• Anonym (Arg)
    Mon 12 Aug 2019 12:12
    1867 visningar
    57 svar
    57
    1867

    Orolig för att blivande sambo ska sluta jobba...

    Min pojkvän och jag har varit tillsammans ett par år och börjat fundera på att flytta ihop. Efter ett samtal om hans jobb igår, börjar jag dock känna mig osäker på om det är rätt att göra det.

    Han säger att han inte längre trivs fullt ut på sitt jobb. Det är okej, säger han, men typ att det börjar bli "enformigt" och att han är osäker på hur han vill göra i fortsättningen. Han har jobbat där i lite mer än ett år, aldrig blivit fast anställd utan fått förlängt hela tiden. Hans nuvarande kontrakt gäller till början av nästa år och han har, enligt chefen, god chans att få mer förlängt om han vill.

    Men nu tvekar han alltså. Jag har varit tydlig med att jag har åsikten att man aldrig går från ett jobb utan att ha skaffat ett nytt först, så länge inte jobbet verkligen är för jävligt. Att det är "tråkigt" och att man blir less räcker inte som anledning, enligt mig. Min pojkvän kör argumentet "Det är inte rätt att tvinga sig kvar på en arbetsplats om man inte mår bra där" och verkar tycka att det är bättre att leva på A-kassa då. Trots att hans jobb inte är slitsamt, hans trivs med kollegor, chef och så vidare.

    Saken är att hans CV är helt värdelöst, så han kommer få svårt att få nytt jobb om han slutar nu. Innan detta jobb har han aldrig lyckats behålla ett jobb längre än ett år, ofta just för att han valt att sluta självmant. Han har dessutom ingen utbildning efter gymnasiet och har haft många perioder av arbetslöshet. Jag börjar fundera på om han ens ser jobb/sysselsättning som en självklarhet, eller om han tycker att han är duktig som jobbar över huvud taget och "värd" lite vila nu.

    Själv har jag fast jobb och studerar även för att få bättre möjligheter. Så det känns sådär att flytta ihop med någon som eventuellt kommer välja att bli en "slas-has", även om jag älskar honom. Förlåt, men jag är bara så less. Trodde han blivit seriös med detta jobb, men så visar han upp sin slappa sida igen.

    Vad ska jag göra för att få vett i honom? Vägra flytta ihop? Eller har han helt rätt och jag helt fel??

  • Svar på tråden Orolig för att blivande sambo ska sluta jobba...
  • Anonym (Josef­in)
    Mon 12 Aug 2019 12:16
    #1
    +1

    Jag tycker att du har rätt. Tycker att du ska gå på din magkänsla och fortsätta bo var för sig eller åtminstone avvakta med att flytta ihop ett tag.

  • Mon 12 Aug 2019 12:17
    #2
    +1

    Jag hade inte flyttat ihop med honom innan han har säkrat upp åtminstone sin närmaste framtid med förlängt vikariat. Är han arbetsskygg och vill leva på a-kassa bara för att inte behöva gå till ett "tråkigt" jobb så är han ingen man att bygga ett gemensamt liv och kanske bilda familj med. 

  • Anonym (K)
    Mon 12 Aug 2019 12:17
    #3
    +1

    Jag skulle inte flytta ihop med en person som honom och absolut inte skaffa barn.

    Skulle han ens få A kassa om han säger upp sig för att jobbet är inte tillräckligt kul?

    Eller planerar han att snylta på dig?

    Självklart ska man söka annat jobb om man inte trivs , men har man inte en förmögenhet/sparkonto att leva på är det en usel ide att säga upp sig först.

  • Mon 12 Aug 2019 12:19
    #4

    Du har rätt. Jag skulle dra öronen åt mig. Nu har han ju varit där i ca 1 år och därmed är väl hans "magiska gräns" nådd. Han börjar fundera på att säga upp sig. Det kommer bli jobbigt för dig att dra hela lasset själv, så följ din känsla. 

  • Mon 12 Aug 2019 12:22
    #5

    Du kan inte ?få vett i honom?. Den person du ser nu är den person du får.

  • Anonym (...)
    Mon 12 Aug 2019 12:35
    #6

    Du har helt rätt. Låter som att han vill flytta ihop för att slippa försörja sig själv...? Tycker hans inställning är bortskämd och omogen. Oattraktiva egenskaper. Klipp dig och skaffa ett jobb! Och självklart behåll det du har tills du fått ett annat!

  • Anonym (Maja)
    Mon 12 Aug 2019 12:38
    #7

    Skulle känt precis likadant. Vill inte ha en partner med dålig arbetsmoral. Aldrig varit i din sits så har inga råd att ge.

  • Mon 12 Aug 2019 12:38
    #8

    Du har rätt i dina tankar och känslor.

    Samtidigt tycker jag att han har rätt till sina tankar och känslor.

    Ni är helt enkelt inte kompatibla på den punkten, och eftersom ekonomi och sysselsättning är väldigt viktigt i livet och i en relation så hade jag i din sits valt att vara särbo.

  • Mon 12 Aug 2019 12:40
    #9

    Jag hade nog avvaktat att flytta ihop. Låter som ni behöver prata mer om vad ni vill, framtidsplaner mm.

  • Anonym (Arg) Trådstartaren
    Mon 12 Aug 2019 12:47
    #10

    Tack! Då vet jag att jag inte tänker helt uppe i det blå i alla fall. Kommer nog säga något i stil med "Så länge din arbetssituation inte är stabil eller du visar upp en stabil plan, kommer det inte bli tal om ihopflyttning för min del. Jag vill känna trygghet när jag blir sambo.

    Det som förvånar mig är att han är så klok och seriös när det gäller i princip allt annat. Han är också riktigt omtyckt på sitt jobb, sköter det bra, har avancerat upp mycket sedan han började och har goda möjligheter att fottsätta göra det. Så jag förstår inte varför han ens har tankar på att slänga bort en sån chans, bara för att det står lite still nu. Blir inte klok på hur han tänker. Tyvärr visar flera i hans familj och bekantskapskrets upp samma (och till och med värre) oseriöshet och gissar på att det kanske därför blivit någon slags normalitet för honom.

Svar på tråden Orolig för att blivande sambo ska sluta jobba...