• Mon 29 Jul 2019 23:33
    875 visningar
    5 svar
    5
    875

    Tips mot negativa människor?

    Vad är era bästa tips för att slippa skitsnack eller prat som är helt ointressant?

    Jag är less på att höra negativt prat. Särskilt på jobbet där vi är ett fåtal anställda finns det vissa som kommer och snackar skit om andra kollegor. Jag brukar säga ifrån men försöker göra det på ett ?mjukt sätt? för att inte stöta mig med någon. Tyvärr verkar det inte funka för det fortsätter. Eftersom jag gillar kollegorna när de inte pratar skit vill jag inte bli ovän med dem genom att säga ifrån på skarpen. Andra kommer in på mitt kontor och pratar om väldigt ointressanta saker som de dessutom berättat om flera gånger tidigare.

    Är det någon här som hittat ett smart knep att få folk ?ur balans? på ett smart sätt när de pratar om negativa/tråkiga saker?

  • Svar på tråden Tips mot negativa människor?
  • Musenj­erry
    Tue 30 Jul 2019 07:57
    #1

    Jag brukar säga rakt ut att jag inte är intresserad av att prata illa om andra. När man snackar skit så är man ute efter medlidande eller medgivande. Om du verkar helt ointresserad och kanske till och med börjar prata om något helt annat så kan jag lova dig att de inte kommer fortsätta.

    Däremot så kan det bli så att ni får en lite annorlunda relation än nu. Dvs om de inte känner att de kan snacka skit med dig, och att det är det vanligaste samtalsämnet så kommer det troligen resultera i att ni pratar mindre. Men jag har svårt att tro att du skaffar ovänner av att du inte snackar skit.

  • Anonym (Anony­m 666)
    Tue 30 Jul 2019 08:30
    #2

    Det första du kan göra är att gå därifrån. Om ni är ett större sällskap så kan du bara smyga iväg, eller nämna att du måste göra något annat.

    I enskilda samtal är det inte lika lätt. Du kan t ex testa att vända på steken till något positivt, och sedan snegla in på något helt annat, ta över diskussionen och styr den dit du vill.

    Ibland måste man faktiskt säga ifrån, även om man är obekväm. På julfest för några år sedan satt jag vid ett bord med riktiga skvallertackor, de satt och spekulerade en kollegas skilsmässa vitt och brett, var han kanske till o med homosexuell osv osv. Då sa jag helt lugnt att jag tror nog inte att X skulle uppskatta om han hörde den här diskussionen. De blev rätt spaka, och tysta.

    Väldigt många gillar att snacka "skit", eller om andra rättare sagt. Det är en del av det sociala livet och faktiskt av att bygga relationer. Däremot kan man göra det snyggare, man måste inte hålla på med smaskiga detaljer och du kan markera genom att säga att ja, det där är ju hens ensak (live and let live ungefär) och prata om något annat. Till exempel.

  • Tue 30 Jul 2019 09:02
    #3

    "Jaså, det tycker inte jag", är en effektiv replik för att slippa skitsnack. Det är en tillräckligt tydlig markering.


  • Tillia­na
    Sat 2 May 2020 18:53
    #4

    Ja det kan vara svårt att säga ifrån ibland eftersom det inte gör någon skillnad för de som skitsnackar, tyvärr.

    Andra alternativ är att befinna sig någon annanstans, gå därifrån, ignorera genom att helt enkelt inte ge något gehör för samtalsämnet och sen kan man helt sonika byta ämne. Tystnad är också bra.

  • Wed 3 Jun 2020 08:56
    #5

    Man kan säga "nä, hörni, visst kan vi prata om något roligare?!".

Svar på tråden Tips mot negativa människor?