• Anonym (Orolig)

    Kan vi som kontaktfamilj blir familjehem?

    Hejsan!

    Jag och min man är kontaktfamilj åt två barn under fem årsåldern. Men barnen bor i en fruktansvärt dålig miljö där de även besöks av polisen pga anmälningar etc. flera barn har redan omhändertagits och de måste vara en tidsfråga tills dessa kommer omhändertas. Vi vill ha barnen på hel tid. De har redan egna rum här och är trygga med oss. Kan vi bli beviljade som familjehem för barnen eller kommer de tvingas vi hos en nu okänd familj för dom? Hur går vi tillväga? Vad kan vi göra?

    Tacksam för andra med liknande erfarenheter.

  • Svar på tråden Kan vi som kontaktfamilj blir familjehem?
  • Anonym (Kimse)
    Anonym (Ullis) skrev 2019-08-03 23:06:43 följande:
    Vi vet bara vad ts säger, betänk det.
    Barn ska i första hand vara med sina föräldrar. Verkligen i första hand.
    Ja, och då får vi ju utgå ifrån det TS säger?

     varför ska det alltid ifrågasättas, alltid antas att TS är ute i eget ärende och att det som sägs inte stämmer? Varför?

    Och ingen har väl sagt att barn INTE ska vara med sina föräldrar i första hand?
  • Anonym (Kimse)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-08-03 23:09:43 följande:
    Självklart, jag tror inte de dröjer länge innan barnen omhändertas. Inte efter det senaste som hände. Ska ringa på måndag igen. Fotar också deras sår och blåmärken. För anteckningar numera med allt gällande barnen.
    TS, jag tycker att du ska prata med socialsekreteraren som beviljat kontakfamilj. DU kan berätta för denne att du tänkt på om ifall barnen kommer att bli aktuella för familjehemsplacering framöver så skulle ni kunna tänka er att bli det och fråga om ni behöver göra något för att kunna bli godkända som det. Det görs ju en utredning med bl a långa intervjuer för att man ska bli godkänd som familjehem och det kan ju vara bra att vara förutseende och ha det klart. Skulle läget bli bättre i familjen så att det inte behövs så kanske ni kan ta emot något annat barn i framtiden.
  • Anonym (Såfel)
    Anonym (Ullis) skrev 2019-08-03 23:06:43 följande:

    Vi vet bara vad ts säger, betänk det.

    Barn ska i första hand vara med sina föräldrar. Verkligen i första hand.


    Barn ska i första hand ha en trygg miljö där deras behov i första hand tillgodoses och utan misär, våld mm!!!! Du och de som rapar samma sak om att barn i första hand ska vara med sina föräldrar har INGEN ANING om vad många barn får utstå i sin hemmiljö!

    Missbruk, fylleri, slagsmål, misshandel, svält, hot och övergrepp är för många barn vardagsmat. JAG HAR I MITT JOBB SETT MER ÄN JAG VELAT.

    Problemet är INTE att barn omhändertas för tidigt utan istället ofta FÖR SENT.

    Inget, absolut INGET kommer få mig att tycka något snnat. Föräldrars rätt till sina barn går alldeles för ofta före barnens rätt till en trygg uppväxt.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Kimse) skrev 2019-08-03 23:19:48 följande:

    TS, jag tycker att du ska prata med socialsekreteraren som beviljat kontakfamilj. DU kan berätta för denne att du tänkt på om ifall barnen kommer att bli aktuella för familjehemsplacering framöver så skulle ni kunna tänka er att bli det och fråga om ni behöver göra något för att kunna bli godkända som det. Det görs ju en utredning med bl a långa intervjuer för att man ska bli godkänd som familjehem och det kan ju vara bra att vara förutseende och ha det klart. Skulle läget bli bättre i familjen så att det inte behövs så kanske ni kan ta emot något annat barn i framtiden.


    Ja, när vi gjorde utredningen för kontakt familj så sa vi att vi vill bli familjehem och göra den utredningen med men vi tänkte några år bort. Men nu har vi bestämt att vi kan tänka oss de nu om de blir aktuellt för dessa barn. Men de finns med och har funnits med i tankarna långt innan dessa barn kom till oss. Men ska ringa socialsekreteraren på måndag.

    Tvillingarna togs för ett par årsedan och innan de togs de två äldsta från föräldrarna. Nu är de minstingarna kvar och som jag förstått så är miljön mkt sämre nu. De har bara kvar 2 av 6 barn kvar. Nu har grannar flera gånger fått ringa 112 pga att barnen farit illa. Var säker på att barnen skulle tas direkt nu senast. Blir så arg på samhället och att resurserna saknas. Mem tack för ditt svar. Jag ska följa ditt råd.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Såfel) skrev 2019-08-03 23:28:18 följande:

    Barn ska i första hand ha en trygg miljö där deras behov i första hand tillgodoses och utan misär, våld mm!!!! Du och de som rapar samma sak om att barn i första hand ska vara med sina föräldrar har INGEN ANING om vad många barn får utstå i sin hemmiljö!

    Missbruk, fylleri, slagsmål, misshandel, svält, hot och övergrepp är för många barn vardagsmat. JAG HAR I MITT JOBB SETT MER ÄN JAG VELAT.

    Problemet är INTE att barn omhändertas för tidigt utan istället ofta FÖR SENT.

    Inget, absolut INGET kommer få mig att tycka något snnat. Föräldrars rätt till sina barn går alldeles för ofta före barnens rätt till en trygg uppväxt.


    Kunde inte sagt det bättre !!
  • Anonym (Ullis)
    pyssel skrev 2019-08-03 23:09:38 följande:
    De allra flesta insatser går ut på det, alltifrån fam.beh till LVU. Betänk det själv. Du visste kanske inte det. Självklart finns det ingen annan info i diskussionen än TS, det begriper vi nog allihopa. Vi är ingen Länsrätt.
    Jag har stor koll på hur sånt är går till.
    Har sett  liknande på nära håll.

    Den kontaktfamiljen lyckades inte med sin svartmålning. Och nej, det var inte mina barn.
  • Anonym (Ullis)
    Anonym (Såfel) skrev 2019-08-03 23:28:18 följande:
    Barn ska i första hand ha en trygg miljö där deras behov i första hand tillgodoses och utan misär, våld mm!!!! Du och de som rapar samma sak om att barn i första hand ska vara med sina föräldrar har INGEN ANING om vad många barn får utstå i sin hemmiljö!

    Missbruk, fylleri, slagsmål, misshandel, svält, hot och övergrepp är för många barn vardagsmat. JAG HAR I MITT JOBB SETT MER ÄN JAG VELAT.

    Problemet är INTE att barn omhändertas för tidigt utan istället ofta FÖR SENT.

    Inget, absolut INGET kommer få mig att tycka något snnat. Föräldrars rätt till sina barn går alldeles för ofta före barnens rätt till en trygg uppväxt.
    Har du inget klokt att tillföra så föreslår jag att du är tyst.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Ullis) skrev 2019-08-03 23:34:03 följande:

    Har du inget klokt att tillföra så föreslår jag att du är tyst.


    Ja, du kanske ska ta till sig dina egna råd.
  • pyssel
    Anonym (Ullis) skrev 2019-08-03 23:33:14 följande:

    Jag har stor koll på hur sånt är går till.

    Har sett  liknande på nära håll.

    Den kontaktfamiljen lyckades inte med sin svartmålning. Och nej, det var inte mina barn.


    Att det finns fall som är åt skogen på andra hållet, ja det är inga breaking news men förändrar inget i TS fall om det är barn som misshandlas, larmande grannar och polisutryckningar. Så överintresserade är inte socialnämnden att bevilja summor till dyrare insatser än öppenvården.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Såfel)
    Anonym (Ullis) skrev 2019-08-03 23:34:03 följande:

    Har du inget klokt att tillföra så föreslår jag att du är tyst.


    Inget kommer att få mig TYST när det gäller barns rätt till en trygg uppväxt! Absolut inte DU och inte någon annan med samma inställning till barns rättigheter, eller rättare sagt föräldrars rättigheter att fortsätta utsätta sina barn för missförhållanden.

    Så jag föreslår att det är du som är tyst!

    Och bra att människor runt dessa barn reagerar och anmäler! Inget barn ska behöva växa upp i rädsla. Speciellt inte där dom ska vara som mest trygga = i sitt eget hem!
Svar på tråden Kan vi som kontaktfamilj blir familjehem?