• LoonyL0vegood

    Att bli bröllopsflorist

    Hej!

    Hösten 2018 började jag min resa mot mitt drömyrke, att bli bröllop och events florist. Jag är nu klar med min utbildning via Vux, något som var helt fantastiskt roligt. Nu är det att hitta vägen till drömmen och lyckas komma in på rätt spår. Det finns inte längre så många som är renodlade bröllopsflorister längre, mer vanligt att vanliga blomster butiker får beställningarna. Men det jag söker och drömmer om är de stora bröllopen med mycket planering, nogrs med detaljer och många arbeten.

    Jag söker här en florist som specifikt jobbar eller har jobbat med främst bröllop, men även övriga event. Någon som har tips på vilka vägar man kan gå, någon som möjligtvis har en kontakt i Göteborg att dela med sig av, eller kanske rent av någon i Göteborg som har tid och plats för en lärling. Allt är ju annorlunda i praktiken, och det jag känner att jag behöver är hans on experience. Att vara med i processen och höra tankegångar.

    Finns det någon sådan här tro?

  • Svar på tråden Att bli bröllopsflorist
  • brallison

    Jag är inte florist själv, men tänker logiskt - florist behöver blomsterleverantör. Vill du inte kontakta nån blomsterfirma och kolla med dem vart de levererar blommor? De kanske kan rekommendera vem du kan prata med eller t o m börja som en praktikant på just en av sådana blomsterhandlare för att komma in i branchen så att säga?

  • Anonym (bluuming)

    Jag hade nog börjat knega i en blomsterbutik för att samla mer erfarenhet och dokumentera alla arrangemang och buketter för att bygga upp en bra portfolio, fixa en snygg hemsida/facebook, instagram. etc :)


    Såg att du skrivit i florister i sverige på FB också, du lär säkert få napp där :)

    /En annan florist :)

  • Giftskåneman
    Anonym (bluuming) skrev 2019-08-07 14:38:00 följande:

    Jag hade nog börjat knega i en blomsterbutik för att samla mer erfarenhet och dokumentera alla arrangemang och buketter för att bygga upp en bra portfolio, fixa en snygg hemsida/facebook, instagram. etc :)

    Såg att du skrivit i florister i sverige på FB också, du lär säkert få napp där :)

    /En annan florist :)


    Ja alla florister gör väl brölloparrangemang?
  • Giftskåneman

    Tänkte på det, alla hästtävlingar där upp Gothenburg horse show och de andra, kan du inte söka praktig hos dem som fixar blommrna där?

  • Anonym (bluuming)
    Giftskåneman skrev 2019-08-07 14:48:17 följande:
    Ja alla florister gör väl brölloparrangemang?
    ?
Svar på tråden Att bli bröllopsflorist