• Sun 11 Aug 2019 17:52
    388 visningar
    13 svar
    13
    388

    Katt inlagd hos veterinären

    Jag mår så dåligt och är så orolig just nu. Sökte i torsdags hjälp hos veterinären för min lilla älsklingskatt som spydde upp all mat han åt men annars inte visade några symtom på sjukdom. Han lekte, gosade, kurrade och tiggde mat även om han spydde upp allt direkt. Jag trodde jag skulle få någon medicin och ta med honom hem igen men istället blev han inlagd. De har öppnat upp honom för att se så han inte haft hårbollar eller föremål i magsäck/tarmar och gjort tester på svalj och njurar men inte hittat något fel. Istället har han blivit sämre för varje dag. Nu har han feber och diarré och vägrar äta och är tydligen supertjurig mot personalen och det gör så ont i hjärtat att veta att han mår så dåligt. Jag vet att han mår bäst hemma men han kan inte komma hem när han mår så här. Nu får han illamåendemedicin, antibiotika och dropp och de har slutat leta efter fel utan hoppas på att det är någon som går över. Det känns inte så hoppfullt för mig att han bara blir sämre när han är inlagd och att de slutat leta efter fel. För mig som lämnade in en pigg och glad katt i torsdag är jag livrädd att han inte ska få komma hem igen. Han är mitt allt och det är så tomt här hemma och jag kan inte göra någonting utan ligger bara och väntar. Någon som har varit med om samma eller har någon aning om vad det kan vara för något?

  • Svar på tråden Katt inlagd hos veterinären
  • Sun 11 Aug 2019 18:06
    #1
    Noemi2 skrev 2019-08-11 17:52:01 följande:

    Någon som har varit med om samma eller har någon aning om vad det kan vara för något?


    Jag har tyvärr ingen kunskap eller erfarenhet som kan hjälpa dig. Vill bara säga att mitt hjärta blöder för dig, hade samma hänt något av mina djur hade jag varit otröstlig. Vi håller alla tummar, tassar och tår för att din pälskling ska bli frisk och komma hem snart.Hjärta
  • Sun 11 Aug 2019 18:09
    #2

    Jag har inga erfarenhet men jag känner så med dig. Det är så svårt när älsklingen är sjuk. Vi håller tassar, tummar och hoppas att allt går bra.

  • Sun 11 Aug 2019 18:21
    #3

    Har de kollat lever- och njurvärden? Min katt började kräkas och blev inlagd och då hade hon en infektion i lever eller njurar som spridit sig. Hon överlevde men det var på håret.

    Jag håller alla tummar för att det ska gå bra!

  • Sun 11 Aug 2019 18:26
    #4

    Det har kollat allt sånt men inte hittat något fel. Nu behandlar de dom symptom han har men för mig känns det som att det borde bli bättre och inte sämre om det bara var något tillfällighet utan som att det måste vara någonting.

    Tack för stöd :) förvänta mig inga svar utan skrev mest för att skriva av mig lite

  • Sun 11 Aug 2019 18:35
    #5

    Usch jag vet hur det känns! Hoppas det går bra!!

    Katter är väldigt bra på att dölja att de mår dåligt. Vi tog vår katt för en koll för vi tyckte den hade varit lite hängig i ett par dagar. Då hade den nästan ingen njurfunktion kvar och måste ha blivit sämre och sämre under flera års tid, utan att vi märkt något. Eftersom den var så pigg ändå försökte de rädda den med dropp, men det var tyvärr för sent. Det kändes uselt först att vi inte sett det tidigare och haft chans att behandla, men å andra sidan levde katten ett lyckligt liv ända tills några dagar innan slutet. Man får försöka fokusera på det senare. Den hade blivit mycket mer begränsad om vi skulle hållit på med specialfoder och medicin.

  • Sun 11 Aug 2019 18:50
    #6

    Min katt är bara 3 år och har varit sitt piggaste och gladaste någonsin senaste veckorna ???? han trivs verkligen inte hos veterinären heller (legat inlagd en gång tidigare med en skada) han som är världens snällaste bara tjurar och fräser åt dom. Önskar så mycket att han blir bra nog att komma hem igen. Hann inte säga hejdå eller någonting eftersom jag var så säker att vi bara skulle på en kort undersökning.

  • Mon 12 Aug 2019 19:21
    #7

    Hur har det gått?

  • Mon 12 Aug 2019 19:34
    #8

    Fortfarande samma sak tyvärr :( feber och får inte i sig någon mat och testerna visar ingenting. Han är superstressad hos veterinären och vill verkligen inte vara där och låter dem inte komma nära honom han som är så snäll mot alla i vanliga fall och låter en göra precis vad slm helst med honom. Så det bästa för honom vore att komma hem och fortsätta medicineras men då måste de få ner febern och det lyckas de inte med. Så jobbigt att bara gå runt och vänta och befara det värsta här. Och så jobbigt att veta att han mår dåligt när han faktiskt mådde riktigt bra när jag lämnade in honom. Han är verkligen min bästa vän och jag kommer aldrig klara mig utan honom.

  • Mon 12 Aug 2019 19:42
    #9

    Tack för att du berättar, förstår din vånda. Hoppas att de får ner febern. Ja, tyvärr så blir de lätt stresseade hos veterinären, det har mina katter varit. Man önskar att de skulle förstå att det är för att matte/husse vill det allra bästa för dom. Håller, tuummar och tassar. Hoppas att det går bra.

  • Mon 12 Aug 2019 19:48
    #10

    Tack så mycket. Ja det är inte konstigt att de blir stressade men min är tydligen bland de absolut tjurigaste enligt personalen och det var han även den gången tidigare han varit inlagd. Vilket inte stämmer överens med hans personlighet hemma alls så det gör så ont att veta att han har det så jobbigt.

  • Mon 12 Aug 2019 21:07
    #11

    @TS: Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med va din kisse råkat ut för men vill också uttrycka att jag lider med dig. Har själv en liten kisse som jag älskar högt och som är min bästa vän och om nåt sånt där skulle drabba den skulle jag också va orolig och otröstlig. Vi håller också tummar och tassar för det ska sluta väl och du snart få hem din lilla vän igen. Förhoppningsvis är det nåt som snart släpper igen.

    Kan säga min katt också är väldigt go men samtidigt har hett temperament och definitivt inte gillar va hos veterinären. Där blänger hon ängsligt på omgivningen, fräser ilsket och har en gång bitit mig ordentligt i samband med vaccination (slutade på VC). När hon väl är hemma igen är allt chill igen. :)

  • Wed 14 Aug 2019 18:23
    #12

    Hur har det gått?

  • Thu 15 Aug 2019 18:21
    #13

    Hur har det gått?

Svar på tråden Katt inlagd hos veterinären