• Yenn

    Tips på lättlagad mat till 2-åring?

    Jag har alltid tyckt matlagning är jobbigt, känner inte att jag lyckas med det så har svårt att finna inspiration:/  Innan åt jag mest nudlar och färdigmat. Sedan jag blev mamma lagar jag mat men skulle behöva variera lite mer.

    Har ni lite tips på snabblagat som passar både en själv och en tvååring? Det vi äter oftast idag och som han gillar är sötpotatis, bönpasta, avokado, morot, torsk. Och olika vegetariska sojaprodukter som det blir för mycket av, känner jag. 

    Har funderat på Linas matkasse för att komma igång med recept, är det bra och värt att prova? 

  • Svar på tråden Tips på lättlagad mat till 2-åring?
  • BuoBä

    Jag tyckte Linas matkasse hade alldeles för många moment och köket såg ut som ett slagfält när man var klar för det behövdes så många olika redskap och bunkar. Det var iofs vegokassen och några år sen. Många andra verkar gilla konceptet.

    Vi har en 3-åring som tacksamt nog äter det mesta. Några snabba rätter är tex falafel i bröd med tzatziki, lax i ugn, olika soppor (mixade med tjock konsistens), pasta med sås på rester som finns i kylen, färskpotatis med sill och ägg, tabbouleh, nudlar med grönsaker och någon (färdig) sås. Och till dagar när vi _verkligen_ inte orkar laga mat har vi varmkorv och korvbröd i frysen, det blir klart på 15 min.

  • BuoBä

    Ett annat tips är att göra en extra stor laddning när du ändå lagar mat, tex om du gör köttfärssås (eller vegoalternativ). Har man en låda i kylen kan man med hjälp av andra tillbehör trolla fram en ny rätt. Tex servera med pasta ena dagen och dag 2 kan det bli fyllning till en paj eller pizza.

    Och spara rester, även små mängder kan man få nytta av. Några kalla potatisar och en ostkant kan man tex komplettera med ett par ägg och sno ihop en omelett

  • Oschlaka
    Yenn skrev 2019-07-26 13:32:17 följande:

    Jag har alltid tyckt matlagning är jobbigt, känner inte att jag lyckas med det så har svårt att finna inspiration:/  Innan åt jag mest nudlar och färdigmat. Sedan jag blev mamma lagar jag mat men skulle behöva variera lite mer.

    Har ni lite tips på snabblagat som passar både en själv och en tvååring? Det vi äter oftast idag och som han gillar är sötpotatis, bönpasta, avokado, morot, torsk. Och olika vegetariska sojaprodukter som det blir för mycket av, känner jag. 

    Har funderat på Linas matkasse för att komma igång med recept, är det bra och värt att prova? 


    har många lättlagade matrecept 
    vad äter ni? vad gillar ni?
  • klyban

    Här har du en lättlagad och god och det är spagetti, tomatsås och parmesan.
    Det är bara lök och vitlök man fräser i olja utan ta färg och 10min, en burk krossad tomat som får puttra in MINST 20min.


    Man smak av med salt och peppar, och ~1 sockerbit socker per burk tomater.(sockret är för balansera upp tomaternas syra, ibland krävs mindre socker ibland mer)
    Men par timmar är det bästa, du kanske reagerar på tiden, men det sköter sig självt om man har ställt in spisen rätt och man behöver bara då och då röra om.
    Man avslutar såsen med att mixa den slät.

    Till detta har man spagetti som man kokar efter anvisningar, som man sen blandar med en del parmesan 20-50g(inget som behöver vägas) och beroende på  vad man gillar.
    Sen häller man över tomatsåsen och blandar väl, vid ätandet så kör man svartpeppar och mer parmesan uppe på.
    Rätten skall ätas precis direkt när den är klar, då det är endast då den är sådär extremt gott.


    hur många meter var det?
Svar på tråden Tips på lättlagad mat till 2-åring?