• Sat 3 Aug 2019 16:55
    728 visningar
    7 svar
    7
    728

    Baka eget bröd

    Hej! Jag vill börja baka bröd istället för att köpa. Mest för att spara in pengar men också för att det känns lite kul. Vill ha lite tips på recept som är rätt enkla och inte jättetidskrävande. Inga surdegs-grejer, det finns det inte tålamod till. Och gärna bröd som går att ha framme några dagar utan att det blir jättetorrt och tråkigt. Planen är ju att frysa in såklart men det vore ju kul att slippa käka rostat bröd varje morgon.

    Vi brukar mest köpa Fazers Rågbröd eller Frökrusar hem så det skulle vara kul att få recept som liknar dessa till smaken! Ev någon god limpa!

    Jättetacksam för alla typ av tips! :)

  • Svar på tråden Baka eget bröd
  • Sat 3 Aug 2019 17:28
    #1

    Hej!

    Jag har ett recept på Rågrutor som jag bakat regelbundet ca 12 år. Kanske något för dig också? Krossat linfrö säljs inte längre men jag har en kaffekvarn som krossar mina linfrön nu.

    Receptet följer här:

    Rågrutor 12 st.

    6 dl vatten.

    2 msk olja.

    1 ½ dl rågkross.

    1 dl linfrökross.

    50 g jäst.

    2 tsk salt.

    1 dl lingonsylt.

    2 dl grahamsmjöl.

    8 dl vetemjöl.

    1. Koka upp vatten.

    2. Tillsätt oljan, rågkross och linfrökross.

    3. Låt det svalna till 37`C.

    4. Smula ner jästen i en bunke och häll över råggröten.

    5. Rör tills jästen löst sig.

    6. Rör ner salt, lingonsylt, grahams och vetemjöl.

    7. Arbeta till en kladdig lös deg.

    8. Klä en ugnsform, ca 30 ¤ 25 cm med bakplåtspapper.

    9. Häll i degen och fördela den jämnt i formen.

    10. Låt jäsa 30 minuter.

    11. Grädda i 200`C mitt i ugnen ca 30-40 minuter. (Ev 45 minuter)

    12. Tag formen ur ugnen och låt svalna på galler.

    Tips: Man kan blanda i 1/2-1 dl russin och man kan man pensla med ägg och eller strö på lite vallmofrö innan jäsningen.

    Klä formen invändigt med bakplåtspapper.

    En teflonbehandlad form kan användas så behövs inte bakplåtspapper.

    Om du använder torrjäst så jäser det bäst om du rör i jästen i 41 grader varm deg.

    Jag skär brödet i skivor i stället, det går också bra.

  • Sat 3 Aug 2019 18:35
    #2

    Jag testade ett recept idag för första gången så ingen aning om hur det blir när det legat framme. Det känns som ett bra grundrecept där man säkert kan blanda i lite linfrö och annat om man vill. Mjölet kunde man ändra på så länge man höll sig till samma mängd. Jag hade råg och vete hemma så använde det. Brödet ska gräddas i en gjutjärnsgryra

    25 gr jäst

    3 dl fingervarmt vatten

    3 dl fingervarm mjölk

    2 tsk salt

    4 dl grahamsmjöl

    10 dl vetemjöl

    Lös upp jästen i vatten- och mjökblandningen.

    Tillsätt salt & mjöl. Knåda degen. Den kan vara kladdig, men behöver knådas innan jäsning nr 2.

    Jäs 1 timme.

    Häll ut degen på mjölat bord och knåda ordentligt. Forma till en boll och linda in i en kökshandduk.

    Jäs 30 minuter.

    Sätt ugnen på 250 grader och ställ i en gjutjärnsgryra.

    När degen har jäst klart så ta ut grytan ur ugnen och strö lite mjöl i botten. Lägg ner degen.

    Sätt på locket och ställ grytan längst ner i ugnen. Grädda 20-25 min. Ta av locket, sänk till 225 grader och grädda i 15 minuter till.

    Går att göra vörtbröd också, man tillsätter då

    1 på vörtmix

    1/2 dl sirap

    1/2 dl russin

  • Sat 3 Aug 2019 19:15
    #3

    Jag brukar göra kalljästa frallor som står i kylen över natten. Sen bakar man dem på morgonen och får färskt bröd till frukost!

    Väldigt smidigt! Har annars svårt för saker som ska jäsa viss tid, sen bakas ut och sen jäsa igen osv. Googla för recept, finns massor!

  • Sun 4 Aug 2019 11:14
    #4

    Låna hem boken ?Enklare bröd? av Martin Johansson.

    Vi bakar allt vårt bröd. Oftast ?enkla ljusa brödet? men ibland blir det aprikos- och nötbrödet, dock utan torkad frukt.

  • gbgumm­an
    Sun 11 Aug 2019 07:59
    #5

    Bakar 90% av vårt bröd och använder då boken "långjäst och lättbakat". Min degmaskin är min bästis.

  • Sun 11 Aug 2019 08:48
    #6
    https://www.zeta.nu/recept/focaccia-pugliese/

    E
    nkelt att baka och det håller gott flera dagar utan att bli torrt.
  • Sun 11 Aug 2019 08:57
    #7

    Vill du ha bröd som håller sig "nybakat" längre, gör grötbullar! Jag bakar utan recept och med olika mjöl-och frösorter så googla för recept om du inte är van att "höfta" =)


    Alla hästar hemma
Svar på tråden Baka eget bröd