• GGN
    Fri 2 Aug 2019 13:35
    969 visningar
    40 svar
    40
    969

    Vad tycker ni om detta när lägenheter fördelas?

    Hyresvärden tycker att två pers kan nöja sig med en tvåa, fyra pers har rätt till en fyra etc. Om ett par väl ha en fyra är det liten chans att få det.

    Bra eller dåligt?

  • Svar på tråden Vad tycker ni om detta när lägenheter fördelas?
  • Fri 2 Aug 2019 13:49
    #1

    Låter som en uppgörelse mellan (en kommunal?) hyresvärd och kommunen pga bostadsbrist.

    Och det är faktiskt upp till dem.

    Själv undrar jag vad två personer, förutsatt att det verkligen handlar om endast två personer, ska ha en fyra till. Alltså av nyfikenhet. En trea kan jag förstå, men en fyra?


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Fri 2 Aug 2019 13:55
    #2

    Det är såklart rimligt om det gäller kommunal bostadskö.

    Det är bostadsbrist.

    Ingen hindrar de 2 personerna att köpa en bostadsrätt själva om de inte är nöjda med lägenheten som erbjuds.

  • GGN
    Fri 2 Aug 2019 14:08
    #3

    Förlåt.

    Det är INTE kommunens kö. Privat värd.

  • GGN
    Fri 2 Aug 2019 14:09
    #4
    Persikaplommon skrev 2019-08-02 13:55:08 följande:

    Det är såklart rimligt om det gäller kommunal bostadskö.

    Det är bostadsbrist.

    Ingen hindrar de 2 personerna att köpa en bostadsrätt själva om de inte är nöjda med lägenheten som erbjuds.


    Att köpa en fyra är aningens svårare än att hyra en. Men vi fick hyresrätten.
  • GGN
    Fri 2 Aug 2019 14:09
    #5
    AniieeHär skrev 2019-08-02 13:49:22 följande:

    Låter som en uppgörelse mellan (en kommunal?) hyresvärd och kommunen pga bostadsbrist.

    Och det är faktiskt upp till dem.

    Själv undrar jag vad två personer, förutsatt att det verkligen handlar om endast två personer, ska ha en fyra till. Alltså av nyfikenhet. En trea kan jag förstå, men en fyra?


    Kontor, hund, hobby, gästrum... Finns många skäl.
  • Fri 2 Aug 2019 14:17
    #6
    GGN skrev 2019-08-02 14:09:44 följande:
    Kontor, hund, hobby, gästrum... Finns många skäl.
    Jag lyckas ha kontor och tre hundar i en trea. Något gästrum har jag dock inte, folk får snällt sova i bäddsoffan om de vill sova över, eller på madrasser på golvet.

    Men jag har aldrig fattat det där utrymmesbehovet folk har i allmänhet. Folk bor själva eller två på över 100 och ibland 200 kvadrat och alla barn ska ha helst både egna rum, lekrum och spelrum och eget vardagsrum separat från föräldrarna och jag ba "jag växte upp med 5 syskon på 120 kvm... och min mormor växte upp med 10 syskon på 70 kvm...."

    Men så är jag lite udda också.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Fri 2 Aug 2019 14:17
    #7
    +1
    GGN skrev 2019-08-02 14:08:07 följande:

    Förlåt.

    Det är INTE kommunens kö. Privat värd.


    En privat hyresvärd gör väl precis som den vill?

    Är du missnöjd så får du skaffa bostad på annat sätt.
  • Fri 2 Aug 2019 18:08
    #8

    Tycker det låter bra. Stor familj ska ha företräde till en stor lägenhet. Vad ska ett par på 2 pers med en 4-5a till? Ha ett träningsrum eller? En ateljé och kanske arbetsrum? Lyxproblem helt klart. Köp en lägenhet om det inte passar.

  • Fri 2 Aug 2019 18:15
    #9
    GGN skrev 2019-08-02 14:09:44 följande:
    Kontor, hund, hobby, gästrum... Finns många skäl.
    Så du tycker att en familj med 3 barn gott kan trängas i en 2a för att du vill ha kontor och gästrum? Snacka om ego. Köp då liksom.
  • GGN
    Sat 3 Aug 2019 00:41
    #10
    viseversa skrev 2019-08-02 18:15:29 följande:

    Så du tycker att en familj med 3 barn gott kan trängas i en 2a för att du vill ha kontor och gästrum? Snacka om ego. Köp då liksom.


    Jag har inte sagt att de ska trängas.
Svar på tråden Vad tycker ni om detta när lägenheter fördelas?