• Anonym (Hållb­ar)
    Mon 12 Aug 2019 20:08
    2566 visningar
    46 svar
    +1
    46
    2566

    Hur många gånger använder du ett plagg?

    Läste att vi i genomsnitt använder ett plagg 7-10 gånger. Är det möjligt? Låter väl helt ohållbart.

    Vad kan vi göra för att ändra på detta?

    Vist gör man inblandade misslyckade köp och ibland nåt udda plagg till bröllop eller så men de flesta av mina kläder tror jag att jag använder minst 100 gånger. Tittar på vad jag har på mig just nu. En relativit ny sommartop. Ca 5 år. Säker använd 50ggr i alla fall. Räknar med att den funkar 10 år till. Byxorna är äldre. Minst 8 år. Lite udda och svårare att matcha så jag kanske har dom 5 gånger om året. Jackan är en riktig favorit som jag lätt använt flera hundra gånger. Skorna är mina Jobbskor. Har dom dagligen sommartid när jag jobbar. Tredje året nu. Bra kvalite. Kommer hålla länge än.

    Hur länge har ni era kläder?

  • Svar på tråden Hur många gånger använder du ett plagg?
  • Anonym (tills­)
    Mon 12 Aug 2019 20:16
    #1
    +1

    Jag använder alla mina kläder tills de faller isär i princip. Jag har massor med kläder med hål, slitna partier, sprukna sömmar med mera som jag använder fortfarande. Jag har svårt att köpa nytt både ekonomiskt och emotionellt.

  • Mon 12 Aug 2019 20:27
    #2
    +2

    Tills de går sönder, inte passar längre eller jag har tröttnat på färgen/stilen (det kan ske efter ett antal år). De flesta av mina tunna långärmade och linnen köptes nån gång 2002-2006 och kommer att hänga med ett antal år till. En del av mina kläder är från mitten av 90-talet och hänger med ännu. Jag har ganska lite kläder och använder nog de flesta plagg flera hundra gånger. Nästan alla kläder utom underkläder, skor och strumpor är köpta på loppis. Varför lägga flera hundra på kläder som man kan få för 10-30 kr på loppis,det är jag för snål för. I somras köpte jag faktiskt en ny klänning på rea, jag behövde en ny till jobbet och den är redan använd minst 20-30 gånger. 

  • Anonym (Tyg)
    Mon 12 Aug 2019 20:47
    #3
    +1

    Så länge som tyget håller!! Har plagg som är 20 år gamla och ännu ser fina ut. Sen finns det plagg som efter 5ggr i tvätten blir "förbrukade" och ser hemska ut, de kan man inte använda så ofta om man vill att de ska hålla några år... Eller ha dem som hemma-kläder.

  • Anonym (Eriks­hjälpe­n)
    Mon 12 Aug 2019 20:53
    #4
    +1

    Massor med år. De kan gå från finkläder till vardagskläder, till arbetskläder, till trasor. Slänger aldrig kläder, skänker ibland. Köper enbart secondhand.

  • Mon 12 Aug 2019 20:58
    #5
    +1

    Tills de går sönder.

  • Anonym (lagom­)
    Mon 12 Aug 2019 21:04
    #6

    Om de passar: tills de går sönder. När de bara är lite trasiga använder jag dem hemma, och när de är mycket trasiga hamnar de i återvinningen.

    Jag har gått upp i vikt sen graviditeten, och framförallt i omfång runt bröstkorgen och har därför rensat ut plagg jag sannolikt inte kommer ha igen (eller i varje fall på måånga år). Är de i OK skick har de gått till second hand.
    Sedan finns det en klänning eller två som jag bara haft 2-3 gånger. Bland annat en svart jag haft på 1 begravning och 1 jobbfest. Men jag hoppas få användning för dem fler gånger.

  • Mon 12 Aug 2019 21:12
    #7

    Min äldsta tröja som jag fortfarande använder (ofta) köpte jag ca 1995. Men jag har även haft plagg som blivit väldigt lite använda. En liten andel, som tur är.

    Dagens kläder är använda massor (jeans, några år gamla), för första gången med absolut inte sista (nyinköpt topp) och kanske 30-40 gånger (kofta jag tycker är lite svåranvänd, köpt typ 2010).

  • Mon 12 Aug 2019 21:33
    #8

    Slänger kläder när de uttvättade, för små, tappat passformen och hål i .

    Barnens kläder skänker vi ofta bort till insamling om de är fina.

    Jag har några godbitar i garderoben som kläder som var min mormors (uppsydda hos skräddare eller vissa märken). De slänger jag inte

  • Mon 12 Aug 2019 21:41
    #9

    Visst hänger endel klänningar i garderoben som endast använts vid enstaka tillfällen som bröllop pch temafester. Men till vardags använder jag kläderna tills de blir fula pch då får de bli arbetskläder i stället.

    På jobbet växlar jag med typ tre par byxor och några tröjor som används tills de blir trasiga.

    Köper väldigt lite kläder överlag.

  • Mon 12 Aug 2019 22:00
    #10

    "Normala" kläder använder jag tills de inte längre går att använda och se vettig ut (uttöjda, håliga, fläckiga, krympta osv). Och oftast så fortsätter jag använda dem ett tag till hemmavid, eller undertill på vintern. .

    "Finkläder" eller "specialkläder" kanske försvinner ur garderoben efter bara en eller ett par gångers användande; de går till myrorna, erikshjälpen, emmaus eller liknande.

Svar på tråden Hur många gånger använder du ett plagg?