan. Mer av detta regäla liv tack, vi var ju så lyckliga då!


    Ja, det hade varit bra. Speciellt för mig, som troligen dött i barnsäng för ett halvår sen.

    (Jag vet att du var sarkastisk)
    Bunnies, it must be bunnies!
Svar på tråden Det var bättre förr