• Tue 30 Jul 2019 10:56
    405 visningar
    11 svar
    11
    405

    Mat, olika många barn?

    Hej!

    Jag vill veta om det finns någon som har erfarenhet, eller känner någon som har, eller har tips på hur man kan dela matekonomi när man har olika många barn? Har sökt mycket men ej funnit. Finns någon mall som säger hur mycket ett barn i olika åldrar kostar i mat/förbrukning (tandborstar, schampo mm)

    Ber om ursäkt om någon tycker att frågan är krass.

    (Fakta är att vi i nuläget splittrar alla fasta utgifter 50/50, men han har ett barn vv 5 år, jag har inga och han tjänar mer)

    Är det rimligt att han betalar 500 kr mer i månaden i utgifter än mig?

  • Svar på tråden Mat, olika många barn?
  • Anonym (J)
    Tue 30 Jul 2019 11:03
    #1

    Det är väl rimligt att han betalar lite mer av maten. Betalar han allt annat vad gäller barnet såsom kläder, aktiviteter etc?

  • Tue 30 Jul 2019 11:07
    #2

    Ja, han och barnets mamma betalar alla saker/aktiviteter till sonen. Så detta gäller enbart vår hushållsekonomi.

  • Tue 30 Jul 2019 11:08
    #3
    +1
  • Anonym (ritva­)
    Tue 30 Jul 2019 11:08
    #4
    +2

    Här finns lite riktlinjer för matkostnader.

    Sedan är min erfarenhet att en vuxen man kostar mer i mat än en vuxen kvinna...

  • Anonym (ritva­)
    Tue 30 Jul 2019 11:08
    #5
    +1
    Anonym (ritva) skrev 2019-07-30 11:08:30 följande:

    Här finns lite riktlinjer för matkostnader.

    Sedan är min erfarenhet att en vuxen man kostar mer i mat än en vuxen kvinna...


    https://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/privatekonomi/kostnadsberakningar-matkostnader-2019-konsumentverket.pdf
  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Tue 30 Jul 2019 11:14
    #6
    +2

    Det finns utmärkta siffror om existensminimum, vad sociala myndigheterna anser att ett barn (oavsett ålder) har för ekonomiska behov. Du kan googla! Om du inte hittar något där det står specifikt för barn så får du räkna ut skillnaden ensamboende vs ensamstående med ett barn.

    500:- låter lite, även om man bara räknar mat. 1000:- kanske blir mer rättvist.

  • Tue 30 Jul 2019 13:25
    #7
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2019-07-30 11:14:56 följande:

    Det finns utmärkta siffror om existensminimum, vad sociala myndigheterna anser att ett barn (oavsett ålder) har för ekonomiska behov. Du kan googla! Om du inte hittar något där det står specifikt för barn så får du räkna ut skillnaden ensamboende vs ensamstående med ett barn.

    500:- låter lite, även om man bara räknar mat. 1000:- kanske blir mer rättvist.


    Fast, nej, 500 kr låter inte mycket för en varannan veckas 5-åring, som antagligen går på förskola också. 860 kr är konsumentverkets uträkning för hela månaden för en sån unge, så en femhundlig låter högst rimligt.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Tue 30 Jul 2019 13:35
    #8

    TS, just for fun, här är Konsumentverkets alla utgiftsposter beräknade för en 5-åring. Bara att dela på 2.

    Livsmedel: 860 kr
    Kläder och skor: 710 kr
    Fritid/lek 450 kr (leksaker, böcker, ev fritidsutrustning som skridskor, cykel osv)
    Hygien: 140 kr (shampoo, tvål osv ink hårklippning då och då)
    Förbrukningsvaror: 120 kr (toapapper, rengöringsmedel mm)
    Hemutrustning 610 kr (möbler, porslin osv)


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Wed 31 Jul 2019 23:38
    #9

    Tack för alla svar! Nu har jag kött på benen inför ett samtal som inte kommer att vara välkommet ????

  • Wed 31 Jul 2019 23:38
    #10

    Frågetecknen skulle inte vara där

  • Anonym (Samma­)
    Thu 1 Aug 2019 00:22
    #11

    Jag har ett barn sedan tidigare som bor här ca 75% och så har vi två gemensamma. Jag betalar 55% av alla kostnader. Alltså 10% mer. Det brukar bli 1000-1500 i månaden. Självklart betalar jag och pappan alla kläder, aktiviteter och liknande.

    Mitt barn har eget rum så det är ju rimligt att jag betslar mer på uppvärmning, el , mat osv. Vi har inte anpassat efter ålder utan kört samma modell alla år.

Svar på tråden Mat, olika många barn?