• Thu 25 Jul 2019 10:35
    1195 visningar
    21 svar
    21
    1195

    Femton,men måste ha hjälm

    Jag har fyllt femton och jag sa till min mamma det är skönt att slippa hjälm. Hon sa att jag ändå skulle ha hjälm och att det var till sexton . Jag sa att ingen annan hade hjälm. Vad ska jag göra? Snälla hjälp


    Vet inte om allt är rättstavar
  • Svar på tråden Femton,men måste ha hjälm
  • Thu 25 Jul 2019 10:38
    #1
    Cykelhjälm eller annan hjälm med jämförbara skyddsegenskaper kan användas. Barn och ungdomar under 15 år som inte använder hjälm kan stoppas av polisen men inte bötfällas. Föräldrar eller andra personer som fyllt 15 år kan däremot bötfällas, om de på sin cykel skjutsar ett barn som inte har cykelhjälm.

    Fast det är smart och bra att ha den oavsett ålder..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Thu 25 Jul 2019 10:38
    #2

    Använd hjälmen.

  • Anonym (Nja)
    Thu 25 Jul 2019 10:39
    #3

    Lagen säger att barn under 15 år ska ha hjälm. Men det är inte coolt med hjärnskador, så fortsätt du använda hjälmen.

  • Thu 25 Jul 2019 10:42
    #4
    +2
    Sandracool skrev 2019-07-25 10:35:17 följande:

    Jag har fyllt femton och jag sa till min mamma det är skönt att slippa hjälm. Hon sa att jag ändå skulle ha hjälm och att det var till sexton . Jag sa att ingen annan hade hjälm. Vad ska jag göra? Snälla hjälp


    Rent krasst så bestämmer dina föräldrar tills du blir myndig, oavsett om lagkravet på hjälm upphör. Skaffa en viking om du inte vill ha en vanlig hjälm.
  • Barbro­45
    Thu 25 Jul 2019 10:47
    #5
    Sandracool skrev 2019-07-25 10:35:17 följande:

    Jag har fyllt femton och jag sa till min mamma det är skönt att slippa hjälm. Hon sa att jag ändå skulle ha hjälm och att det var till sexton . Jag sa att ingen annan hade hjälm. Vad ska jag göra? Snälla hjälp


    Önska dig en sån här istället, den är dyr men ger betydligt bättre skydd än en vanlig hjälm. Du får poängtera det där med den högre säkerheten, läs på under länken nedan så du har lite fina argument, sen kan du också be dem skaffa en dån själva.

    hovding.se/

    Den fungerar som en airbag, utlöses först när något händer. När du sätter på den ser den ut som en krage.
  • Thu 25 Jul 2019 11:04
    #6

    Nej men det är ju såå coolt att ramla och slå sönder huvudet mot en trottoarkant ellerhur. Kanske dö eller bli en grönsak resten av livet. Kul framtidsplaner du har ts.

  • Thu 25 Jul 2019 11:27
    #7

    Btw så bestämmer dom tills du är myndig. Att andra är blåsta och inte använder hjälm är inte ditt problem. Jag har själv sett vilken skada en trottoarkant eller hård väg kan göra på ett huvud som är oskyddat. Och det är inte det minsta häftigt. Jag är själv 36 och använder alltid hjälm. Men jag är inte blåst heller.

  • Anonym (M)
    Thu 25 Jul 2019 11:28
    #8
    BurningDiamond skrev 2019-07-25 10:42:40 följande:

    Rent krasst så bestämmer dina föräldrar tills du blir myndig, oavsett om lagkravet på hjälm upphör. Skaffa en viking om du inte vill ha en vanlig hjälm.


    Håller med.
  • Thu 25 Jul 2019 12:14
    #9
    +1

    Jag förstår vad ni menar,men jag känner mig utstött eftersom jag använder hjälm , för ingen annan gör det.

  • Anonym (Rehab­)
    Thu 25 Jul 2019 12:32
    #10

    Väg känslan av att vara annorlunda mot att vara hjärnskadad resten av livet. Har haft patienter på rehab som varit unga och blivit hjärnskadade efter cykelolycka. Där började jag ha hjälm och skita i hur det såg ut. Behandlar folk dig dåligt för att du värnar om din hjärna är de nog inte mycket till vänner...

    Sen kan man ju hoppas att samma förändring kommer ske för cykelhjälm som det har gjort för skidhjälm. Ingen alls i Sverige hade för 20 år sen men nu har typ alla!

Svar på tråden Femton,men måste ha hjälm