• Anonym (Orolig)

    Hjälp min svartsjuka dödar mig (oss).

    Hejsan,

    För att göra en lång historia kort, min kille och jag har det perfekt (utan detta problemet såklart). Vi träffades för 2 år sedan och allt har varit strålande.

    Tills det kom fram att han haft en KK relation med en tjej i hans sport-lag. Han pratade mycket om henne i början (jämförde oss eller berättade om henne. Han undanhöll hela tiden att dom vart KK precis innan vi träffades. Det kom fram då jag pratade om henne, han ?passade på? att berätta det då. Blev såklart sjukt ledsen och undrade varför han undanhöll det. Varför ljuga om en sådan sak? Dessutom att det var han som ville ha det som KK, hon va kär i honom.

    Nu åker de iväg och delar hotell, bastar och festar varje cup. Har ont i magen inför varje cup. Han älskar verkligen mig och det är inte rationellt! Jag vet det! Det är en känsla som tar så hårt på mig, mår verkligen psykiskt dåligt av att de umgås. Jag har kapat all kontakt med tidigare personer av den anledningen (och ville hjälp) att han inte mådde bra av det. Vilket jag förstår, man har inget med vara dra att göra längre. Därför känns detta SÅÅÅ orättvist också!! Är så ledsen, vill aldrig någonsin göra slut men ändå vill jag få ett slut på mitt lidande.

    Jag mår så dåligt av detta, gråter hela nätter när jag vet att de delar hotell (i helgen blev han placerad i samma rum). Han bytte som tur va men nästa gång kanske han inte kan det.

    Min kille är världens bästa att prata med men vad hjälper det när jag känner sådan orättvisa och oro ändå? Vad hjälper det att pratat om det? Han säger ?är det något jag kan göra så säg till?, men jag känner inte att det är förstående för 2 timmer senare skriver han ?nu festar vi och tänkte basta?.

    Jag vet att detta inte är rationella tankar, detta är vad jag känner inte vad jag tänker. Ändå agerar jag ut efter mina känslor. Känner inte igen mig själv.. aldrig varit så svartsjuk innan. Tror det var pga att han ljög om henne..

    Tankar? Va snälla! Är ledsen.

    Förlåt, skrev med mobilen i all hast.

  • Svar på tråden Hjälp min svartsjuka dödar mig (oss).
  • Anonym (oh nej)

    TS det är absolut inte ett bra förhållande. Gå vidare du kommer bara må dåligt.

  • Tecum
    Anonym (M) skrev 2019-07-21 11:00:11 följande:
    Hade han varit en bra kille så hade han kapat henne rakt av. För att visa att han är seriös med dig och för att värna om dina känslor. Oavsett hur rationell du är så har du dessa känslor, vilka sällan fungerar rationellt utan rent instinktivt. Du uppfattar ett hon mot din relation. Det är så fruktansvärt egoistiskt av honom att lägga ansvaret för din, helt naturliga känsla, på dig. Bara för att inte behöva göra någon uppoffring alls. En bra man gör inte så. Man delar på bördorna i relationen och söker en lösning som fungerar för båda.

    Tyvärr blir det ju inte bättre av att du ställer det kravet på honom. Han vill ju inte göra uppoffringen genuint. Risken är stor att om han skulle kapa alla band med ex-KK:n så går han runt och känner bitterhet mot dig.

    I mina ögon är relationen tyvärr redan slut. Han har övergivit dig känslomässigt. Kanske får han ett uppvaknande och omvärderar situationen om du är väldigt ärlig och visar dina sårbara känslor för honom. Förklarar att du skulle önska att ni hjälptes åt med detta. Om det inte hade funherat heller så hade jag lämnat, för att skydda mig själv från en destruktiv och tärande relation.
    Men det innebär ju att TS i praktiken tvingar honom att ge upp sin sport, tycker du att det är en bra utveckling i en relation? Det är mer än att bara släppa kontakten med tjejen, det har han ju redan gjort, men att ge upp sin hobby och ändra livsstil helt är en onödigt stor uppoffring för omotiverad svartsjuka. Dessutom säger TS att hon litar på honom.

    TS kommer att få samma problem i kommande relationer om hon inte lär sig att hantera sin svartsjuka. Alla har ett förflutet och kommer att träffa attraktiva personer av motsatt kön i olika sammanhang. Att göra slut här hjälper inte. Kanske borde hon söka hjälp hos en psykolog eller terapeut?
  • Ess

    Varför sätter de herrar och damer i samma hotellrum?
    Eller gäller det en sovsal?
    Jag har aldrig varit med om att herrar och damer delar rum om de inte själva aktivt valt det.

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (oh nej) skrev 2019-07-21 11:06:02 följande:

    TS det är absolut inte ett bra förhållande. Gå vidare du kommer bara må dåligt.


    Varför är det inte ett bra förhållande?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (M) skrev 2019-07-21 11:00:11 följande:

    Hade han varit en bra kille så hade han kapat henne rakt av. För att visa att han är seriös med dig och för att värna om dina känslor. Oavsett hur rationell du är så har du dessa känslor, vilka sällan fungerar rationellt utan rent instinktivt. Du uppfattar ett hon mot din relation. Det är så fruktansvärt egoistiskt av honom att lägga ansvaret för din, helt naturliga känsla, på dig. Bara för att inte behöva göra någon uppoffring alls. En bra man gör inte så. Man delar på bördorna i relationen och söker en lösning som fungerar för båda.

    Tyvärr blir det ju inte bättre av att du ställer det kravet på honom. Han vill ju inte göra uppoffringen genuint. Risken är stor att om han skulle kapa alla band med ex-KK:n så går han runt och känner bitterhet mot dig.

    I mina ögon är relationen tyvärr redan slut. Han har övergivit dig känslomässigt. Kanske får han ett uppvaknande och omvärderar situationen om du är väldigt ärlig och visar dina sårbara känslor för honom. Förklarar att du skulle önska att ni hjälptes åt med detta. Om det inte hade funherat heller så hade jag lämnat, för att skydda mig själv från en destruktiv och tärande relation.


    Han kapade relationen med henne, han tog bort henne överallt men det är lite svårare när de är i samma lag/sport. Kan inte be han sluta sin sport, sporten han sysslat med sedan barn och de är toppade. Det går inte! Skulle aldrig göra så.

    Han hjälps ju åt, det är JAG som känner orättvisa. JAG som känner orättvisa, svartsjuka och ingen tillit till henne.
  • Anonym (Orolig)
    Tecum skrev 2019-07-21 10:49:07 följande:

    Men varför, du göder ju din svartsjuka genom att inte följa med? Du måste kunna umgås med hans ex i grupp annars begränsar du ditt liv enormt.


    Jag är rädd att det ska bli värre, ser oss tre sitta och basta ihop. Det gör mig nästan äcklad... :( jag har umgåtts med alla när hon inte är med. Hon är inte alltid det.
  • Anonym (Orolig)
    Ess skrev 2019-07-21 11:16:43 följande:

    Varför sätter de herrar och damer i samma hotellrum?

    Eller gäller det en sovsal?

    Jag har aldrig varit med om att herrar och damer delar rum om de inte själva aktivt valt det.


    Eller hur!! Så jäkla idiotiskt! Det är inte sovsal. Då hade jag fattat och inte vart orolig. Jag började nästan tro att det kan vart ett önskemål från tjejen.. men det är min svartsjuka som tänker så (hoppas jag)!
  • Ess
    Anonym (Orolig) skrev 2019-07-21 11:24:31 följande:

    Eller hur!! Så jäkla idiotiskt! Det är inte sovsal. Då hade jag fattat och inte vart orolig. Jag började nästan tro att det kan vart ett önskemål från tjejen.. men det är min svartsjuka som tänker så (hoppas jag)!


    Han måste ju också godkänna det i så fall.

    Eftersom du är obekväm med situationen så borde du kunna prata med honom så att han delar rum med andra killar.
  • Anonym (M)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-07-21 11:21:06 följande:

    Han kapade relationen med henne, han tog bort henne överallt men det är lite svårare när de är i samma lag/sport. Kan inte be han sluta sin sport, sporten han sysslat med sedan barn och de är toppade. Det går inte! Skulle aldrig göra så.

    Han hjälps ju åt, det är JAG som känner orättvisa. JAG som känner orättvisa, svartsjuka och ingen tillit till henne.


    Hur hjälps han åt då? Vad jag kan läsa så säger han bara lite tröstande ord men handlar inte på ett sätt som gör det bättre.

    Har inte sagt atr han ska sluta spela i den föreningen. Ibland får man dock göra svåra val i livet. Men ni är flrmodligen inte så etablerade att han väljer dig.

    En fråga. Om du fick önska, vad för sorts svar skulle du vilja ha i tråden som skulle kunna hjälpa dig?
  • Anonym (Orolig)
    Ess skrev 2019-07-21 11:32:13 följande:

    Han måste ju också godkänna det i så fall.

    Eftersom du är obekväm med situationen så borde du kunna prata med honom så att han delar rum med andra killar.


    Jo han är inte dum, han bytte rum men han får säga till innan nästa gång. Var lediga bäddar i minst 2 rum med killar så fattar inget.
Svar på tråden Hjälp min svartsjuka dödar mig (oss).